assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Khamis, 5 Ogos 2010

PAS TINGGALKAN 'MAKKAH', BUAT AURA DI 'MADINAH'

[1]
Mustahil jika dikatakan bahawa Nabi SAW tidak berniat langsung untuk melihat Abu jahal beriman kepada Allah. Begitujuga, abu lahab, lebih-lebih lagi bapa saudara baginda yang amat disayangi, Abu Talib.

Namun, Nabi SAW sedar bahawa mereka [kecuali abu talib] amat keras penentangan yang mereka lancarkan terhadap Islam, disamping mereka adalah orang- orang utama dalam menahan dan mencegah dari islam tersebar.

Mereka terlalu keras hati dalam menerima kebenaran Islam. Faktor itu kerana mereka adalah pembesar kafir. Justeru, ia merupakan penyebab utama mereka amat susah menerima kebenaran ajaran Islam, sehingga mereka sanggup mati dalam keadaan kufur.

Tidak ketinggalan juga yang melahirkan kebencian kepada Islam itu adalah abu sufyan [walau akhirnya beriman juga]. Peperangan ahzab yang dikepalainya, membuktikan betapa kuatnya serangan yang dia lancarkan terhadap Islam, juga terhadap Nabi dan para sahabat.

[2]

Melihat ruangan dakwah amat tertutup semasa berada di Makkah, Nabi SAW telah bertindak memilih Madinah sebagai destinasi penyebaran dakwah. Rakyat madinah yang benci perkauman, benci penindasan, open minded dan sebagainya, menyebabkan Nabi Muhammad SAW diterima sehingga dilantik menjadi ketua kerajaan.

Faktor kewujudan berbilang-bilang bangsa di Madinah, adalah faktor rakyat madinah berfikiran terbuka. Buktinya, walau Nabi SAW bukan dari kelahiran Madinah, tetapi Nabi SAW tetap juga dilantik menjadi ketua kerajaan.

Ditambahi lagi, bahawa sebelum ini orang-orang yahudi yang membaca taurat, sering kali menyebut kepada rakyat madinah bahawa dari Makkah nanti, akan lahir seorang lelaki dari bangsa quraish yang bakal menjadi Nabi akhir zaman.

Dikala tekanan dari "UMNO Makkah" yang dipelopori oleh pembesar-pembesar quraisyh [seperti abu lahab, abu jahal, Abu sufyan dll] terlalu kuat, nabi SAW meninggalkan makkah, untuk berhijrah ke Madinah. Nabi meninggalkan makkah itu, bukan bermakna Nabi SAW tidak perpaling terus ke makkah, sebaliknya sebelum nabi SAW bertolak, didapati Nabi SAW menangis dan berjanji akan kembali ke negara asalnya itu, tempat tumpah darahnya dengan membawa kejayaan islam.

Setelah berada di madinah, nabi SAW diterima menjadi ketua kerajaan. Dari situ, nabi SAW melaksanakan segala konsep keadilan yang berasaskan wahyu dalam pemerintahan, sehingga ia memperlihatkan sokongan rakyat madinah kepada ajaran islam semakin hari semakin bertambah.

Penambahan bilangan orang islam itu merupakan aura atau gelombang, menyebabkan ia menjadi satu kekuatan. ia memperlihatkan, kedudukan rakyat Makkah mula mengharapkan kehadiran Nabi SAW. Keadaan ini kelihatan amat terserlah, setelah berlakunya perjanjian al hudaibiyyah, yang akhirnya Islam berjaya memerintah Makkah pula dalam sejarah fath Makkah [pembukaan kota makkah].

[4]

Di Malaysia, pertembungan PAS dan UMNO sudah menjadi satu kebiasaan. Apabila kedengaran kalimah PAS, pasti tergambar musuh tradisi yang bernama UMNo, maka begitulah sebaliknya.

PAS sudah berusaha menyeru UMNO kepada Islam sejak merdeka lagi. Tetapi, tidak pernah UMNO meletakkan niat untuk menukar dasar mereka; daripada perkauman sempit kepada islam yang maha adil. Keadaan ini, agak sama seperti keadaan Nabi SAW menyeru rakyat Makkah kepada Islam, tetapi ditolak, terutama dari tokoh-tokoh "UMNO Makkah" seperti Abu jahal, Abu Lahab, Abu Sufyan dan sebagainya.

Makanya, PAS dilihat mengambil sikap seperti Nabi SAW berhijrah ke Madinah. Iaitu, meninggalkan kelompok perkauman sempit, kepada pemikiran yang kosmopolitan, iaitu bersama dengan PKR dan DAP atas nama Pakatan Rakyat [PR], dan bersatu dalam melawan puak-puak perkauman yang terdiri dari UMNO, MCA, MIC, Gerakan dan sebagainya - yang mereka bersatu atas nama Barisan Nasional.

Ia terbukti berjaya, sepertimana kejayaan Nabi SAW menyeru rakyat Madinah kepada Islam. Walau ketika Nabi SAW masuk ke Madinah, majoriti rakyat Madinah masih tidak beragama Islam, tetapi semakin hari semakin ramai rakyat mengenali Nabi SAW dan mereka memeluk Islam. Keadaan ini berlaku kepada PAS, yang mana semakin hari semakin ramai rakyat Malaysia yang berminat dengan PAS sehingga PAS terpaksa menggubal perlembagaannya untuk mengizinkan kemasukan ahli-ahli PAS yang tidak beragama Islam, dengan penubuhan sebuah dewan, iaitu Dewan Himpunan Penyokong PAS [DHPP].

Justeru, keadaan ini perlu diteruskan sepertimana Nabi SAW teruskan keberadaan Nabi SAW di Madinah, sehingga kejayaan Nabi SAW membina aura yang menyebabkan Islam sudah merebak ke Makkah pula dan seterusnya terhapus kekufuran di Makkah, lalu terbina keadilan Islam.

Maka begitulah sikap PAS dalam Pakatan Rakyat dalam berhadapan dengan UMNO. iaitu, sehingga terhapus UMNO, lalu berbondong-bondonglah ahli UMNO akan meninggalkan UMNO dan melibatkan diri kepada PAS. Apabila keadaan ini terjadi, maka itulah hakikat kemenangan yang besar.

Sekian
Wallahu 'Alam

Al-Bakistani
- Bandar Baru Sungai Buloh.
4 Ogos 2010 * 11:10 malam
http://g-82.blogspot.com/

1 ulasan:

  1. Aikkk...agama pun di politikkan dengan politik kepartian?

    BalasPadam