assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 9 Jun 2009

OIC Harapkan Peranan AS Sebagai Broker Jujur Di Timur Tengah

Oleh Salbiah Said

KUALA LUMPUR, 9 Jun (Bernama) -- Pertubuhan Persidangan Islam (OIC) mengharapkan peranan Amerika Syarikat sebagai broker jujur dalam proses damai Timur Tengah, di bawah teraju Presiden Barack Obama, kata Setiausaha Agungnya Prof Ekmeleddin Ihsanoglu.

Beliau berkata ucapan Obama di Cairo University minggu lepas mencerminkan hasrat AS membuka lambaran baru dengan dunia Islam, dan memberi isyarat satu pendekatan yang lebih berimbang di pihak Pentadbiran AS ke arah menyelesaikan krisis, khususnya konflik antara rakyat Israel dan Palestin.

Yang penting, katanya, ialah hakikat bahawa Obama, yang menjadikan keamanan Timur Tengah prioriti dasar luar yang utama, berikrar bahawa AS "tidak akan membelakangkan aspirasi sahih rakyat Palestin bagi mendapatkan maruah, peluang dan sebuah negara mereka sendiri".

"Kami berharap (mendapat) broker yang jujur, yang selama ini tidak wujud, dalam proses damai ini. Kami harap AS dapat memainkan peranan itu," kata Ihsanoglu kepada Bernama Sabtu lepas selepas menerima anugerah Panglima Setia Mahkota, yang membawa gelaran Tan Sri, oleh Yang di-Pertuan Agong Tuanku Mizan Zainal Abidin sempena ulang tahun keputeraan Seri Paduka.

Pada akhir majlis, Ihsanoglu yang berasal dari Turki, menjunjung kasih kepada Seri Paduka dan berterima kasih kepada kerajaan dan rakyat Malaysia kerana menerima anugerah itu. Ini kali pertama seorang setiausaha agung OIC menerima gelaran sedemikian.

"Gelaran ini, yang dianugerah atas perakuan Perdana Menteri Malaysia, adalah satu pengiktirafan terhadap perkhidmatan dan sumbangan Setiausaha Agung kepada Malaysia dan juga kepimpinan cemerlangnya di OIC dalam memelihara nilai-nilai sosial dan ekonomi Islam dan memupuk solidariti Islam di kalangan negara-negara anggota OIC," tegas satu kenyataan OIC.

Sementara itu, Setiausaha Agung OIC yang hadir di majlis ucapan di Kaherah, berkata ucapan berkenaan menyentuh beberapa perkara yang beliau timbulkkan dalam sepucuk surat terbuka kepada Obama, yang diterbitkan oleh New York Times dan International Herald Tribune pada 20 Jan.

"Dalam surat itu, saya nyatakan bahawa kita mahu mengadakan persahabatan baru dengan AS, yang dibina atas dua prinsip. Pertama, saling menghormati, kedua, kepentingan bersama. Jika kita bina persahabatan atas dua tapak ini, saya kira perhubungan akan seimbang dan memenuhi kepentingan kedua-dua pihak," kata beliau.

Ihsanoglu, yang gembira dengan hakikat bahawa Obama menonjolkan OIC dalam ucapannya, berkata negara-negara anggota kumpulan itu, akan melihat bagaimana Washington mengambil langkah selanjutnya berdasarkan "perisytiharan muhibah ini" bersama dasar dan tindakannya.

Mengenai pengumuman Obama tentang usaha baru global dengan OIC bagi menghapuskan polio, Setiausaha Agung itu berkata beliau mengharapkan kerjasama dengan Pentadbiran AS dalam "usaha genting ini, yang menjadi prioriti utama kepada OIC".

Mengenai keputusan Presiden itu untuk meluaskan persahabatan bagi mempertingkat kesihatan anak dan ibu, beliau menyatakan kesediaan OIC untuk mengambil segala langkah perlu berdasarkan Memorandum Persefahaman yang ditandatangani dalam bidang spesifik antara Setiausaha Agung OIC dengan Jabatan Negara Amerika Syarikat pada Disember 2008.

Mengenai penilaian beliau terhadap OIC yang telah wujud selama 40 tahun, beliau berkata beliau gembira bercakap mengenai badan itu di Malaysia, di mana Perdana Menteri pertama negara, Tunku Abdul Rahman menjadi pengasas dan setiausaha Agung pertama OIC.

"Ia punya banyak sejarah, dan OIC telah berkembang luas, kedua terbesar selepas Pertubuhan Bangsa Bersatu. Ada deretan panjang negara-negara yang menunggu untuk menjadi ahli atau pemerhati. Kita mempertimbangkan ini dengan positif".

Ihsanoglu berkata OIC, yang menyambut ulang tahunnya yang ke-40 tahun ini, telah berusaha dalam beberapa tahun ini untuk mencari penyelesaian kondusif ke arah mewujudkan keamanan di negara-negara Islam, katanya.

OIC yang dianggotai 57-negara dan berpangkalan di Jeddah mewakili 1.5 bilion Muslim di seantero dunia. Malaysia menjadi pengerusi pertubuhan ini antara 2003 dan 2007.

"OIC sentiasa aktif pada peringkat antarabangsa dan ia agak berlainan daripada sebelum ini. Kita bekerja pada asas dan aspirasi yang yang sama dengan Tunku Abdul Rahman, dengan objektif untuk meletakkan ummah Islam di bawah satu payung, tetapi dengan satu bahasa, semangat dan modus operandi baru."

Mengenai kritikan yang dilemparkan terhadap badan itu kerana reaksi pasifnya dalam penganjuran utama berkaitan negara-negara Islam, Ihsanoglu, yang telah memegang jawatan itu sejak 2005, berkata: "OIC telah berubah banyak, sebagai contoh usaha kejayaannya dalam membanteras keganasan mazhab di Iraq dan memberhentikan pertumpahan darah."

Yang lain termasuk mmemberika bantuan kemanusiaan kepada Somalia dan Tunisia serta mangsa gempa bumi di Pakistan. Ia membabitkan diri dengan minoriti Islam di Mindanao, Filipina dan Pattani di Thailand, kata beliau.

Pada Majlis Mesyuarat Menteri-menteri Luar di Damsyik, Syria bulan lepas, anggota majlis mencadangkan bahawa OIC hendaklah diberikan lebih kuasa untuk menangani konflik di negara-negara Islam.

OIC juga memasukkan kemajuan dalam saintifik dan teknologi sebagai satu keutamaan agendanya. Salah satu usaha segera ialah untuk memberikan ranking kepada 20 universiti terbaik di negara-negara anggota OIC dan mempromosikannya di bahagian lain di dunia.

Mengenai perdagangan intra OIC, beliau berkata krisis kewangan global telah menimbulkan insentif tambahan untuk perdagangan di kalangan negara-negara anggota, dengan sesetengah negara, yang menghadapi kesukaran dalam mengeksport barangan mereka ke tempat lain, kini berdagang antara mereka sendiri.

Seperti yang disasarkan di bawah Program Tindakan 10 tahun OIC, yang diterima pada Sidang Kemuncak Islam sesi tergempar ketiga di Mekah pada Disember 2005, beliau berkata, perdagangan intra dijangka mencecah 20 peratus sebelum 2015.

"Kita kini pada 17 peratus, dan bergerak sangat cepat sejak tiga hingga empat tahun lepas. Kita berusaha dengan sangat baik, menganjurkan pameran, festival dan forum ekonomi di pelbagai bahagian dunia untuk mempromosikan perdagangan intra," kata Ihsanoglu.

-- BERNAMA

Tiada ulasan:

Catat Ulasan