Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 6 Mac 2009

RUPA agama...

Hari ni aku nak cerita pasal RUPA ugama...korang dah lama memeluk ugama islam, tapi tahukah korang akan bagaimanakah bentuk rupa ugama islam itu?

TIGA BENTUK RUPA UGAMA. Adapun rupa ugama itu ada tiga, dan semuanya dalam bentuk amalan..Yang mana, jika ketiga-tiga amalan itu ada dalam satu kampung, maka akan ternampaklah akan rupa bentuk ugama islam.

Rupa ugama penting kerana bisa menarik perhatian bukan islam ke arah islam secara jujur dan harmoni kerana begitu indahnya islam itu apabila ternampak akan rupa sebenar ugama islam.

Sebelum ini pernah ada orang tanya aku, adakah Malaysia ini negara islam?

Aku kata: Bila kita pergi pasar malam, takde pulak kita jumpa label pasar malam, tapi kalau korang tanya budak-budak pun tahu itu pasar malam.

kenapa? Kerana kat situ ada amalan pasar malam;

Apa amalan pasal malam? Ada orang jual, ada orang beli dan pada waktu magrib... tapi malam esoknya org dah tak panggil pasar malam lagi dah, walaupun tempat yang sama.. sebab dah tak ada amalan pasar malam..!!!

Jadi... kat Malaysia tempah tumpah darah aku dan mak aku ni, sesetengah tempat memang macam negara islam...sesetengah tempat memang macam semacam...macam setan!!! .oh..tepuk dada tanya iman...

Oleh yang demikan adalah penting kita orang-orang islam mewujudkan amalan islam yang boleh di katakan sebagai rupa islam!!! Ok, amalan itu ada tiga, kita pergi pada yg pertama...

Pertama SEMUA ORANG LELAKI AKHIL BALIGH SOLAT BERJEMAAH KAT MASJID DAN SEMUA ORG PEREMPUAN AKHIL BALIGH SOLAT AWAL WAKTU. (kat rumah)

La ni, apa jadi? Malaysia Negara islam kah jika baaanyaaak masjid kosong tidak berpenghuni...oh. .

"RUMAH-RUMAH SYAITAN PENUH RIANG,

RUMAH-RUMAH TUHAN KOSONG DAN LENGANG..." (Lagu peristiwa akhir zaman)

Sekarang ni, trend orang muda pakat-pakat ajak pergi 'fullhouse' kan pangung wayang,maklumlah ada cerita "Superman return" (bayar tu!) tapi masjid jadi 'blankmosque'... free apa!!!

Hati bagi kampung/bandar/ negara adalah masjid, kalau orang kapir tengok masjid kosong tak rasa apa2, kita orang Islam janganlah macam tu kawan,

Satu cerita daripada encik setan (lebih kurang maksud): "Ada seorang hamba Allah yg tua dan buta serta duduk jauh dari masjid, mintak izin solat kat rumah , tapi nabi tak bagi izin, lepas tu dia pergi jugaklah dalam keadaan bersusah payah hingga dia terjatuh dalam parit, habis kotor baju dia, dia balik tukar dan peristiwa ni berlaku sampai 3 kali, kali yang ketiga aku tolong dia dari jatuh dan bawak dia ke masjid, tanya hamba Allah ni (lebih-kurang) "terima kasih kerana tolong pakcik, anak ni siapa nama?"

Dah tentu aku jawab : "aku ni syaitan, tadi bila kau jatuh kali pertama habis dosa kau gugur, kali kedua kau jatuh habis dosa keluarga engkau Allah ampun, dan aku takut kalau2 kali ke-3 kau jatuh seluruh penduduk Madinah ni Allah ampunkan dosa, jadi sia2 lah usaha aku selama ni, tu yang aku tolong kau tu"

Oh...

Aku pernah dengar satu ceramah, ustaz tu bagitahu, LEBIH KURANG :

- Apabila 25% orang islam mula solat berjemaah 5 waktu - maka ahli-ahli maksiat akan membuat maksiat secara sembunyi-sembunyi .. (oh..patutlah sekarang ni maksiat orang berani buat terang-terangan)

- Apabila 50% orang islam mula solat berjemaah 5 waktu - maka wanita akan tutup aurat automatik. ( cuba rujuk hari jumaat akibat satu waktu yg org islam solat berjemaah hampir 75%,apa jadi?, perempuan2 yg pakai skirt pun dah pandai pakai labuh-labuh, di tanya, kenapa? Diorang jawab, hari ni kan hari jumaat, yang lelaki mula berketayap dan bersongkok ke tempat kerja atau kuliah, malahan ada amoi yg pakai baju kurung, dahsyat tu!!! tu baru kesan satu waktu, kalau hari2?..oh.. )

-Apabila 75% org islam mula solat berjemaah 5 waktu - maka Allah akan campakkan kegerunan orang kapir kepada islam. (patutlah bush dan sekutunya yang lain tak takut langsung kat umat islam, apa nak heran dengan nuclear? bom takde kuasa, yg berkuasa hanya Allah!!)

- Apabila 100% org islam mula solat berjemaah 5 waktu - maka orang islam akan memerintah dunia. (Rujuk Nabi dan sahabat Ra, bila mereka memerintah dunia?.. rujuk masjid mereka bagaimana?)

huh..sekarang umat islam bercadang nak memerintah dunia, tapi tak sedar masjid kosong!!! yang kerajaan larang, berjuang bermati-matian, yang kerajaan tak larang (solat berjemaah), takde pulak usaha di buat!!

Saidina Umar R.a bagitahu, hati bagi kampong adalah masjid...jika nak tahu adakah penduduk kampong itu bershukur atau tidak, lihat masjid mereka, penuh atau tidak...isk..isk...

Kedua ADA ORG ISLAM BANGUN DI SEPERTIGA MALAM UNTUK BERSOLAT Dulu-dulu pada zaman sahabat Nabi SAW menurut riwayat.. jika melewati rumah-rumah mereka di akhir malam..maka akan kedengaranlah bunyi orang menangis seperti sekumpulan lebah bersahut-sahutan. . malam ini, jika korang pergi jalan kat kawasan perumahan orang orang islam, apa yang korang dengar? senyap ajer...

tiba tiba: GOAL!!!!!!! Terkejut berok eden di buatnyer!!! cis!!!, Nasib baik tak jadi mayat...

ingat pesan Kak Pah: "carilah ketenangan dalam diri sendiri..Munajat di sepertiga malam"... isk..isk..

Ketiga ADA SUASANA UGAMA IAITU:

- LELAKI JUMPA LELAKI CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

- WANITA JUMPA WANITA CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

- KANAK2 JUMPA KANAK2 CAKAP KEHEBATAN DAN KEBESARAN ALLAH.

Huh, hari ni cuba korang pergi kat budak-budak dan tanya mereka siapa yang paling kuat? ada mereka cakap Allah yang kuat atau apa? budak2 cakap: Naroto dari kampung Kanoha lah.. aku kata: apa pulak, Hokage ke 5 lah yang paling kuat, tsunade!!! (oh..ummat sedang menderita)

- Cis, lepas tu pulak cuba korang pergi kat wanita hari ini dan tanya mereka siapa yang paling kuat?

wanita hari ini cakap: Serbuk pencuci X paling kuat menanggalkan kesan kotoran!!! aku kata: cis, apa pulak, Tongkat ali dan kacip fatimah ler... (oh..ummat masih menderita)

Kemudian, cuba korang pergi kat member2 lelaki dan tanya mereka siapa yang paling kuat?

Lelaki-lelaki cakap: Brazill..pasukan samba, paling kuat!!!

aku kata: cis, apa pulak, jerman piala dunia sebab main kat jerman!!! (oh..ummat masih, sedang dan terus menderita)...(termasuk aku) oh...

Hindun yg pernah bunuh bapak saudara Nabi (Hamzah RA) dan bersumpah tak nak masuk islam, tapi akhirnya masuk islam jugak, tanya suaminya kenapa? beliau berkata: pada malam pembukaan kota Mekkah, aku telah melihat Allah di sembah dengan selayak-layaknya...

aku ulang: MELIHAT ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!

aku ulang lagi sekali: ALLAH DI SEMBAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA! !!

Oh..kerana itulah berpuluh-puluh tahun bangsa cina dan india yang duduk kat Malaysia yang rakyatnya bagus2 dari segi akhlak tapi tidak terkesan untuk masuk ugama islam kerana penduduk Malaysia belum menyembah Allah dengan selayaknya.. oh..

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA... !

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA... !!

KITA BELUM MENYEMBAH ALLAH DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA... !!!

Kerana itu juga pada Zaman itu orang bukan islam telah datang berbondong-bondong pada ugama islam kerana para sahabat RA, mereke REDHA dengan ALLAH, dan ALLAH redha dengan mereka!!! mereka menyembah Allah dengan selayak-layaknya dan Allah telah redha dengan mereka selayak-layaknya dengan menjadikan mereka pemimpin di seluruh dunia dan akhirat.

Pembaca2 yg aku muliakan, apabila ada 3 amalan ini pada mana2 kampung..maka Allah akan tangguhkan bala dan percepatkan ramat untuk kampung itu, Dan..jika tiada ketiga-tiga amalan ini pada mana-mana kampung/daerah/ negeri/negara, maka Allah akan datangkan bala bencana, yang mana jika ada orang-orang alim kat kampung itu, merekalah yg terlebih dulu di azab!!! (hadith riwayat Aishah r.ha)

YA ALLAH PILIHLAH KAMI MENJADI ORANG YANG TERMASUK DALAM GOLONGAN MENYEMBAH MU DENGAN SELAYAK-LAYAKNYA... AMIN..YA ROBBULALAMIN...

ps: Rupa-rupanya, rupa mayat dan rupa orang hidup, tak de lah jauh sangat rupa-rupanya, rupa mayat dengan rupa org yg hidup..rupa- rupanya.. oh..begitu rupa-rupanya.

[ toyu ] terima kasih kepada penulis artikel ini yang telah mengupas dengan baik isu isu tersebut.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan