assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 27 Julai 2010

Romadhan al-Mubarak: Pengisian dan Penghayatannya

Oleh ZULKIFLI

Nyawa kita sudah hampir tiba ke bulan Romadhan, tidak lama sangat lagi. Kira-kira 20 hari lagi, kita sekali lagi berkesempatan untuk melalui pengalaman yang tidak bisa kita peroleh dalam mana-mana bulan.

Tetapi hakikatnya, nyawa kita belum tentu akan tiba ke bulan yang penuh barokah itu. Kita boleh sahaja ditamatkan riwayat oleh Allah SWT yang menjadi Pemilik diri kita ini pada bila-bila masa – mungkin sebentar lagi, mungkin esok atau lusa, atau mungkin pada hari pertama Romadhan itu sendiri.

Kita boleh berdoa dengan ayat yang tersusun cantik dan indah, sama ada dalam bahasa kita sendiri atau dalam bahasa syurga, merayu daripada-Nya agar dipanjangkan usia dan diberi kesempatan untuk melalui satu lagi buan Romadhan. Walau bagaimanapun, doa kita belum tentu diperkenankan-Nya kerana Dia Maha Mengetahui hal yang lebih baik untuk kita – mati atau terus bernyawa.

Orang memberikan pelbagai tanggapan terhadap Romadhan. Ada yang memang benar-benar sedang merindui bulan itu. Rasa tidak sabar meluap-luap dalam diri orang-orang seperti ini. Ada yang berperasaan seperti biasa, baik Romadhan atau Syaaban, baginya sama sahaja. Ada pula yang berasa terbeban dengan kehadiran bulan itu kerana kelak terpaksa untuk berlapar dan sebagainya.

Tetapi, yang ketara sekarang ialah banyak orang yang menanggapi Romadhan sebagai bulan rezeki. Romadhan melimpah-ruahkan emas dan duit ringgit, bukan sedikit tetapi lebih banyak daripada bulan-bulan lain. Oleh sebab memiliki tanggapan yang sebegitu, maka banyaklah orang yang datang dari jauh – sejauh Perlis dan Kelantan – ke Kuala Lumpur dan Petaling Jaya untuk memohon tapak bazar atau pasar Romadhan bagi menjalankan perniagaan.

Pernah diragui orang, bagaimanakah agaknya para peniaga ini mengisi bulan Romadhan yang datang sekali setahun itu? Dengan berpuasa dan menjalankan perniagaan itu sahajakah – tidak bersolat tarawih, bertadarus, berqiamulail dan sebagainya? Pengalaman mengikut seorang saudara berniaga beberapa hari menyebabkan saya seperti memihak kepada orang yang meragui golongan peniaga ini.

Barangkali, sebab itulah solat tarawih itu sunat sahaja sifatnya. Dengan bersifat sunat, orang tidak wajib bersolat tarawih. Dengan itu bolehlah mereka memanfaatkan waktu itu untuk berniaga jeans tiruan, tudung bawal, kurma, dan sebagainya atau kuih-muih, air tebu, dan lain-lain di bazar/pasar Romadhan hingga lewat malam atau hingga larut malam.

Sebilangan orang memberikan pendapat yang berbeda tentang hal ini. Pihak berkuasa agama dengan bantuan PBT, kata mereka, harus mewajibkan bazar/pasar Romadhon ditutup pada jam 6:00 petang dan sesiapa yang hendak menyambungnya boleh memulakannya pada jam 10 malam. Rasional yang diberikan mereka adalah supaya golongan peniaga yang rata-rata beragama Islam itu dapat menghayati maksud bulan Romadhan itu yang sebenar-benarnya, iaitu bulan untuk meningkatkan ibadah dengan bertarawih, bertadarus, berqiamulail, dan mencari lailatul qadr. Katanya lagi, keadaan yang berlaku sekarang dapat melahirkan masyarakat yang menganggap bulan Romadhan sebagai bulan jual beli, bulan beli-belah, bulan makan sakan, dan sebagainya.

Untuk berlaku adil kepada pihak peniaga, kata orang itu lagi, pihak kerajaan haruslah mewajibkan semua pekerja di setiap sektor pulang seawal jam 3:00 petang supaya mereka sempat pergi ke mana-mana pasar Romadhan untuk membeli juadah berbuka puasa sebelum ditutup pada pukul 6:00 petang.

Walaupun cadangan ini bakal menjadikan beberapa sektor tidak produktif pada bulan Romadhon, tetapi baik untuk penganut Islam.

Sebenarnya, hal mengisi perut berlebihan dan keinginan hendak berpakaian baharu sudah terpasak dalam sanubari masyarakat kita sejak sekian lama, sudah berkarat. Hendak menggilap kebiasaan yang sudah bersebati dalam sanubari masyarakat bukan senang, kecuali mereka menghayati tuntutan Islam yang sebenar-benarnya.

Untuk menghayati Islam pun, orang sekali-sekala menjadi kelam-kabut kerana masih banyak “orang masjid/surau” yang berbalah – sama ada hendak melaksanakan solat tarawih sebanyak 8 rakaat atau 20 rakaat! Tiap-tiap tahun begitu.-/sigapsiaga.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan