assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 9 Jun 2009

Ubah sikap anak pemalu

KeluargaOleh HM

ADA ibu bapa yang resah memikirkan cara hendak mengubah sikap anak yang pemalu hingga mungkin dianggap sesuatu yang agak negatif. Berikut antara cara membantu si anak menghindari rasa malu iaitu:

# Buat permulaan, jangan sesekali memberitahu anak dia pemalu atau memanggilnya dengan pelbagai gelaran.


# Mereka sedar mengenai perasaan malu yang wujud dan tidak memerlukan orang lain menekankan perkara itu. Sebaliknya, berikan pujian ketika dia tidak malu seperti kebiasaan. Biarkan anak tahu anda suka apabila dia lebih bijak bersosial dan berinteraksi.
# Berikan peluang kepada anak untuk merasai interaksi sosial seperti menjemput rakan ke rumah atau menghadiri perjumpaan biasa.
# Biarkan anak meluangkan masa bersama orang yang mereka berasa selesa untuk membina harga diri dan kemahiran bersosial sebelum membawa mereka ke tempat lebih sesak.



# Kanak-kanak belajar menerusi pemerhatian dan meniru apa dilakukan ibu bapa. Jadi, ibu bapa perlu memberi contoh dengan bersosial dan menjaga perlakuan diri.

# Anak-anak yang melihat ibu bapa mereka bersosial dengan orang lain akan cuba menjadi tidak pemalu.

Tetapi ini tidak bermakna anda patut memaksa anak melakukan sesuatu di luar kemampuan dan kerelaannya. Berikan dorongan apabila perlu dan cuba bantu mereka menyesuaikan diri.

# Galakkan anak mencuba aktiviti baru dan berkomunikasi terhadap perasaan anda. Melalui dorongan, anak akan berasa selamat dan selesa untuk mengetahui tiada apa yang perlu ditakutinya.

# Memberi anak peluang mencuba pelbagai aktiviti dan hobi berbeza sebenarnya membenarkan anak bersosial dengan orang lain serta memperkenalkan mereka kepada orang yang memiliki minat serupa.

# Ingatlah anak-anak berupaya 'menangkap isyarat senyap' dengan mudah. Sekiranya anda berasa gelisah, si anak juga akan perasan dan bertambah gemuruh kerana kegelisahan anda memberitahunya sesuatu yang buruk pasti berlaku.
# Kongsi pengalaman dengan anak. Biarkan anak tahu anda memahami perasaannya.

# Kita sebenarnya pernah melalui peringkat tumbesaran apabila kita berasa malu, gelisah dan takut.

Akhirnya, biarkan anak tahu perasaan malu bukan satu kecacatan dan tiada yang perlu dimalukan. Katakan kepada anak, dalam kebanyakan situasi, ia tidaklah begitu menakutkan dan menjadi tanggungjawab anda untuk membantu mereka.

# Situasi atau keadaan yang membuatkan seseorang anak gelisah dan takut boleh dipermudahkan apabila anda menerangkan perkara sebenar kepada mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan