Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 28 Januari 2009

PENGEMBALA KIBAS DENGAN BACAAN AL-FATIHAH YANG TAK SEMPURNA TAJWIDNYA

Suatu masa dahulu, ada seorang alim ulamak yang saaaangat popular sbb ilmu dan amalannya.(kira alim la nih). Dia adalah seorg hafiz Al-Quran dan dia ni juga hafal beribu-ribu hadith sahih sejak kecik lagi. Lepas dah hafal hadis n Quran, mak ayah dia hantar dia untuk menuntut lagi ilmu di Mekkah dan Madinah selama berpuluh tahun lamanya.

Bapa dia juga adalah seorang alim ulamak yang popular n pernah kembangkan agama Islam sampai ke selatan Siam.

Mengikut cerita, bapa dia ni adalah orang 1st di zaman moden ini yang bukan daripada warga Arab Saudi yg diberi penghargaan utk mengimamkan solat fardhu di Masjidil Haram, Mekkah.

Nak dijadikan cerita, pada suatu masa, alim ulamak tu jatuh sakit n tak dapat nak imamkan solat fardhu di tempatnya.(alim ulamak nih, bkn ayah dia tau, alim ulamak ni, adalah dia yang kecik2 yg dihantar g Mekah n Madinah tuh)

Tiba - tiba dtglah seorang yang berpakaian buruk (seolah-olah mcm tak siuman) sejurus sebelum solat fardhu dilaksanakan. Alim ulamak tu minta supaya orang yang berpakaian buruk tersebut untuk menggantikannya jadi imam!(alim ulamak tu jadi makmum sbb dia sakit).

Setelah solat fardhu selesai, orang yang berpakaian buruk tadi tu pun memohon untuk mengundur diri.

Anak2 murid alim ulamak td tu, tersenyum2 sebab masa sembahyang fardhu tadi, orang yang berpakaian koyak tu baca surah fatihah dan surah yang lain dengan tajwid yang tak brapa nak betul.

Dorg tak biasa dengan keadaan mcm ni sbb guru dorg, iaitu alim ulamak td tu, adalah seorang yang fasih n cair dalam bhs Arab n mempunyai bacaan tajwid yang sungguh mantap sekali (maklumlah alhafiz n dah berpuluh tahun belajar kat Mekkah).

Maka alim ulamak tu pun bersalaman dan berpelukan dengan orang yang berpakaian buruk tersebut sebelum orang tu meninggalkan surau. Setelah itu, alim ulamak memanggil semua anak muridnya berkumpul di hadapannya lalu dia pun mula bercerita:

Wahai anak muridku, pernah berlaku di suatu kampung di timur tengah di mana ada seorang pengembala kibas yang saaaaaangat alim, sangat suka merendahkan diri dan suka tolong org kampung sekiranya dorg minta tolong dari dia..

Cuma yang peliknya, ternakan kibasnya yang dikurung di dalam kandangnya yang agak besar (tp tak la besar sgt) tidak pernah luak walau banyak mana sekalipun orang datang untuk membeli kibas daripadanya. Belilah sampai seratus ekor sekalipun, setelah kibas-kibas tersebut diexport keluar daripada kandangnya, kibas yang tinggal di dalam kandang tu nmpak sama banyak bilangannya seperti sebelum seratus ekor kibas td tu dibawa keluar daripada kandang!!!

Jadi seluruh alim ulamak penduduk kampung telah beranggapan bahawa pengembala kibas tersebut adalah seorang wali Allah dan dorg telah bermuafakat untuk pergi jumpa dgn pengembala kibas tu n minta supaya dia mengimamkan solat di masjid sbb dorg nak amik berkat menjadi makmum kepada pengembala kibas td.

Hasrat dorg telah dipersetujui oleh pengembala kibas tu. Sembahyang pun dilaksanakan di masjid, dan pengembala kibas tu pun menjadi imam.

Malangnya, semasa membaca surah fatihah dan surah berikutnya, bacaan dia tidak sempurna tajwidnya. Maka lepas selesai sembahyang,seluruh penduduk kampung balik rumah masing-masing sambil gelak sbb dorg pikir bahawa tanggapan dorg terhadap pengembala kibas ini sebagai wali Allah telah jauh melencong n meleset.

Pada malam tersebut, rasenye, mlm tu hujan kot, tp xpenting, yang penting, pd mlm tu, seluruh alim ulamak yg tinggal di kampung tu telah bermimpi,dan mereka mendapat mimpi yang sama. Dtg seorang lelaki yang tinggi dan kacak dan lelaki tersebut telah mengatakan bahawa seumur hidup mereka bersembahyang, itulah baru 1st time sembahyang mereka telah diterima ALLAH! Subhanallah!

Pagi2 esok, kesemua alim ulamak di kampung tu berkumpul di masjid untuk sembahyang subuh. Lepas selesai sembahyang subuh dorg terus menuju ke kandang pengembala kibas tu. Unfortunately, pengembala kibas telah tiada, kandang dan kibasnya pun lesap. Bekas kandang pun dah xdak, seolah-olah mcm kandang kibas tu tidak pernah wujud!!!Dorg pun dah menyesal..dorg dah salah anggap ngn pengembala kibas tu..

Ok, skang kita kembali kepada alim ulamak yg cite kat anak murid dia tadi tuh..

Lepas selesai alim ulamak tu ceritakan kisah pengembala kibas kat anak2 murid dia, maka most of anak murid td tu nangis sbb dorg tahu dorg dah buat kesalahan kerana telah mendahalui Allah dengan merendahkan amalan makhluk Allah yang lain, sedangkan dorg sendiri tidak tahu akan kedudukan dorg di sisi Allah.

So, kawan2, saya conclude kan cite ni dgn dua potong ayat Al-Quran utk sama2 kita renungi..

Allah Ta'ala telah berfirman yang bermaksud :

"DIA menjadikan kamu dari tanah ketika kamu masih janin dalam perut ibumu. Maka janganlah kamu menganggap dirimu suci.DIA mengetahui tentang org yang bertaqwa."
(Surah An-Najm : 32)

"Janganlah engkau memalingkan muka dari para manusia sebab kesombangan dan janganlah berjalan di bumi dengan takabbur, sesungguhnya Allah itu tidak suka kepada setiap orang yang sombong dan membanggakan diri."
(Surah Luqman: 18)

Igtlah kawan2, ibadah kita lakukan tidak sekali2 menjamin kedudukan kita di syurga ALLAH nnti. apa yang menjadi jaminan kita adalah MARDHATILLAH (keredhaan ALLAH)..walaupun byk mana dosa yang kita bawa di depan ALLAH nnti, kalau ALLAH nk ampunkan n nk masukkan kita ke syurga, ALLAH blh je nak buat..

Jadilah seperti Imam Syafie, dia muliakan org yang lebih tua, kerana mereka lebih byk ilmu n tinggi ketaqwaan darinya, dan dia juga muliakan mereka yg lebih muda darinya kerana mereka lebih sedikit berbuat dosa darinya..

Moga yg memesan lebih mengingati dari yang dipesan..

Sekian, wassalam..
Dicatat oleh IBNU MUSLIM di 4:29 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan