Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 26 Ogos 2009

Amalan Doa Di bulan Ramadhan

"Doa itu merupakan inti ibadah" (HR Bukhari)

Demikianlah sabda Rasulullah SAW. Sebagai suatu ibadah, berdoa hanyalah dihadapkan kepada Allah SWT semata-mata. Tidak boleh kepada benda-benda lain. Disamping itu, berdoa harus pula sejalan atau bersamaan dengan ikhtiar dan usaha. Dengan tuntunan dan adab berdoa yang benar, baik dan tentu saja ikhlas, Allah SWT tidak akan pernah melupakan umatnya yang bermohon dan berdoa kepada-Nya.

Bulan Ramadhan selain disebut sebagai bulan shaum, juga disebut sebagai bulan taubah (bulan kembali kepada-Nya), bulan Maghfirah dan rahmah, bulan pembawa berkah, bulan qiyamullail, dan bulan ihya malam-malam Lailatul Qadar. Ringkasnya , bulan Ramadhan adalah bulan yang penuh doa.

Orang-orang yang mengetahui nilai bulan Ramadhan akan memanfaatkan sebaik-baiknya bulan tersebut dengan banyak berdoa, khususnya di waktu tengah malam, di waktu sahur, dan setiap selesai melakukan shalat.

Dalam sebuah Hadis Qudsi, dikemukakan bahwa :

Rabb kita turun pada setiap malam ke langit dunia, ketika tinggal sepertiga malam terakhir Dia berfirman, "Siapa yang memohon kepada-Ku, Aku akan memberinya, siapa yang meohon ampunan-Ku, Aku akan mengampuninya" (Hadis Qudsi Riwayat Malik, Bukhari, Muslim, Turmudzi, dan lain-lain yang bersumber dari Abu Hurairah).

Beberapa contoh Doa di Bulan Ramadhan

1. Doa Memasuki Bulan Ramadhan

Ya Allah sesungguhnya telah datang bulan Ramadhan . Ya Allah, Tuhan pemilik bulan Ramadhan. Engkau tutunkan di dalamnya Al-Quran, Engkau jadikan Al-Quran penjelasan petunjuk antara yang hak dan yang batil. Ya Allah berkatilah kami di bulan Ramadhan ini. bantulah kami untuk melakukan shaum dan shalat di dalamnya dan terimalah amal ibadah kami.

2. Doa yang Dibaca Selesai Shalat Fardhu di Bulan Ramadhan

Ya Allah masukkanlah rasa bahagia pada para penghuni kubur. Ya Allah kayakanlah semua yang fakir. Ya Allah kenyangkanlah semua yang lapar. Ya Allah berilah pakaian semua yang telanjang. Ya Allah bayarkan utang semua yang berutang. Ya Allah lepaskan semua orang yang menderita kesulitan. Ya Allah kembalikan semua yang berada dalam pengasingan. Ya Allah bebaskan semua yang tertawan. Ya Allah perbaikilah semua urusan kaum Muslim yangrusak. Ya Allah sembuhkanlah semua yang sakit. Ya Allah tutuplah kefakiran kami dengan kekayaanmu. Ya Allah rubahlah keadaan kami yang jelek dengan sebaik-baiknya sebagaimana keadaan-Mu. Ya Allah bantulah kami membayar utang-utang kami dan kayakanlah kami dari kefakiran. Sesungguhnya Engkau berkuasa atas segala sesuatu.

3. Doa Yang Dibaca Setiap Malam Ramadhan

Ya Allah aku bermohon kepada-Mu pada apa-apa yang Engkau tetapkan dan Engkau takdirkan berupa perkara yang pasti dalam urusan yang bijaksana, berupa qadha yang tidak dapat ditolak dan diganti. Tuliskanlah bagiku diantara orang yang berhaji ke rumah-Mu yang mulia; yang mabrur hajinya, yang dihapuskan kesalahannya, yang diampuni dosanya, yang diterima amal usahanya, dan jadikanlah pada apa yang Engkau tetapkan dan Engkau taksirkan berupa perkara yang pasti dalam urusan yang bijaksana dalam malam kadar, berupa qadha yang tidak dapat ditolak dan tidak dapat diganti; panjangkanlah usiaku, luaskan rezekiku

Tiada ulasan:

Catat Ulasan