assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 17 April 2009

Pasar malam Bdr. Sg. Buaya - Al-Ikhwan


Bismillahir rahmanir rohim
Begitulah ketetapan ALLAH diakhir zaman masa cukup pantas berlalu, dengan keizinan NYA jua Pasar Malam Bdr. Sg. Buaya (PMBSB) anjuran Surau Al-Ikhwan berusia hampir 9 tahun. Dipanjatkan kesyukuran kami kerhadrat ILLAHI kerana dengan limpah kurnia serta Innayah NYA jua masa yng berlalu tanpa di sedari ini, banyak ranjau duri,karenah, fitnah mehnah dan tribulasi yang berjaya kami lalui dengan usaha, doa dan keizinan ALLAH.

PMBSB bermula pada Sept. 2001, rentetan kunjungan beberpa peniaga Melayu Islam yang datang menemui kami menyampaikan hasrat mereka supaya dapat diadakan Pasar Malam di BSB. Tergamam, terkejut dan terharu bercampur baur begitulah gambaran perasaan kami di atas keyakinan mereka ketika itu kerana walaupun di sekitar BSB terdapat beberapa buah Surau dan NGO, Al-Ikhwan jua yang ALLAH SWT amanahkan ALHAMDULILLAH...

Mesyuarat demi mesyuarat pertemuan demi pertemuan pro dan kontra jadi agenda, akhirnya undian (anak khariah Al-Ikhwan) jadi penentu PMBSB dilancarkan. Jamaah yang Pro dan yang kontra di gembelingkan (AJK) bagi merealisasikan amanah dan hasrat tersebut. SUBHANALLAH... menitis air mata kami, melihat kepada komitmen yang di beri oleh dua kumpulan berbeza pendapat itu tadi.

Peringkat permulaan setelah dikenal pasti lokasi tapak yang sesuai kerja2 penandaan lot2 peniaga secara berjamaah dijalankan setiap malam selepas Isyak sehingga awal pagi, disinilah bermulanya cabaran kami ditertawakan dan dipersendakan oleh sebilangan ahli Masyarakat 'kerja gila' ungkapan yang biasa. Wang poket kami korban untuk tujuan promosi dan perbelanjaan urusetia.

Bertemakan 'menang menang' PMBSB kami nukilkan didalam kertaskerja dipersembahkan kepada MDHS dan pemaju ketika itu L & G dan kami terjemahkan pada setiap hari Khamis malam Jumaat dilancar di Bdr. yg sepi lagi terpinggir di Hulu Selangor ini. Peluang berniaga, Masyarakat setempat dapat berbelanja dan bertemu, Kontraktor dan penduduk asal sedikit sebanyak dapat mendapat menafaatnya dan bandar yang sunyi ini sekurang2 seminggu sekali akan meriah.

Lumrah Manusia, semasa mebajak, menyemai siapa yang peduli (malah di sindir diejek), masa menuai juga dipandang orang. Bak cendawan tumbuh selepas hujan dengan Persatuan nya dengan Badan Bertidaknya mendabik dada merekalah orang yang sepatutnya menuai hasil. PMBSB diganggu sehingga hampir mencetuskan pergaduhan.

Sekali lagi kami menyingsing lengan memulakan semula bagi mengubah lokasi tapak PMBSB ke pinngir jalan utama, setiap perkara ada hikmahnya. Lokasi tersebut paling sesuai dan kekal hingga kini. Usaha pihak2 tersebut tak terhenti begitu sahaja sehingga mendapat surat kebenaran dari MDHS untuk kami memberhentikan kutipan sumbangan PM kepada tabung Surau dan diserahkan kepada Sipolan tu tadi. Berkat usaha doa dan munajat kami, sekali lagi kami kemukakan kertaskerja dan komitmen yang selama ini kami berikan, maka surat tersebut dibatalkan dan Al-Ikhwan terus diamanhkan untuk mengendalikann PMBSB sehingga kini.

Sekiranya mereka2 yang bernafsu untuk mengaut laba yang mereka jangkakan sangat menguntungkan meraka salah, kerana sumbangan dari peniaga tidak seberapa tetapi sangat bermanafaat untuk kami kongsikan bersama kontraktor dan Rela bertugas dan selebihnya (malu kami nyatakan disin)i sekadar cukup untuk menampung pengajian di surau dan sebahagian bil api dan air AL-Ikhwan. Petugas gaji kami dibayar diakhirat kelak Insy'Allah. Sekiranya hujan lebat tiada kutipan sumbangan dijalankan kerana kedaifan lokasi ketika hujan, tetapi telah kami perbaiki mengikut kemampuan dari masa kesemasa.

Deretan kereta dibahu jalan menjadi rungutan, itu memang diakui usaha berterusan dengan Petugas, kun2, tali dan signboard (habis di curi oleh anasir2 jahat). Tetapi terpikir juga itulah budaya pasar malam memang begitu walau dimana masaalah yg sama baik di KL, Bdr. Tun Razak, Keramat hingga ke Pasar Borong walaupun Trafik polis menyaman aktiviti parking kereta dibahu jalan tetap seperti biasa kerana yang melakukan adalah sebahagian dari kita yang merungut nilah... (sila tanya petugas PM). Saya menasihatkan diri saya dan sahabat diluar sana berlapang dadalah kita tak akan boleh memuaskan hati semua orang sedangkan dalam keluarga sendiri kita tak berrpuashati inikan pula Masyarakat yg besar. Kadang2 dengan ALLAH pun kita tak berpuashati melanggar perintah NYA.

Akhirkata saya berpesan kepada diri saya dan pembaca sekelian kita dahulukan niat kita kerana ALLAH sebelum melakukan kerja atau ungkapan, semuga kita selalu di pelihara oleh NYA. Insy'Allah. Segala puji bagi ALLAH.

Sekian Jazakallahu khairan kathiro.
Surau Al-Ikhwan, Kembojasari.

"Apalah guna Redha seluruh alam kalau ALLAH tak meredhai kita, carilah redha ALLAH walaupun sekelian alam tak meredhai kita pasti selamat dunia akhirat"

Tiada ulasan:

Catat Ulasan