Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 24 Jun 2009

Bila dua-dua bawa surah, dalil al-Quran...

Bila dua-dua bawa surah, dalil al-Quran...
Azamin Amin

Orang awam yang naif agama selalu diberitahu dalam kuliah, ceramah bahawa apa jua pertikaian, perselisihan kembalilah kepada ajaran al-Quran dan Sunnah.

"Justeru apabila dua pihak yang bertelingkah turut membawa surah dan dalil al-Quran untuk menyokong dan menguatkan hujah, bagaimana orang awam boleh membuat kesimpulan mudah?"

Itu soalan yang bermain di benak hati. Itu juga pertanyaan-pertanyaan yang dibangkitkan oleh orang biasa dan awam bila melihat sesuatu perkara yang melibatkan pertembungan antara sesama saudara seagama atau gerakan, pertubuhan dan persatuan Islam.

"Azamin boleh buat tak keputusan atau beritahu kaedahnya apabila, dua-dua pihak juga guna ayat Quran?

"Dua-dua orang juga guna surah dan dalil masing-masing, lantas orang macam kami ni, nak ikut yang mana satu?" aju seorang 'pejuang tanpa nama' kepada saya yang sama naif dengan orang itu.

Persoalan di atas ditangguhkan dulu untuk mengimbau kembali kemelut yang pernah berlaku ketika menuntut di sebuah sekolah pondok di selatan tanahair kira-kira 12 tahun yang lampau.

Sekitar 1997, saya didatangi seorang ustaz yang bersamanya seorang pesakit mental yang mempunyai sejarah amuk dan mengacu senjata tajam pada orang awam..

Kebetulan Mudir (pengetua) pondok itu tidak ada, termasuk sebilangan besar ustaz-ustaz yang mengajar bercuti. Saya pula dipertanggungjawabkan sebagai Penolong Ketua Pelajar untuk menjaga hal-ehwal pelajar. Lantas ustaz ini, mahu memasukkan pesakit mental itu ke sekolah pondok ini.

Saya dengan tegas tidak membenarkan kerana ianya cukup berbahaya dan mengancam keselamatan pelajar yang ada. Apa lagi, jadilah perang mulut yang besar antara saya dan ustaz tersebut.

Perang besar

"Maaf ustaz, saya tidak membenarkan kerana ini bukan tempatnya untuk mendidik pesakit mental agar pulih.

"Kita tidak ada ilmu tentangnya, dan sentiasa akan menakutkan pelajar-pelajar yang ada," kata saya kepada ustaz yang sudah mula mencekak pinggang.

"Anta ni memang tak guna. Al-Quran tidak pernah membeza-bezakan manusia. Anta didiklah dia guna al-Quran yang Allah turunkan ini. semua ada di sini, " katanya menuding jari sambil memetik salah satu ayat:

"Dan Kami turunkan dari Al-Quran itu sesuatu yang menjadi penawar (penyembuh) dan rahmat bagi orang-orang yang beriman" (Al-Israa :82)

"Ya, benar tetapi biarlah yang mendidiknya yang arif di bidangnya seperti pakar psikologi, kaunseling dan doktor. Bukannya kita," jawab saya sambil teringat sepotong ayat al-Quran daripada surah az-Zumar.

"Katakanlah: apakah sama antara orang-orang yang mengetahui (berilmu) dengan orang-orang yang tidak mengetahui ? " (az-Zumar ayat 9)

Ustaz tadi dengan merah padam membidas saya dengan surah yang lain pula. Kali ini dia mencebiskan ayatnya:

"Dan sesungguhnya akan Kami berikan ujian kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar."( surah al-Baqarah ayat 155).

"Tetapi ustaz memang benar ini ujian, namun kita sudah boleh menjangkakan bahaya dan boleh mengelaknya.

"Jika sesuatu berlaku, umpamanya dia mengamuk, siapa yang bertanggungjawab...?" kata saya lalu melancarkan kepadanya sebaris ayat yang sentiasa saya hafal.

"Jangan kamu mencampak diri kamu dalam kebinasaan..." ( surah Al-Baqarah ayat 195.)

Ustaz tadi menyambung pula dengan Firman Allah SWT yang lain bermaksud:

"Dan janganlah kamu memalingkan mukamu (kerana memandang rendah) kepada manusia dan janganlah engkau berjalan di muka bumi dengan berlagak sombong. Sesungguhnya Allah tidak suka kepada setiap orang yang sombong, takbur lagi membanggakan diri."(Surah Luqman, ayat 18)

Kali ini, sudah ramai pelajar mengerumuni kami berdua, melihat perbalahan dan pertelingkahan tercetus. Apinya kian marak.

Tetapi saya mempertahankan pendirian demi keselamatan para pelajar. Ustaz tadi dengan prinsipnya mahu memulihkan pesakit mental ini.

Ya, dua-dua membawa dalil-dali al-Quran untuk mempertahankan hujah masing-masing. Tetapi yang tercengang dan tercangak-cangak ialah pelajar-pelajar pondok itu.

Silap saya juga, tidak berdebat dan berbahas di bilik tertutup. Tetapi, terlambat, masing-masing sudah hangat!

"Azamin! Siapa kau nak tentukan dia boleh atau tidak boleh masuk di pondok ini. Kau bukan ustaz ataupun mudir di sini.

"Betul, tetapi mereka semua ini tidak ada, jadi batu galang dan beban jatuh pada saya. Saya buat keputusan ini bukan kerana saya tetapi demi keselamatan adik-adik yang belajar di sini," kata saya.

"Anta tidak layak dan berhak buat keputusan," katanya sambil mengungkap ayat firman Allah bermaksud:

"Sesungguhnya Allah menyuruh kamu supaya menyerahkan segala amanah kepada ahlinya..." (an-Nisa': 58)

Lalu saya membalasnya juga dengan sepotong ayat ringkas daripada Surah al-Baqarah ayat 190:

"... janganlah kamu melampaui batas, sesungguhnya Allah tidak menyukai mereka yang melampaui batas."

Lantas, ustaz itu beredar pantas tanpa membawa pulang pesakit mental ini. Mahu tidak mahu, tanggungjawab itu berpindah kepada saya pula.

Pesakit yang berusia 27 tahun ini diam seribu bahasa tetapi acapkali tersengih sendiri, saya bawa ke bilik untuk diuruskan. Minta dia bersihkan diri, bawa dia makan dan ajak dia bersembang. Tetapi, dia banyak mendiamkan diri.

Kena rasuk

Saya terpaksa mengarahkan seorang pelajar 'senior', untuk mengekori ke mana sahaja dia pergi, bimbang-bimbang dia melakukan sesuatu yang tidak diingini. Saya pula bergegas ke kedai runcit berhampiran untuk membeli 'umpan'.

Ya, hari pertama berlalu dengan baik tetapi tidak keesokan hari, pelajar-pelajar menjerit memanggil saya yang sedang mengulangkaji.

"Abang Azamin, dia telanjang bulat kat laman surau. Kat tangan dia ada pisau!" jerit seorang pelajar berusia 13 tahun, sambil yang lain-lain bertempiaran lari.

Waduh, pening juga. Gementar pun ada tetapi digagahkan jua. Saya lantas ambil 'umpan' yang dibeli semalam.

"Nah, kau nak ini...kau balik dan bagi pisau tu. Kalau tidak ini aku buang," jerit saya, sambil menunjukkan sebatang rokok dan kotak. Dengan cepat, dia terus menurut arahan tatkala memandang 'umpan' itu tadi. Kes itu selesai.

Satu malam, pondok kami termasuk madrasah tempat belajar 'black-out'. Gelap-gelita. Di luar mulai hujan lebat. Tiba-tiba terdengar jeritan ketakutan sekumpulan pelajar. Rupanya pesakit mental itu sedang bersilat dan kelihatan dirasuk. Mungkin dia berhalusinasi, nampak benda-benda pelik.

Saya juga panik. Jika saya berpencak silat dengan apa jua jurus, sendeng dan bunga sekalipun sudah pasti saya tewas. Dia kerasukan dan orang rasuk, katanya mempunyai kekuatan fizikal yang 'luar biasa.'

"Allahuakbar, Allahuakbar!" saya mengalunkan azan di hadapannya sehingga penghujung.

Dia, dengan muka kelihatan merah menyala, masih membuka bunga-bunga silatnya. Saya azan, kali kedua. Kali ini lebih lantang. Akhirnya, dia rebah di hujung kaki. Esoknya saya demam. Kisah-kisah ini, akan saya coretkan panjang lebar di kemudian hari.

Itulah, antara pengalaman-pengalaman 'mendidik' pesakit mental selama seminggu yang saya tiada ilmu tentangnya. Hujung minggu, datang ustaz itu kembali.

"Azamin, saya nak ambil pesakit itu balik. Mudir arahkan saya hantar dia ke pusat pemulihan. Dia tak benarkan tinggal di sini," katanya insaf sambil tertunduk malu.

Ya, akhirnya dalam pertembungan dua-dua orang yang membawa surah-surah dan dalil-dalil al-Quran, seorang hakim yang adil diperlukan untuk memutuskan tindakan yang adil dan tepat.

Ya, arwah mudir saya melaksanakan tugas itu. Mudah-mudahan rohnya dirahmati. Dan kedua-dua kami, belajar daripada kelemahan dan kesilapan. Dan para pelajar yang baru bertatih, mengambil iktibar dan pengajaran daripada peristiwa itu.

"Sesungguhnya ada hikmah atas yang berlaku. Menjadi kafarah atas dosa-dosa yang kita lakukan," kata seorang ustaz kepada saya.

Dan teringat saya surah al-Insyirah yang antaranya berbunyi: "...Sesungguhnya setiap kesulitan itu ada kesenangan..." (Al-Insyirah ayat 5-6)

(Sebarang kritikan, teguran dan pandangan bolehlah dinukilkan kepada saya di azaminamin@yahoo.COM)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan