sumber detik daily
Seperti yang diketahui umum, Plus Highway (Lebuhraya Plus) yang telah bertanggungjawab dalam menyelamatkan nasib Renong daripada terus dibebani hutang berkarat bernilai ribuan juta ringgit yang akhirnya menyebabkan kerajaan bertindak untuk menswastakan lebuhraya. Sekarang ini tempoh pajakan PLUS Highway pun sudah semakin hampir.
Dikhabarkan yang mana kadar tol baru bakal diumumkan tidak lama lagi. Tetapi kata Datuk Najib kadar tol baru kali ini adalah “munasabah”. Munasabah yang macam mana kita nantikan. Samada semakin naik atau ada penurunan pun tidak diketahui. Mestilah anda mengharapkan ada penurunan bukan? Tetapi tanda-tandanya sudah kelihatan jikalau dilihat daripada kata-kata Datuk Najib sendiri………..
Datuk Najib menyarankan agar PLUS terus menyediakan kemudahan lebuh raya yang selesa dan bermutu kepada pengguna termasuk menambahbaik lorong sedia ada.
“Kalau ada laluan sesak, cepat-cepat tambahkan lorong, tentang kos boleh runding dengan kerajaan kerana kita mengamalkan prinsip berkongsi kos. Kalau tol naik sikit, orang takkan marah sebab perjalanan lancar dan tiada kesesakan,”
Perdana Menteri juga berkata pembangunan lebuh raya adalah sangat penting dalam menyumbang kepada pertumbuhan penempatan dan kawasan perindustrian baru yang dapat membantu menjana ekonomi negara.
“Saya percaya sistem lebuh raya kita dapat cetuskan kerancakan ekonomi di tahap tinggi kerana pergerakan manusia, barangan dan perkhidmatan bergantung kepada jaringan lebuh raya yang canggih dan berkualiti,” katanya.
Sementara itu, Menteri Kerja Raya Datuk Shaziman Abu Mansor berkata kajian kadar baru tol itu terletak di bawah Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS), Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri (JPM).
Tidak mengapa kita berfikiran positif. Diharap nanti akan ada pengumuman yang sedap didengar berkenaan kadar baru tol. Sebab apa, bebanan tol yang dikenakan kepada pengguna lebuhraya sememangnya membebankan. Ditambah keadaan ketika ini yang mana perbelanjaan bulanan rakyat Malaysia semakin meningkat. Lagi satu, PLUS mnjalankan tugasnya dalam penyediaan lebuhraya sebagai satu bisnes dan pengguna lebuhraya sebagai pengguna perkhidmatannya(bisnes). Jadi begitu, jika ada sebarang kesulitan dan masalah rakyat sepatutnya mendapat haknya.
“We get that, what we pay”
Contoh paling mudah. Jikalau kita pergi ke kedai makan, tempah nasi goreng. Tunggu punya tunggu, nasi yang dalamnya ada langau pula dihantar. Jadi, ini merupakan satu penipuan dan penganiayaan bukan? Begitu juga kes dengan perkhidmatan tol yang disediakan. Apa tujuan kita sebagai pengguna menggunakan laluan lebuhraya? Semestinya kita mahu CEPAT, SELESA & SELAMAT. Kalau menggunakan lebuhraya pun kenderaan tersengguk-sengguh ada baiknya guna jalan persekutuan sahaja. Adakah alasan ianya berlaku di waktu puncak sehingga diluar kawalan mereka, sudah cukup untuk dijadikan alasan?
P/S : Mungkin rakyat mempunyai alternatif dan tidak perlu bersusah payah memandu setiap hari meredah kesesakan lalulintas terutamanya yang tinggal di ibu kota, jikalau pengangkutan awam di Malaysia setaraf Jepun atau pun Singapura.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan