assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Sabtu, 14 Mac 2009

MCA jawab tulisan presiden Persatuan Syarie M'sia

Mar 14, 09 1:13pm
MCA menghormati Islam sebagai agama dalam Persekutuan dan Undang-Undang Sivil mesti diutamakan dalam pertikaian-pertikaian membabitkan golongan Muslim dan bukan Muslim, kata jurucakap dan ketua Biro Pendidikan MCA, Gan Ping Sieu.

Merujuk kepada tulisan Presiden Persatuan Syarie Malaysia, Zainul Rijal Abu Bakar dalam Berita Harian Rabu lalu, Gan berkata, MCA kecewa bahawa Zainul gagal memahami konteks sebenar pendirian parti itu dan mendakwa MCA tidak menghormati Islam.

"MCA menyokong Artikel 3 dalam Perlembagaan Persekutuan yang menyebut Islam adalah agama bagi Persekutuan. Tidak pernah sekalipun MCA mempersoalkan Islam sebagai agama rasmi Malaysia, khususnya berhubung pengaplikasiannya untuk tujuan upacara dalam majlis-majlis rasmi.

"MCA turut menyokong beberapa provisi berhubung dengan kesucian Islam dalam kebanyakan perlembagaan negeri," katanya dalam satu kenyataan.

Gan berkata, rentetan daripada pertikaian-pertikaian terbaru membabitkan golongan mualaf dan pasangan-pasangan yang tidak menukar agama, seperti Subashini, Moorthy, Rayappan, Gan Eng Hor dan yang terkini, Zubaidah Chew, adalah menjadi pendirian MCA bahawa Undang-undang Sivil mesti diutamakan.

Katanya, ini kerana memandangkan perkahwinan mereka dijalankan di bawah Undang-Undang Sivil dan Mualaf tersebut mesti memenuhi kewajipan-kewajipan mereka seperti yang dikontrakkan dalam perkahwinan mengikut Undang-Undang Sivil sejajar dengan Seksyen 51 Law Reform Act (Perkahwinan dan Perceraian) 1976.

"Adalah menjadi hak perlembagaan kepada ibu atau bapa ataupun penjaga untuk memutuskan agama seseorang anak itu di bawah Artikel 12 (4) dalam Perlembagaan Persekutuan.

"Ia juga merupakan prinsip undang-undang sedia ada bahawa seseorang ibu atau bapa penjaga yang mempunyai hak penjagaan ke atas seseorang kanak-kanak yang lahir di dalam perkahwinan sivil berhak untuk menentukan status agama seseorang kanak-kanak berkenaan.

Hak penjagaan

"Ia menyusul apabila wujudnya pertikaian dalam hak penjagaan seseorang kanak-kanak itu, melainkan dan sehingga hak penjagaan kanak-kanak berkenaan diputuskan oleh mahkamah, maka kedua-dua belah pihak baik dari ibu atau bapa ataupun penjaga tidak boleh membuat tuntutan hak penjagaan ke atas kanak-kanak terbabit," katanya.

Gan berkata, ketiga-tiga hakim Mahkamah Persekutuan berwibawa yang mendengar kes Subashini dalam penghakiman mereka sebulat suara menegaskan, sesiapa yang berkahwin mengikut undang-undang sivil adalah tertakluk di bawah Law Reform Act (Perkahwinan dan Perceraian) 1976 (LRA) termasuk dalam aspek perceraian dan hak penjagaan kanak-kanak.

Oleh yang demikian, katanya, Mahkamah Sivil terus mempunyai bidang kuasa ke atas Saravanan walaupun beliau memeluk Islam.

"Adalah menjadi pendirian MCA bahawa memandangkan hak penjagaan ke atas seseorang kanak-kanak itu masih belum diputuskan lagi, maka sebarang usaha untuk menukar agama kanak-kanak itu adalah tidak adil, tidak mengikut lunas undang-undang dan hanya memenuhi kepentingan diri sendiri. Justeru, ia adalah sejajar dengan kenyataan media awal pihak kami.

"Adalah juga merupakan satu keadaan yang menyayat hati apabila keluarga berpecah-belah dalam kes-kes perceraian sebegini, lebih-lebih lagi dalam usaha mendapatkan hak penjagaan dan agama kanak-kanak kerana pada akhirnya, yang merana adalah kanak-kanak itu sendiri.

"Sejak kebelakangan ini, MCA mendapati kewujudan satu trend yang tidak sihat yang mana ibu atau bapa menukar agama anak-anak mereka tanpa memaklumkan atau berunding terlebih dahulu dengan pasangan satu lagi. Trend ini terbukti dalam kes melibatkan pasangan Subashini dan yang terbaru, Hoo Ying Soon," katanya..

Menurut Gan, yang ingin ditegaskan oleh MCA dalam konteks ini ialah kedua-dua ibu bapa mempunyai hak-hak yang sama dalam menentukan agama anak-anaknya.

Status agama

"Perkara ini adalah sejajar dengan obligasi-obligasi antarabangsa Malaysia di bawah Konvensyen Penghapusan Semua Bentuk Diskriminasi Terhadap Wanita (CEDAW)," tambahnya.

Beliau berkata, ia juga seiring dengan pematuhan ke atas Seksyen 5 (1) Akta Penjagaan Kanak-Kanak 1961 (pindaan 1988) yang mana ia dengan jelasnya memberikan hak-hak dan kuasa setaraf kepada ibu dan bapa mengenai hak penjagaan atau mentadbir urus pendapatan ke atas harta benda.

Katanya, dalam keadaan yang mana status agama seseorang anak-anak itu dipertikaikan, maka adalah lebih baik status agama kanak-kanak itu dikekalkan sehinggalah kanak-kanak berkenaan mencapai usia 18 tahun bila mana selepas itu, kanak-kanak berkenaan boleh membuat keputusan sendiri.

"MCA amat bimbang seseorang Mualaf akan mengambil kesempatan dalam Mahkamah Syariah bagi meneruskan agenda peribadi mereka tanpa mempertimbangkan hak-hak penjagaan sesebuah pasangan," katanya.

Gan berkata, satu lagi hujah yang ingin diutarakan oleh MCA ialah berkaitan perkataan "parent" seperti yang digunakan dalam Artikel 12 (4) Perlembagaan Persekutuan, yang mana dalam versi Bahasa Inggeris ia diterjemahkan sebagai "ibubapa" (dalam bentuk plural menurut Kamus Dewan) dan diterbitkan oleh Pencetak Kebangsaan pada 1980-an.

"Bagaimanapun, sejak beberapa tahun kebelakangan ini, perkataan "ibubapa" telah ditukar secara tiba-tiba menjadi " ibu atau bapa atau penjaga" dalam bentuk singular. Bagi penerbit-penerbit yang lain, International Law Book Services (ILBS) Jun 2007 umpamanya mengekalkan perkataan "ibubapa" manakala MDC menggunakan perkataan "ibu atau bapa.''

"Justeru, tujuan utama kenyataan media ini dikeluarkan adalah untuk mendapat penjelasan terhadap penggunaan terma Bahasa Malaysia yang tepat untuk perkataan "ibubapa" memandangkan inilah versi asal yang ditulis serta bagaimana terma tersebut telah ditukar secara misteri menjadi "ibu atau bapa"," katanya

MCA akan terus bersuara

Dalam perkembangan berkaitan, tegas Gan, MCA juga ingin mengutarakan bahawa Artikel 160 (1) dan Jadual Kesebelas Perlembagaan Persekutuan menyatakan bahawa dalam menafsir Perlembagaan Persekutuan, "perkataan dalam bentuk singular merangkumi bentuk plural dan perkataan dalam bentuk plural turut merangkumi bentuk singular.''

"Lebih banyak penjelasan diperlukan berhubung dengan penafsiran "singular" atau "plural" terutamanya apabila wujud dua pandangan berbeza," tambahnya.

"Mengenai ketidakadilan ke atas seorang Mualaf sejajar dengan Seksyen 51 dalam LRA yang dibangkitkan oleh Sdr. Zainul, ia sebenarnya bukan satu isu dalam kenyataan media awal kami bagi menjawab kes penukaran agama kanak-kanak tersebut.

"Bagi mereka yang kurang arif, MCA telah berkali-kali menegaskan bahawa provisi relevan dalam Seksyen 51 LRA yang mana Mualaf tidak mempunyai locus standi untuk memfailkan petisyen untuk bercerai adalah salah secara prinsipnya dan undang-undang berkaitan mesti dipinda bagi mengatasi ketidakadilan yang timbul. Apa yang dilihat tidak adil, MCA akan terus bersuara.

"Rujukan tidak langsung dalam artikel Zainul yang mendakwa MCA mempersoalkan Islam tanpa menghalusi terlebih dahulu perundangan negara dan Perlembagaan Persekutuan, dan/atau Gan Ping Sieu, ketua Biro Pendidikan Politik MCA mempunyai agenda yang tertentu, sesungguhnya adalah tidak tepat dan malangnya tidak kena pada tempatnya," katanya.

Gan menegaskan bahawa adalah menjadi tanggungjawab MCA, sebagai sebuah parti politik, untuk meluahkan pendirian dan pandangan mereka terhadap isu-isu yang membabitkan kepentingan awam.

"Bagaimanapun, malangnya artikel nukilan Sdr. Zainul tidak menjurus ke arah mencari penyelesaian ke atas perkara-perkara melibatkan pertikaian-pertikaian antara seorang Mualaf dengan pasangan yang tidak menukar agamanya.

"Mengikut logiknya sendiri, beliau tidak menunjukkan keprihatinannya terhadap hak-hak pasangan yang tidak menukar agama," tambahnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan