assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 27 Mei 2009

Kelebihan Hayati Al-Quran

Dinukil oleh Ustaz Zaki - Kelas tajwid Al-Ikhwan (Rabu Kuliah Maghrib)

Al-Quran merupakan mukjizat yang paling besar dan utama yang diturunkan oleh ALLAH kepada Nabi kita Muhammad SAW. Ia merupakan petunjuk yang paling baik untuk umat manusia sehingga hari Qiamat, dalam mencari keredhaan ALLAH seterusnya mencapai kebahagian di dunia dan akhirat.

Diantara kelebihan membaca serta menghayati segala isi Al-Quran dapat dilihat melalui beberapa petikan hadith Nabi SAW sebagai pendoman kepada kita semua.

1. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Sebaik-baik kamu ialah orang yang belajar Al-Quran dan mengajarnya.
-Muttafaqqun 'alaihi

2. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Sesiapa yang membaca satu huruf daripada kitab ALLAH (Al-Quran) maka baginya (pembaca) dengannya (Al-Quran) pahala dan pahala digandakan sepuluh sebagaimananya. Aku tidak kata bahawa Alif laam mim itu satu huruf, tetapi Alif satu huruf lanm satu huruf dan mim satu huruf.
-Riwayat oleh Imam At-Tarmizi

3. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Orang membaca Al-Quran dan dia mahir dengannya bersama Malaikat yang mulia dan orang yang taat. Sesiapa yang membaca Al-Quran sedang dia tersekat-sekat padanya dan dia begitu susah atasnya maka baginya 2 pahala (pahala membaca dan pahala kesusahan.
-Sahih Bukhari Muslim

4. Abi Umamah Al-Bahili telah berkata bahawa dia mendengar sabda Nabi SAW yang bermaksud : Kamu hendaklah membaca Al-Quran maka sesungguhnya ia akan datang pada hari Qiamat sebagai syafaat bagi ahli-ahlinya.
- Riwayat Muslim

5. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Sesungguhnya sesiapa yang tidak terdapat pada kerongkongnya sesuatu daripada Al-Quran (tidak membaca) maka ia seperti rumah yang usang.
- Riwayat Imam At-tarmizi

6. Dalam satu hadith Qudsi Sabda Nabi SAW yang bermaksud : SWesiapa yang sentiasa sibuk dengan Al-Quran dan zikir mengingati Ku daripada meminta-minta kepada KU maka Aku akan anugerahkan perkara yang lebih baik daripada Aku anugerahkan kepada mereka yang sentiasa memohonkan kepada Ku itu. Dan kelebihan kalam ALLAH di atas segala kalam yang lain seperti lebihnya ALLAH di atas segala makluk NYA
- Riwayat Imam At-Tarmizi

7. Sabda Nabi SAW yang bermaksud : Tiada suatu kaum yang berhimpun di dalam rumah daripada rumah-rumah ALLAH (masjid) membaca kitab ALLAH (Al-Quran)dan tadarus antara mereka melainkan akan diturunkan ketenangan ke atas mereka, disirami ke atas mereka Rahmat, dikelilingi oleh para Malaikat dan ALLAH menyebut-nyebut mereka pada sesiapa di sisinya.
- Riwayat Muslim

8. Daripada 'Uqbah Bin 'Amir telah berkata : Telah keluar Rasulullah SAW menemui kami di Suffah maka sabdanya : Siapa dikalangan kamu yang suka keluar ke Buthan dan 'Aqiq (nama 2 tempat di Madinah) di mana dia akan membawa pulang darinya 2 ekor unta yang sihat lagi gemuk tanpa berbuat dosa dan tidak pula memutuskan tali persaudaraan? Maka menjawap kami : Wahai Rsulullah! Kami semua menyukai perkara itu. Sabdanya : Mengapa sesaorang daripadamu tidak keluar daripada masjid untuk belajar atau membaca 2 ayat daripada kitab ALLAH (Al-Quran) maka ia lebih baik daripada 2 ekor unta yang gemuk, 3 ekor, 4 ekor di mana lebih baik baginya 4 dan semua bilangan unta.
- Riwayat Muslim

Tiada ulasan:

Catat Ulasan