Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 15 Mac 2010

GST Menambah Bebanan Rakyat

Posted by tokdalang

Goods Service Tax (GST) adalah cukai yang dikenakan ke atas barangan dan perkhidmatan yang dibeli setiap pengguna. Rang undang-undang GST telah dibentang dalam persidangan Parlimen pada 16 Disember tahun lalu. GST ini akan mengakibatkan 80 peratus rakyat negara ini mengalami penurunan dan kualiti hidup, ia juga akan mengakibatkan jurang antara kaya dan miskin semakin lebar. Persoalannya mengapakah kerajaan bersungguh-sungguh mahu melaksanakan GST ini sedangkan kesan pelaksanaan cukai itu akan terus membebankan rakyat ditambah pula iklim ekonomi negara yang tidak menentu. Ahli Parlimen Indera Mahkota yang juga salah seorang anggota pasukan petugas pemantau GST (Anti-GST Task Force), Azan Ismail ada hujah-hujahnya. Ikuti temubual beliau bersama wartawan Salmiyah Harun ketika dihubungi pada Rabu 3 Mac baru-baru ini.

Apakah kewajaran kerajaan melaksanakan GST dalam keadaan ekonomi yang tidak menentu ini?

Saya bukan menolak kebaikan GST ini. Banyak negara sudah laksanakan cukai ini, yang mana akhirnya semua negara akan menuju kepada sistem yang sama. Jika banyak negara mengamalkan satu sistem pendapatan sebuah negara, kita tidak boleh mengasingkan diri mengamalkan satu sistem "obsolete' yang tidak sesuai bagi negara lain. Sebab itu kita mahu tidak mahu terpaksa mengikut. Kita setakat negara yang berskala ekonomi kecil yang 'open economy' terpaksa menyesuaikan diri kepada sistem yang ada dalam dunia untuk membolehkan kita dilihat sebagai sesuai kepada negara lain. Kita perlu ada rakan dagang.
Jadi daripada situ kita perlu buat persediaan. Persoalannya perlukah kita laksanakan GST sekarang ini? Inilah yang perlu kita teliti. Pengalaman negara-negara luar untuk melaksanakan GST ini memerlukan persiapan rapi. Struktur ekonomi dalaman kita perlukan satu kaedah penyesuaian supaya, apabila satu perkara baru dilaksanakan perlu sesuai dengan kemudahan yang ada dalam negara kita.

Pada pandangan YB sebab apa kerajaan begitu bersungguh-sungguh untuk melaksanakan GST. Apakah GST ini boleh membantu secara keseluruhan ekonomi negara ini?

Formular GST itu 'yes'. Tetapi masanya tidak! Kita sebenarnya ciplak formula ini. Asasnya bukan kita yang perkenalkan. Kita ciplak negara lain, justeru kita pun kena ikutlah apa persediaan-persediaan negara lain yang mempunyai pengalaman lepas mengenai perkara ini. Kita tidak mahu ikut. Macam kata di New Zealand, Australia, United Kingdom yang membuat persiapan yang rapi. GST ini melibatkan kutipan cukai bukan amalan meniaga saja. Kesan ia besar kepada keseluruhan ruang lingkup perniagaan. Dalam sesebuah negara itu semua akan kena, jadi perlukan persiapan yang rapi. Di mana persiapan yang kita buat. Adakah kita hendak buat proses penyesuaian perbankan negara kita pun tak terlaksana, dulu kita buat pun 'Islamik banking' berapa lama kita suaikan dengan sistemnya, kefahaman orang, banyak perkara yang harus diselesaikan dahulu sebelum kita laksanakan. Kita tidak mahu sistem yang baik akan menuju kegagalan sebagaimana kegagalan kita melaksanakan penswastaan, dasar persyarikatan Malaysia, dasar pandangan ke timur. Ini semua memberi kesan yang besar. Kenapa kita tidak belajar daripada pengalaman ini semua.
Sekarang pula kita hendak mengamalkan sistem yang jelas bukannya satu konsep seperti dasar pandang ke timur. GST ini satu formula yang mesti ikut dengan tepat. Peratus yang kena bayar berapa? Kaedah cukai berapa? Ini adalah satu formula yang jelas, tidak boleh ikut secara rambang atau ikut rasa kesesuaian. Ini tidak boleh! GST tidak ada pilihan seperti itu.

Apakah kerajaan boleh mencapai target untuk menambahkan pendapatan negara melalui GST?

Kerajaan mendakwa kalau kerajaan tidak laksanakan GST akan memberi kesan kepada ekonomi, kerana melalui GST kerajaan bercadang untuk memungut pendapatan tambahan kerajaan sebanyak RM1 billion. Kita hendak laksanakan ini sahaja? Hendak baiki sistem komputer, perbankan, dan segala kemudahan ke arah itu sudah memakan belanja RM5 billion. Jadi adakah betul untuk kita hendak kumpul RM1 billion dalam keadaan ekonomi kita yang tidak baik ini. Kita hendak tambah pendapatan kerajaan RM1 billion kita berbelanja RM5 billion. Tidak munasabah langsung.

Kerajaan menegaskan dengan adanya GST ia memberi keadilan kepada semua pihak, undang-undang itu adil semua pihak dikenakan cukai. Apa pendapat YB?

Kita tahu GST semua orang akan kena iaitu dari segi kesan percukaian. Inilah matlamat GST itu. Cuma kita hendak pertikaikan kerajaan tidak membuat persiapan yang rapi. Adakah betul GST ini memberi keadilan. Inilah persoalannya. Kita hendak cukai semua orang, adakah pengagihan untuk kenakan cukai kepada semua orang itu betul? Kita kena tahu GST ini akan cukaikan barang, perkhidmatan ia di panggil cukai berganda atau berlapis-lapis. Kalau dulu peringkat pertama dikenakan cukai peringkat kedua tidak ada cukai, sekarang tidak kira, ia akan berlapis-lapis. Setiap lapisan sama ada perniagaan atau perkhidmatan akan ada GST.
Orang yang berpendapatan rendah tidak perlu dicukai, kita hanya mengenakan cukai terhadap orang yang telah mencapai tahap memang kena cukai. Ini sistem yang ada sekarang. Kini kerajaan kata tidak kira siapa, semua kena cukai. Memang keadilan kepada orang yang selama ini membayar cukai, sebab merasakan tidak adil sebab mereka pun rakyat Malaysia juga. Mereka ini bayar cukai sebab pendapatan mereka banyak. Kini tidak kira sama ada pendapatan banyak atau sikit semua kena cukai. Ini tidak adil daripada kita letakkan rakyat pada satu 'level' yang sama. Kerajaan kena akur dalam masyarakat kita ada perbezaan atau katagori ekonominya. Ada orang susah, ada orang merempat, ada orang miskin, dan ada yang fakir. Islam sendiri pun mengkatagorikan manusia di atas muka bumi ini, ada mualaf, fisabilillah. Islam mempunyai kaedahnya bagaimana hendak mengagihkan dana kepada umatnya.
Kalau kerajaan hendak kutip hasil daripada semua untuk negara supaya adil bagi semua, ini adalah polisi yang silap. Sebenarnya GST ini, menjadi mangsanya adalah orang ramai atau pengguna, bahkan satu pihak yang lain pula berfungsi sebagai pengutip cukai bagi pihak kerajaan . Misalnya kita beli sebatang pen harga dahulu RM1 tapi sekarang kita bayar RM1.10. Sepuluh sen itu sebabnya ada GST dan tuan kedai akan kutip sepuluh sen itu dan menjadi tanggungjawabnya mengutip bagi pihak kerajaan sehingga tiga empat bulan akan serahkan kepada kerajaan. Berapa GST yang dikutip atas kenaikan beberapa peratus harga barang itu? Di sebalik ini, pengilang dan pengeksport akan menerima rebet daripada kerajaan, tetapi rebet tidak diberi kepada pengguna atau orang yang membeli atau menggunakan perkhidmatan, rebet akan diberi kepada kumpulan-kumpulan pengimport atau pengeksport dan pengilang. Jadi, mereka ini secara tidak langsung mendapat pendapatan yang lebih. Ini bermakna kerajaan melaksanakan GST tanpa melihat membebankan rakyat tetapi memberi satu kemudahan kepada pengilang, pengimport dan seangkatan dengannya untuk dapatkan rebet. Orang ramai tidak dapat apa-apa terpaksa bayar sahaja.
Benda ini akan mendedahkan kita kepada satu elemen spekulasi atau mengambil kesempatan dan keuntungan lebih di kalangan masyarakat oleh penjual, pengilang ataupun pengedar.

Mengapa para penjual, pengilang ataupun pengedar akan mengambil kesempatan ke atas pelaksanaan cukai tersebut, bagaimana ia berlaku?

Sebab proses untuk melaksanakan semakan kita belum ada, kita cuma laksana sahaja. Sekarang berapa ramai orang yang tidak bayar cukai. Siapa yang boleh semak untuk memastikan GST berjalan dengan betul dengan semakan. Sekarang ini, apabila harga gula naik pun semua makanan naik baik roti canai, semua alasan makanan naik sebab gula naik. Sekarang ini bila perkenal GST, tengok sebulan pertama huru-hara kita dibuatnya bila beli barang. Orang akan pertikai kenapa harga barang naik, sebabnya GST. Kenapa gunting rambut pun naik? GST! Semua peniaga akan menggunakan alasan GST. GST akan menyebabkan huru-hara sebab akan berlaku pertengkaran, market domestik kita akan menjadi huru-hara. Proses itu akan memakan masa yang lama. Sebab itu saya tegaskan risiko, akan jadikan pasaran dalaman kita huru-hara lebih tinggi berbanding usaha kerajaan mahu meningkatkan pendapatan negara. Masalahnya, kerajaan tahu risiko ini tetapi kerajaan hendak laksanakan juga. Saya jangkakan kerajaan mungkin sudah tahu permulaan pelaksanaan GST akan berlaku huru-hara dalam pasaran, mungkin ada sebab yang lebih besar. Dan saya tanya kenapa kerajaan sanggup ambil risiko itu? Mesti kerajaan ada satu benda. Pada saya itu bukan sebab ekonomi bukan sebab itu meraih keuntungan kerajaan, ada motif lain iaitu motif politik.

Kerajaan mengatakan mereka hanya mengenakan cukai empat peratus sahaja, bagaimana YB melihat kesan cukai itu kepada masyarakat khususnya mereka berpendapatan rendah?

4% adalah cukai permulaan iaitu asas. Maknanya cukai paling kecil adalah 4%, tetapi kita tengok negara-negara lain yang mengamalnya ia berlaku pengumpulan peratus, iaitu empat peratus naik kepada tujuh peratus. Ada negara kenakan GST sampai 17 peratus pun ada. Jadi kita jangan bercakap besar dan omang-omong kosong sebab formula GST ini bukan kita yang cipta. Cuma mengikut kaedah pelaksanaan negara yang pernah buat GST, jadi kita jangan yakin kononya kita hendak kekal kepada 4 peratus sahaja sedangkan negara yang berpengalaman dalam hal ini, akhirnya GST ini 'accumulate' sampai mencecah 17 peratus.
Jadi kita jangan cakap besar kononya tahu GST setakat empat peratus sahaja.

Cukai GST akan diganti cukai yang sedang dibayar sekarang oleh rakyat iaitu cukai jualan dan perkhidmatan antara 5% hingga 20%. Maka GST bukan satu beban tambahan. Benarkah dakwaan ini?

Memang betul ada sesetengah perkara sudah dibayar, ada unsur seperti GST. Sekarang kita beli kereta kena bayar cukai import dan bermacam-macam cukai lagi, sepatutya kancil atau proton saga kita beli dengan harga RM7000 hingga RM8000, kita pula terpaksa bayar RM25,000 hingga ke RM30,000 disebabkan cukai. Bermacam-macam cukai. Misalnya kita beli sebungkus meggi RM1 yang mana di dalam harga itu sudah ada unsur cukai macam GST. Memang sudah ada. Jadi kerajaan hendak jenamakan semula GST itu pada barang-barang yang sudah dikenakan bermacam-macam cukai. Ada barang yang sebelum ini tidak dikenakan cukai tetapi kena bayar cukai. Sebagai contoh gunting rambut, jika ada GST maka cukai akan dikenakan. GST adalah tambahan daripada cukai-cukai yang lama sebelum ini telah dibayar. Dan ada juga cukai yang boleh digunakan pakai tetapi dikecualikan. Tetapi untuk menjenamakan semula akan menghuru-harakan pembeli. Sepatutnya kerajaan memperluaskan pendidikan tentang GST ini supaya orang faham dan menerima dengan baik hakikat negara ini ada satu cukai baru. Kenapa tidak membuat proses pemberitahuan supaya rakyat faham lebih awal? Ataupun buat percubaan dahulu mungkin dalam masa dua atau tiga tahun. Baru laksanakan secara menyeluruh. Kenapa tergesa-gesa hendak laksanakan cukai ini?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan