assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Khamis, 18 Mac 2010

Sifat-sifat ULAMA pewaris nabi

Tazkirah Oleh: deobandi

""Seorang 'alim memberi peringatan dengan ilmu dan adab. Sedangkan orang yg sebaliknya memberikan peringatan dengan pukulan dan marah"

Kita mencari Ulama pewaris Nabi lalu berpegang kepada beliau, disini disenaraikan secara ringkas sifat2 yang perlu ada pada seorang Ulama Pewaris Nabi .

Kita mencari Ulama pewaris Nabi lalu berpegang kepada beliau, disini disenaraikan secara ringkas sifat2 yang perlu ada pada seorang Ulama Pewaris Nabi .

(Ini adalah rumusan dari kitab2 Tasawwuf ; Siirul Asrar, Fathur Rabbaniy, Kashful Mahjoob, Ihya Ulumuddin dll)

1. Beliau termasuk didalam 'rantaian' pewaris Nabi iaitu dipanggil silsilah.

Ini bermakna beliau telah menerima Ijazah kebesaran Syaikh daripada Syaiknya yang telah menerima daripada Syaikhnya dan seterusnya keatas sehingga bertemu salah seorang Sahabat Nabi - Sayyidina Abu Bakar, Sayyidina Umar, Sayyidina Uthman atau Sayyidina Ali Ridhwanullah Alayhim Ajmai'in dan seterusnya bertemu Rahmat-Al-Alameen, Sayyidina Wa Maulana Muhammad Sallallahu Alayhi wasallam.

2 : Alim didalam Ilmu Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf (mahir didalam Ilmu Al-Qur'an dan Hadis Nabi)

Seorang Shaikh yang benar adalah seorang yang sangat mahir didalam hukum hakam agama dan beliau dapat membezakan diantara Ilmu Fiqh, Tauhid dan Tasawwuf.

Beliau juga mestilah seorang yang mahir didalam Ulumul Qur'an dan Hadith serta mampu berijtihad terhadap sesuatu masalah yang dikemukakan padanya.

3: Mahir didalam Ilmu Ma'rifat Ketuhanan serta mampu mendidik jiwa manusia kepada ketuhanan.

Ini adalah mewarisi Ilmu Nabi yang batin, iaitu beliau telah mendapat curahan berbagai Ilmu Hikmat Ilahiyyah yang menjadikannya memiliki kebijaksanaan. Beliau telah sampai kepada Mushahadah akan wajah Tuhan serta didalam bimbingan Rasulullah Sallallahu alayhi wasallam.

Dengan demikian melayakkan beliau memimpin manusia lain kepada Allah Ta'ala.

4 : Sentiasa berpegang teguh dengan Syari'at Nabi.

Sifat ini merupakan penjagaan. Seorang Shaikh wajib mematuhi hukum2 yang termaktub didalam Al-Qur'an dan Sunnah Nabi. Beliau sama sekali tidak boleh melanggar hukum Syari'at ; samada pelanggaran tersebut dilakukan oleh dirinya secara terang2an atau mengadakan perkara2 yang bertentangan dengan hukum Islam.

Ini adalah bermaksud kepada hukum2 yang telah disepakati oleh Ulama2 Mu'tabar. Jika ia merupakan khilafiyah para Ulama maka tidak boleh dihukumkan keatas beliau terhadap sesuatu yang dilakukannya.

Apabila seorang Shaikh melakukan perkara ma'siat terang2an atau menggalakkan muridnya melakukan ma'siat atau merelekan mereka melakukan perkara ma'siat, maka orang seperti ini tidak layak diikuti sebagai Shaikh.

5 : Menjalankan Amr Ma'ruf nahyi Anil Mungkar.

Ini merupakan salah satu ciri penting iaitu beliau hendaklah seorang yang sentiasa menyeru manusia kepada kebaikan dan mencegah daripada melakukan kejahatan. melalui nasihat2, teguran2 dan amaran2 kepada murid2nya, masyarakat dan juga terhadap penguasa-penguasa negeri.

6. Bersifat siddiq (benar) dalam perkataan dan perbuatannya.

Setiap perkataan dan perbuatan tiada lain melainkan kebenaran seruan Nabi. Hal ehwal dirinya ini memberi pengaruh kepada orang yang melihatnya.

7 : Kurang dunianya, iaitu tidak mencintai dunia atau mengejar dunia .

Hidup beliau penuh didalam kesederhanaan. Beliau bukan seorang yang mengejar pangkat, kemewahan atau kedudukan.


8 : Memiliki sifat halim (lemah lembut) kepada manusia didalam pergaulan. Serta mencontohi segala akhlaq Nabi.

Mencontohi Rasul didalam pergaulan umum sesama manusia tanpa mengira pangkat atau darjat manusia. Walau bagaimana pun sangat tegas di dalam mendirikan hukum agama.


9: Tabligh - menyampaikan seruan agama kepada manusia umum.

Beliau mestilah seorang yang sentiasa berusaha menyampaikan agama yang benar kepada manusia umum.

10 : Terkenal di tempat jauh.

Seorang Shaikh yang benar akan dikenali oleh mereka2 yang jauh dari tempatnya. Allah Taala akan memberikan ilham dan petunjuk kepada manusia untuk mencari Shaikh ini walaupun dari jauh.

Ini juga sebagai membezakan seorang Shaikh yang benar daripada mereka yang berpura2 menjadi Shaikh.

Wallahu A'lam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan