Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 19 Oktober 2010

Kisah Haji yang mabrur

Artikel Oleh fatamorgana

Perbincangan Dua Malaikat....Ketika Abdullah bin Mubarak melakukan haji, beliau tertidur di Masjidil Haram. Dalam tidurnya beliau bermimpi melihat dua orang malaikat turun dari langit. Berdailog dua malaikat tersebut:"Berapa ramai orang-orang yang mengerjakan haji pada tahun ini?" .: "Enam ratus ribu orang." :"Antara 600,000 ribu orang yang berhaji itu berapakah yang diterima haji mereka?" : "Di antara 600,000 ribu itu hanya seorang sahaja hajinya diterima, namanya ialah Muwaffaq dan tinggal di Damsyik. Dia adalah seorang tukang kasut tetapi tidak dapat berhaji tetapi hajinya diterima. Maka berkat haji Muwaffaq maka kesemua 600,000 yang mengerjAakan haji diterima.

Abdullah terkejut dari tidurnya dan setelah selesai mengerjakan ibadat haji beliau terus segera berangkat ke Damsyik untuk mencari si tukang kasut yang disebutkan dalam mimpinya. Akhirnya dia dapat mencari dan berjumpa dengan lelaki tukang kasut itu. Abdullah bertanya lelaki itu : "Apa nama saudara." Berkata lelaki itu :" Nama saya Muwaffaq." Abdullah bertanya : " semasa aku sedang mengerjakan haji, aku bermimipi ada 2 malaikat yang membicarakan tentang haji mu , tolong terangkan kepadaku amalan apakah yang telah kamu lakukan sehingga mencapai darjat yang tinggi?" Jawab Muwaffaq : "Sebenarnya aku ingin menunaikan haji , simpanan ku tak mencukupi tapi dengan cara mendadak aku mendapat wang 300 dirham dari kerja menampal sepatu, lalu aku berniat untuk mengerjakan haji pada tahun ini sementelaaah isteriku pula sedang hamil, suatu hari isteriku tercium bau makanan dari rumah jiranku dan ia ingin memakan(mengidam) makanan itu, lalu aku pergi ke rumah jiranku dan memberitahu tentang hajat isteriku ". lantas Wanita itu berkata “ wahai jiranku, makanan ini hanya halal untuk keluarga ku dan haram bagi isterimu”. Abdullah membalas “ kenapa begitu?”. Lalu jirannya menjawab "Oleh kerana kamu tidak mengetahui keadaanku maka aku terpaksa memberitahumu, sebenarnya aku ini isteri yang telah kematian suami dan mempunyai anak yang dah menjadi yatim . Sudah tiga hari kami tidak menjamah makanan. Oleh itu aku keluar mencari makanan tapi tak ku temui. Aku terus mencari sehinggalah akhirnya aku bertemu dengan bangkai himar, aku potong sebahagian dagingnya lalu aku masak, maka makanan ini adalah halal untuk kami dan haram untuk kamu." Apabila aku dengar sahaja kata-kata wanita itu maka aku pulang ke rumah dan mengambil 300 dirham yang ada tadi lalu aku berikan kapada wanita itu dan ku katakan kepadanya : "Belanjakan wang ini untuk anak-anakmu. Dan aku berkata pada diriku : Hajiku di muka pintu rumahku (Rumah jiranku) maka kemanakah aku akan pergi."
Wahai saudara-saudaraku bakal Haji dan Hajjah , jadikan kisah ini sebagai iktibar. Sebenarnya Allah tidak memandang pada harta yang kita miliki tetapi ia memandang pada niat yang suci. bersihkan dahulu hati kita sebelum berangkat ke Tanah Suci. Wallahuallam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan