Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 15 Disember 2009

JAUHI VIRUS SYIRIK...

JAUHI SYIRIK VIRUS PEMUSNAH…

Assalamu’alaikum sahabat2

Semoga kita selalu mendapat Rahmat serta HiyadayahNYA. Untuk melihat betapa kebencian Allah terhadap sifat SYIRIK ini, mari kita sama2 lapangkan masa mencermati pernyataan atau kesaksian di bawah ini;

ﺤﺪﯿﺚ ﻘﺪﺴﻰ

ﻤﻦﻋﻟﻡ أﻧﻰ ﺬﻮ ﻘﺪﺮﺓﻋﻟﻰ ﻤﻐﻓﺮﺓ اﻟﺬﻧﻮﺐﻏﻔﺮﺖ ﻟﻪ ﻭﻻ ﺃﺒﺎﻟﻰﻤﺎﻟﻡ ﯿﺸﺮﻚ ﺒﻰ ﺸﻴﺎٴ

“ Barang siapa yang mengetahui sesungguhnya Akulah yang mempnunyai kekuasaan untuk mengampuni segala dosa, niscaya dia Kuampuni dan Aku tidak peduli ( walau banyak atau besar mana dosanya) asal tidak menyekutukan sesuatu pun dengan Aku “.

HR Al Hakin & At Tabrani dri Ibnu ‘Abas ra

ﺍﻟﻗﺮﺀﺍﻦ

ﺇﻨﻪ ﻤﻦ ﻴﺸﺮﻚ ﺒﺎﻟﻟﻪ ﻓﻗﺪﺣﺮﻡ ﺍﻟﻟﻪ ﻋﻟﯿﻪ ﺍﻟﺠﻨﻪ...

Sesungguhnya orang yang mempersekutukan (sesuatu dengan) Allah, maka pasti Allah mengharamkan kepadanya surga,...

Al Maidah ayat 72

ﺣﺪﯿﺚ

ﺍﻟﺸﺮﻙﻓﻲ ﺃﻤﺘﻲ ﺃﺨﻓﻲ ﻤﻦ ﺪﺒﯿﺐ ﺍﻟﻨﻤﻞ ﻋﻟﻲ ﺍﻟﺼﻓﺎﺀ

“ Syirik yang dilakukan umatKu lebih tersembunyi daripada semut halus yang merayap di atas batu yang besar “.

HR Al Hakim dri Ibnu ‘Abas ra

Kata tuk guru saya, (ngaji lps maghrib tunggu isyak jer) kita sentiasa di kelilingi godaan SYIRIK.. Katanya lgi; SYIRIK ada dua, yang Jali dan Khafi, namun keduanya Syirik tetaplah Syirik. Macam Arak sebotol dengan satu sudu tetaplah juga nama dan hukumnya Arak.

1. Syirik yang Jali; mungkin tidak berlaku terhadap umat Islam. Tapi yang hampir2 mungkin ada. Cth, langgar mati. Orang akan berkata, “ kalaulah dia tidak dilanggar, dia tidak mati dan dah jadi anak dara pun sekarag ”. Ertinya yang melanggar ada kuasa mematikan orang

2. Syirik yang Khafi; Syirik jenis inilah yang mengelilingi kehidupan umat Mohammad saw. Cth; ketika meninggalkan rumah untuk bercuti, kita akan mengunci rumah. Orang kaya2 ada beberapa lapis kunci dengan biaya yang bukan sedikit. Jauh dilubuk hatinya “rumah akan selamat kerana sudah dikunci” dengan beberapa lapis kunci tadi. Ertinya Kunci sebagai penyelamat. Anda boleh saja mendapatkan banyak lagi contoh yang sejenama dengannya.

Penyelesaian;

1. Ikuti benar2 pesanan Nabi saw, jangan buat sesutu kecuali dengan menyebut Nama Allah. Kalau nak kunci kereta untuk membeli belah bacalah. “ Bismillah... Ya Allah inilah ikhtiarku, selebihnya aku berserah padaMU untuk kelamatannya ”.

2. Belajar dan amalkan doa2 untuk pemeliharaan dan keselamatan. Insya Allah akan terhidar dari amalan Syirik di samping selalu dapat mengingatNYA. Hati pun akan aman tak kira di mana sekali pun hatta dekat sempadan Siam tuh...

3. Nabi saw perintahkan umatnya “Sentiasa Membaharui Keimanan” dengan membanyakan menyebut kalimah, Tahlil dengan disertai ketiga2 Syaratnya. Kalau nak tau banyak kena tanya Ustaz Insani or Dr Fauziah ler, hahaaaiii... ..!

Masalah;

Oooh, kalau nak bercakap2 pun kena Bismillah Ker...? sebaiknya memang begitu, mudahan tutur kata yang dilontarkan ada manfaat, tidak merangsang kekhilapan langsung terus membawa perdebatan yang kadang2 sifatnya hanya Lagha sahaja.( Arab tuh)

Kepada yang Meremehkan serangan Virus Sirik ini, jangan kita berkecil hati pulak kerana mungkin dia telah pun sangat mahir, jiwa sudah didasari dengan ampoh oleh Ilmu ‘Aqidah atau Usuluddin ini. Cuma dibimbangi kot2 ianya disalah tangkap oleh orang2 yang baru

Kalau member ada yang nak tanya apakah taraf ayat Al Quran di atas ayat Mansukh atau uslubya, begitu jugak Hadis itu Hadis Shahih atau Maudhok...? Jawabnya saya ngak tau pak...heheheee

Wallahu ‘Alam

Utuh Umai

Tiada ulasan:

Catat Ulasan