Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Sabtu, 12 Mac 2011

4 alasan 'popular' untuk meninggalkan solat berjemaah di masjid!

by Al Quran Dan As Sunnah

Islam itu dibangunkan atas lima perkara, Syahadah bahawa tiada Tuhan kecuali Allah dan bahawa Muhammad adalah Rasul Allah, MENDIRIKAN SOLAT, menunaikan zakat, puasa di bulan Ramadhan dan haji ke rumah Allah (Baitullah). [HR:Bukhari]

Hukum meninggalkan Solat
1) Golongan pertama berpendapat bahawa meninggalkan solat secara sengaja kerana malas atau lalai tanpa mengingkari akan kewajipannya maka mereka tergolong di dalam golongan yang fasik (melakukan dosa besar) tetapi tidak kafir. Bagi mereka yang meninggalkan solat secara sengaja dan menolak akan kewajipannya maka mereka adalah kafir yang mengeluarkan mereka dari agama Islam.

2) Golongan kedua berpendapat mereka yang meninggalkan solat secara sengaja kerana malas atau lalai baik dia mengakui kewajipan solat atau tidak, kesemua mereka ini termasuk di dalam golongan yang kafir dan terkeluar dari agama Islam. Mereka ini hendaklah bertaubat serta mengucapkan dua kalimah syahadah semula. Dalil-dalil yang menyokong pendapat kedua ini adalah begitu banyak dan lebih khusus berbanding dengan dalil-dalil yang berbentuk umum yang diguna-pakai oleh golongan pertama. Ayat-ayat al-Qur’an dan Hadis-hadis Nabi shallahu 'alaihi wasallam yang sahih secara jelas menunjukkan bahawa ibadah solat adalah penentu keimanan seseorang. Meninggalkan solat dengan sengaja boleh menyebabkan pelakunya gugur keimanannya. Firman Allah Subhanahu wa Ta'ala:

- Dari Buraidah: Rasulullah saw bersabda: "Perjanjian di antara orang Muslim dan orang Kafir ialah solat, dan barangsiapa yang meninggalkan solat akan termasuk golongan kafir." [HR: Tirmizi]

- Dari Syaqiq ibn Abdullah at-Tabi'i: "Sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw berpendapat, hanya ibadah solat sahaja apabila ditinggalkan menjadikan seseorang itu kafir." [HR: Tirmizi]

Subhanallah, begitu keras ancaman Allah kepada mereka yang sengaja meninggalkan Solat!. Takutlah kepada Allah!.

Di antara kelebihan-kelebihan Solat ialah:

Mencegah perkara buruk dan Mungkar

- Allah berfirman: "Sesungguhnya, Solat itu dapat mencegah dari perkara-perkara buruk dan mungkar." [al-Ankabut, 45]

- Dari Abu Hurairah r.a: "Saya mendengar Rasulullah saw bersada":"Bayangkan di hadapan pintu rumah salah seorang daripada kalian sekalian terdapat sebatang sungai. Kemudian kalian mandi di sungai itu sebanyak lima kali sehari. Adakah masih terlekat kotoran di badan orang itu?." Para sahabat menjawab: "Tidak akan ada lagi kotoran yang melekat di badannya." Rasulullah saw berkata lagi: "Begitulah perumpamaan solat lima waktu. Dengan melakukan semuanya, Allah akan menghapuskan segala kesalahannya." [HR: Bukhari, Muslim]

Acap kali kita mendengar sedemikian banyak alasan oleh orang-orang Islam hari ini untuk mengelakkan diri daripada menunaikan Solat berjemaah di masjid atau surau, khususnya para remaja. Mereka seolah-olah merasakan hal ini sebagai suatu bebanan untuk ditanggung.

Pergilah ke masjid atau surau. Anda akan melihat yang memenuhinya adalah terdiri daripada golongan-golongan 'pakcik-pakcik'. Itupun bukanlah memenuhi ruangan solat sepenuhnya, hanya sekadar dua atau setengah saf. Ke manakah perginya para remaja yang kuat dan gagah ini?. Kebanyakan mereka hanya lebih gemar untuk menunaikan solat bersendirian di rumah. Apabila di ajak berjemaah di rumah Allah. 1001 alasan akan dilontar oleh mereka. Alasan-alasan yang diberikan sudah menjemukan telinga untuk mendengar. Alasan yang menunjukkan kelemahan diri mereka sendiri. Aduhai!. Begitu rapuhnya iman umat Islam hari ini.

Apa yang lebih menyedihkan. Lokasi-lokasi masjid dan surau ini terletak di tengah-tengah kawasan perumahan majoritinya. Kiri, kanan, depan dan belakang dikelilingi oleh perumahan. Tetapi tatkala azan masuk waktu berkumandang, hanya beberapa kerat sahaja yang menghadirkan diri untuk bersama-sama berjemaah. Itu pun masih ramai yang lewat.

Marilah solat berjemaah saudaraku!. Sahutlah seruan ini. Marilah kita bersatu padu di atas saf yang lurus dan rapat bersama kaum Muslimin yang lain. Apa gunanya anda selalu melaungkan slogan anti Israel atau barat yang kerap kali menghina Islam, tetapi anda sendiri tidak mempunyai kekuatan untuk membelanya?. Anda lebih gemar mencaci maki dengan bahasa-bahasa yang kesat.

Saudaraku!. Sesungguhnya dengan laknat dan caci maki anda kepada kaum kuffar sama sekali tidak akan dapat menewaskan mereka melainkan anda mengumpul kekuatan asas iaitu Aqidah, kemudian diselangi solat yang dilakukan secara berjemaah di masjid.Kekuatan ini akan membuatkan barisan kaum Muslimin kembali bersatu padu dan menjadi kuat dari segi rohani dan jasmaninya sekaligus kembali menguasi dunia sepertimana di zaman era khilafah umat Islam dahulu kala.

Di sini, akan dikemukakan beberapa alasan yang popular bagi meninggalkan solat berjemaah dan berserta jawapannya. Jawapan ini pula bukanlah jawapan dariku atau dari orang lain. Tetapi jawapan ini adalah jawapan dari Tuhan yang Maha Agung, Allah dan utusanNya yang bernama Muhammad ibn Abdullah.

1) Rumah berjauhan dengan masjid dan surau.

- Dari Abu Hurairah. Rasulullah saw bersabda: "Sesiapa yang membersihkan dirinya daripada najis dan kotoran di rumahnya, kemudian beliau pergi ke masjid bagi menunaikan salah satu daripada solat lima waktu. Maka Allah memberikan ganjaran bagi setiap langkahnya menuju ke masjid itu. Setiap langkah akan menghapuskan satu dosa kecil yang pernah dilakukan, dan dinaikkan satu darjat." [HR: Muslim]

- Dari Ubay bin Ka'ab. Terdapat seorang Ansar. Rupa-rupanya, rumahnya adalah rumah yang paling jauh dariapda masjid. Namun demikian, beliau tidak pernah terlewat untuk bersolat di masjid. Setiap waktu solat dia pasti sempat melakukannya bersama jemaah lain. Ada orang mengatakan. 'Bukankah lebih baik apabila saudara mempunyai seekor keldai?. Saudara dapat jadikannya sebagai kenderaan apabila berjalan pada waktu malam gelap dan pada waktu siang yang panas terik?'. Namun lelaki tadi menjawab, 'Saya tidak suka rumah saya berhampiran dengan masjid. Sebenarnya saya teringin supaya setiap langkah saya pergi dan pulang daripada masjid itu diberi ganjaran pahala.' Apabila Rasulullah saw mendengar kata-kata lelaki itu, Baginda lantas memberikan respon kepadanya, 'Sebenarnya Allah sudah mengumpulkan semua pahala untuk saudara bagi setiap langkah saudara itu.' [HR: Muslim]

2) Mengutamakan Solat sendirian dari berjemaah

- Dari Abdullah ibn Umar: Rasulullah saw bersabda: "Solat berjemaah lebih baik daripada solat seorang diri. Kelebihan yang diperoleh adalah sebanyak 27 darjat." [HR: Bukhari, Muslim]

- Dari Abu Hurairah: "Ada seorang lelaki buta menemui Rasulullah saw. Beliau berkata: 'Wahai utusan Allah, saya ini tidak mempunyai pembantu yang boleh membantu saya ke masjid.' Justeru, beliau meminta izin untuk solat di rumah sahaja. Lalu Nabi Muhammad pun mengizinkannya. Tetapi apabila orang itu hendak beredar pergi, Nabi saw memanggilnya dan bertanya, 'Adakah saudara mendengar seruan azan?' Beliau menjawab, 'Ya'. Nabi saw berkata lagi, 'Sekiranya begitu, sahutlah seruan azan itu."

- Dari Abu Hurairah: Rasulullah saw bersabda: "Demi Allah yang menguasai seluruh jiwa ragaku. Ingin sahaja aku minta diambilkan kayu api, lalu dikumpulkan. Kemudian aku menyuruh melaungkan azan sebelum melakukan solat dan menyuruh orang lelaki menjadi imam. Kemudian aku pergi sendiri ke rumah-rumah lelaki yang tidak pergi menunaikan solat berjemaah. Terasa seperti ingin membakar saja rumah-rumah mereka itu." [HR: Bukhari, Muslim]

3) Terlalu berat untuk menunaikan Solat berjemaah ketika waktu Subuh dan Isyak

- Dari Usman ibn Affan: "Saya mendengar Rasulullah saw bersabda. 'Orang yang solat isyak secara berjemaah, seolah-olah dia melakukan solat separuh malam. Dan orang yang menunaikan solat subuh secara berjemaah pula, seolah-olah dia solat sepanjang malam." [HR: Muslim]

- Dari Abu Hurairah: "Rasulullah saw bersabda: 'Seorang munafik merasakan solat isyak dan subuh adalah solat yang paling berat untuk dilaksanakan. Namun, sekiranya mereka tahu betapa besarnya pahala melakukan kedua-duanya, pasti mereka akan melakukannya secara berjemaah sekalipun dalam keadaan yang terlalu sukar." [HR: Bukhari, Muslim]

4) Malas Solat!

- Dari Buraidah: Rasulullah saw bersabda: "Perjanjian di antara orang Muslim dan orang Kafir ialah solat, dan barangsiapa yang meninggalkan solat akan termasuk golongan kafir." [HR: Tirmizi]

- Dari Syaqiq ibn Abdullah at-Tabi'i: "Sahabat-sahabat Nabi Muhammad saw berpendapat, hanya ibadah solat sahaja apabila ditinggalkan menjadikan seseorang itu kafir." [HR: Tirmizi]

Itulah antara alasan-asalan yang kerap kali kedengaran apabila diseru untuk menunaikan Solat berjemaah di masjid. Ambillah manfaat dari jawapannya dan muhasabahlah diri. Khususnya kepada para pendakwah yang sering menyeru kepada agama Allah. Selamat beramal..

Rujukan:

1)Kelebihan Solat (Imam Nawawi)

2)akob73.blogspot.com
Disediakan oleh: Abu Mu'awiyah.

*Sangat digalakkan untuk menyerbar luas artikel ini. Semoga Allah membalas jasa anda. Amin.

50 TANDA-TANDA ORANG MUNAFIK


1. Malas beribadah kepada Allah SWT

2. Lupa kepada Allah SWT

3. Melalaikan solat fardu

4. Mempercepat mengerjakan solat

5 Gemar meninggalkan solat berjemaah

6. Meninggalkan solat Jumaat

7. Menyuruh yang mungkar dan melarang yang makruf

8. Melakukan dosa dan kemungkaran secara sembunyi
- Berpura-pura melakukan kebaikan di tengah2 orang ramai dan gemar melakukan kemungkaran di belakang orang adalah dibenci Allah SWT.

9. Menyembunyikan ilmu pengetahuan
- Orang-orang yang memiliki ilmu dan apabila ditanya orang lain sedang dia mengetahui persoalan yang ditanyakan itu tetapi tidak menjelaskannya. Ini merupakan perbuatan yang menghalang kemajuan ummat Islam dan dapat menutup kebenaran.

10. Riak

11. Hasad dengki

12. Dusta

13. Mungkir janji

14. Bakhil

15. Fitnah
- Menyampaikan keburukan orang lain di kalangan orang ramai supaya mereka membenci atau memusuhinya. Membuat laporan tanpa fakta dan usul periksa serta mengada-adakan cerita. Ia juga tergolong dalam sifat-sifat munafik dan dosa-dosa besar.

16. Mencaci Maki
- Tidak berhikmah di dalam berkata-kata dan dalam menyampaikan dakwah. Menggunakan kata-kata kesat terhadap orang lain terutama yang tidak bersependapat dengannya.

17. Mengumpat

18. Mengungkit kembali pemberian kepada seseorang dan menyakiti hatinya.
-Mengungkit kembali pemberian kepada orang lain dengan harapan dikenang jasa dan sumbangannya serta ingin menyakiti hati orang lain. Perbuatan ini dicela didalam Islam.

19. Mengingkari Takdir Allah
Sesungguhnya orang yang menolak, membenci atau mengingakari takdir Allah, tergolong dalam golongan kufur dan rosak iman dan mendapat azab serta kemurkaan Allah

20. Mempersenda kesucian agama
- Perbuatan mempersenda kesucian dan agama Islam adalah suatu yang amat dibenci dan dilarang dalam Islam kerana ianya seolah-olah menentang sesuatu yang diturunkan Allah.

21. Enggan berjihad di jalan Allah SWT

22. Menghina sahabat Rasullullah SAW

23. Menyembunyikan persaksian pada jalan yang benar

24. Menangguh pembayaran hutang

25. Menipu dalam jual beli
Perbuatan menipu ini adalah melibatkan amalan timbang atau sukat sesuatu barang tanpa kadar yang mencukupi atau menjual barangan yang rosak dimana, menimbulkan rasa kecewa dan tidak puas hati pembeli pada akhirnya.

26. Ghasab
Ghasab ialah mengambil atau menguasai harta ( tanah ) orang lain dengan jalan aniaya, iaitu jalan yang tidak diredhai Islam. Perbuatan ini walaupun dengan mengambil Cuma sejengkal, adalah termasuk perbuatan dosa besar dan munafik.

27. Bergaul dengan orang yang memperolok Al-Quran

28. Memakan harta anak yatim
Orang yang mengambil dan menggunakan harta anak yatim serta orang yang tidak amanah di dalam mentadbir harta anak yatim. Berselindung di atas nama pemegang amanah akan tetapi menggunakan harta anak yatim untuk kepentingan diri sendiri

29. Membuka rahsia orang lain
- Suka mencari-cari keaiban dan rahsia orang lain dan kemudian menyebarkan dan mewar-warkan keburukan dan kelemahan itu samada di dalam majlis rasmi dan kuliah ataupun dengan cara menyampaikan daripada individu kepada individu.

30. Berasa aman daripada murka Allah apabila melakukan dosa
- Apabila seseorang melakukan dosa dan merasa selamat dari murka dan seksaan Allah, maka anggapan ini adalah berdosa besar dan amalan orang-orang munafik.

31. Memanggil orang dengan gelaran buruk yang tidak disukai

32. Menghalang orang daripada mengamalkan ajaran islam

33. Suka kepada kesesatan dan suka menyesatkan orang

34. Bermuka-muka

35. Menyanjung dan memuji orang tanpa diketahui keadaan sebenarnya

36. Sombong diantara sesama manusia

37. Melampaui batas yang telah digariskan oleh Allah
- Perbuatan yang menurut kehendak nafsu sehingga boleh tersesat dan menyesatkan pada jalan yang benar sebagaimana Yahudi dan Nasrani.

38. Suka berbantah dan bertengkar sesama Muslim

39. Berputus asa dalam menghadapi cabaran hidup

40. Membazir dalam memanfaatkan nikmat Allah
- Membuat sesuatu perkara dan keputusan kemudian merubah semula dalam masa yang singkat, umpama membina rumah kemudian diruntuhkan semula.

41. Keluh kesah apabila ditimpa musibah

42. Mengkhianati sesuatu amanah
- Diberi amanah tetapi menyalahgunakan kuasa dan mengkhianati amanah.

43. Memutuskan silaturrahim
- Memisah dan merosakkan hubungan silaturahim, merosakkan hubungan sesama keluarga, sahabat handai, sesama jemaah ataupun organisasi mahupun sesama masyarakat.

44. Memecahbelahkan perpaduan kaum muslimin
- Menjadi batu api serta membuat laporan dan menaburkan fitnah sehingga berlaku perpecahan dan hilang kasih sayang di kalangan sesama umat Islam.

45. Menghalalkan perkara yang haram
- Menjadikan matlamat sebagai sasaran utama sehinggakan sanggup melanggar batas aqidah, syariat dan akhlak. Matlamat tidak menghalalkan cara.

46. Membuat kerosakan dimuka bumi

47. Menuduh orang beriman bodoh
- Orang Munafik mempunyai pendirian yang lemah dan amat sedikit memiliki ilmu pengetahuan tentang perjara yang bermanfaat dan memudharatkan. Justeru, mereka menuduh orang beriman bodoh atau kurangf ilmu pengetahaun dalam urusan kehidupan.

48. Mengubah dan menyalahguna ayat-ayat Allah
- Menggunakan dalil dan ayat Al-Quran untuk kepentingan diri semata-mata. Menjadi perosak agama di atas nama agama.

49. Bersumpah dengan selain nama Allah SWT

50. Berasa gembira apabila musibah menimpa orang beriman.

Sumber : Buku 50 TANDA-TANDA ORANG MUNAFIK. Mohamad, D. H. (2008) Kuala Lumpur: Al-Hidayah Publication.

Khamis, 10 Mac 2011

Hukum memukul muka

Ust. Salman Maskuri

Hukum memukul muka adalah haram walau dengan apa jua tujuan sekalipun ,samada dalam hudud, takzir, denda anak, denda anak murid atau tujuan2 yang lain.

Nabi saw bersabda

( إِذَا قَاتَلَ أَحَدُكُمْ أَخَاهُ فَلْيَجْتَنِبْ الْوَجْهَ ). رواه البخاري (2560) ومسلم (2612) واللفظ له ، وفي رواية له بلفظ: ( إِذَا ضَرَبَ أَحَدُكُمْ ... )


" Apabila sesorang kamu hendak memukul saudaranya (dengan tujuan dibenarkan syara') hendaklah dia menjauhi dari memukul mukanya."

Hadis sahih Bukhari dan Muslim

Imam nawawi berkata:

هَذَا تَصْرِيح بِالنَّهْيِ عَنْ ضَرْب الْوَجْه ; لِأَنَّهُ لَطِيف يَجْمَع الْمَحَاسِن , وَأَعْضَاؤُهُ نَفِيسَة لَطِيفَة , وَأَكْثَر الْإِدْرَاك بِهَا ; فَقَدْ يُبْطِلهَا ضَرْب الْوَجْه , وَقَدْ يُنْقِصُهَا , وَقَدْ يُشَوِّه الْوَجْه , وَالشَّيْن فِيهِ فَاحِش ; وَلِأَنَّهُ بَارِز ظَاهِر لَا يُمْكِن سَتْره , وَمَتَى ضَرَبَهُ لَا يَسْلَم مِنْ شَيْن غَالِبًا ". انتهى "شرح النووي على مسلم " (16/165) .

Ini adalah tegahan yang jelas terhadap memukul muka kerana

1. muka ada anggota lembut serta menghimpunkan segala kebaikan.
2. Anggota yang ada padanya sangat bernilai.
3. Anggota yang ada padanya ada anggota panca indera seperti mata.
4. Pukulan boleh merosakkan anggota penting ini , mengurangkannya, menghodohkannya atau cacat.
5. Kerosakan akibat pukulan di muka tidak boleh disembunyikan kerana ia adalah anggota yang jelas.

Imam Ibnu Hajar asqalani berkata:


وَيَدْخُلُ فِي النَّهْيِ كُلّ مَنْ ضُرِبَ فِي حَدّ ، أَوْ تَعْزِير ، أَوْ تَأْدِيب ". انتهى من فتح الباري (5/183)" Termasuklah dalam larangan adalah setiap pukulan ke muka ketika dalam hukuman hudud, takzir dan pukulan didikan."

Imam Sun'ani berkata (pengarang kitab subulus salam):

" وهذا النهي عام لكل ضرب ولطم من تأديب أو غيره ". انتهى "سبل السلام" (1/236).

" Pengharaman pukulan dan tamparan di muka ini merangkumi semua keadaaan samaada untuk mendidik atau sebagainya."

KESIMPULAN

oleh itu hendaklah kita menjauhi memukul muka samaada kepada isteri, anak, pelajar2, orang bawahan atau pun yang lain. Mungkin sebab anak2 atau anak murid semakin nakal dan susah hendak menghafal kerana tindakan memukul muka mereka.

Isnin, 7 Mac 2011

Khas buat pengemar telur

Al-Imam Jamaluddin Muhammad bin Abd Rahman al-Ahdal rahimahullah (1277H- 1352H)menyebutkan di dalam kitabnya عمدة المفتي و المستفتي mukasurat 31 bahawa al-Imam Ibn Hajar al-Haitami rahimahullah telah menyebutkan di dalam kitabnya تحفة المحتاج berkenaan telur segala jenis binatang(sama ada binatang tersebut jenis yang halal dimakan atau tidak) adalah halal dimakan.

Tetapi jika telur tersebut beracun seperti telur ular maka hukumnya adalah haram dimakan kerana bahaya yang terdapat padanya.Ini seperti yang disebutkan oleh al-Imam Qalyubi rahimahullah.

Manakala permasalahan berkaitan telur ayam pula terdapat perbahasan yang terperinci dilakukan oleh al-Imam Nawawi rahimahullah (631H-676H)di dalam kitab Majmu’.Saya akan bahaskan perkara ini mengikut tajuk seperti berikut:

TELUR YANG TERDAPAT DALAM PERUT AYAM YANG TELAH MATI

Terdapat tiga pendapat para ulama bermazhab Syafie di dalam perkara ini:

1. Jika telur itu telah keras kulitnya di dalam perut ayam tersebut maka hukumnya adalah suci.Manakala jika ianya masih lembut @ lembik maka hukumnya adalah najis.Ini adalah pendapat yang dipegang oleh Jumhur ulama bermazhab Syafie seperti al-Imam Mawardi,al-Imam Ruwiyani ,al-Imam al-Syashi, al-Imam Syirazi, al-Imam Nawawi dan lain-lain rahimahumullah.

2. Pendapat kedua mengatakan bahawa apa sahaja keadaan telur tersebut maka ianya tetap dihukumkan bersih.

3. Pendapat ketiga mengatakan bahawa apa sahaja keadaan telur tersebut maka ianya tetap dihukumkan najis.

Menurut al-Imam Nawawi rahimahullah, kulit telur ayam tersebut(yang telah mati itu) dihukumkan najis tanpa sebarang perselisihan pendapat dikalangan para ulama.Ini bermakna kita perlu membasuhnya terlebih dahulu sebelum memakan telur yang diambil daripada perut ayam yang telah mati.

Manakala telur ayam yang keluar daripada ayam yang masih hidup ,adakah kulit telur tersebut dikira najis?

Menurut al-Imam Nawawi rahimahullah,terdapat dua pendapat di kalangan para ulama bermazhab Syafie di dalam masalah ini.

Pendapat pertama menyebutkan bahawa ianya adalah najis dan pendapat kedua menyebutkan bahawa ianya adalah suci.

Jika kita berpegang dengan pendapat yang pertama di dalam masalah ini ,maka kulit telur tersebut perlu dibasuh terlebih dahulu.Manakala jika kita berpegang dengan pendapat yang kedua ,tidaklah perlu untuk kita membasuhnya.

Perlu diingat,ini adalah jika tiada sebarang najis yang kita nampak pada kulit telur tersebut(maka kita boleh mengikut mana-mana sahaja pendapat yang telah kita senaraikan sebelum ini).Tetapi jika terdapat najis pada kulit telur tersebut ,maka ianya perlu dibasuh terlebih dahulu ,kerana kita bimbang akan termasuk sedikit najis tersebut ke dalam telur yang kita ingin masak.

Sikap berjaga-jaga amatlah dituntut di dalam masalah ini.

Semoga semua sidang pembaca dapat mengamalkan dengan baik.

Rujukan:

1. Al-Majmu’ Syarah Muhazzab oleh al-Imam Abu Zakaria Muhyiddin al-Nawawi jilid 1 mukasurat 132 cetakan Darul A’lam al-Kutub.

2. Umdatul Mufti wal Mustafti oleh al-Imam Jamaluddin Muhammad bin Abd Rahman al-Ahdal jilid 1 cetakan Darul Hawi.

ada sorang ustaz pegawai JAKIM bhgian halal haram... dye ad dtg bg cramah pasal halal haram.. antara yg dye sntuh pasal hukum mkn tlur yg x dbasuh dahulu adlh haram... ni la sy dpt sbg sdikit bkti... tolong p'baiki klo slh.. tkot nnt slh.. slamat b'amal...

sumber : halaqah

ADA SESIAPA TERKEJUT PAS KALAH DI KERDAU DAN MERLIMAU?

Keputusan tak rasmi Pas tewas di kerdau dan Merlimau.Sejak awal-awal lagi Pas meletakkan peluang yang agak sukar untuk menang di Kerdau dan Merlimau. Habis tu kenapa Pas bertanding? Suara ini bukan datang bukan sahaja daripada luar Pas tetapi kedengaran dari dalam Pas sendiri yang 'separuh masak' dengan perjuangan Pas.

Kalah menang bukan matlamat utama Pas, tetapi keredhaan Allah yang dicari selain daripada meneruskan kesinambungan perjuangan yang dibawa oleh Nabi SAW. Kalau kekalahan diukur sebagai kegagalan Pas, maka Nabi Nuh a.s gagal, Nabi Ibrahim as gagal malah Nabi SAW sendiri gagal kerana bapa saudara yang amat dikasihi baginda sehingga akhir hayat tidak beriman kepada Allah SWT.

Penyertaan Pas adalah misi dakwah selain menyampaikan suara rakyat serta membuat 'check and balance' supaya Umno/BN tidak melakukan tindak tanduk beraja di mata dan bersultan di hati dalam mentadbir negara. Penyertaan Pas dalam pilihanraya sama ada PRK atau PRU menyebabkan rakyat tahu segala bentu skandal, pembohongan dan penyelewengan yang dilakukan oleh Umno/BN.

Selain itu juga Pas turut mencapai kejayaan besar apabila konsep 'Memasyarakatkan Pas' yang dipopularkan oleh Almarhum Ustaz Dato Fadzil Noor diterima baik dengan penjenamaan semula melalui slogan 'Pas For All'. Siapa terfikir perjuangan dan wadah Pas diterima dengan sambutan hebat penduduk Cina, India dan bangsa lain di negara ini? Bukankah itu satu kejayaan besar kepada Pas?

Satu aspek perlu diperhatikan undi tradisi Pas di Merlimau dan Kerdau tidak terjejas. Senario PRU dan PRK adalah jauh berbeza. Masa depan Pas cukup cerah dan bersinar. Kepada semua lapisan dalam Pas teruskan perjuangan dan iltizam. Tidak ada istilah kalah dalam kamus pejuang Pas. Yakinlah janji Allah pasti benar, lipat gandakan perjuangan, doa dan gerak kerja untuk memenuhi syarat dan janji Allah SWT.