assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 5 Ogos 2009

Anti ISA sebahagian daripada agama

Oleh Fahri Abdullah al-Masri

Seringkali watak-watak kritikal dalam perjuangan dipandang dengan penuh kehinaan. Misalnya, dalam masyarakat yang masih lemah akal dan tempang fikiran ini, kita akan bertembung dengan soalan berikut.

"Berbelas tahun Said Zahari di dalam penjara. Baru dia dinobatkan sebagai pejuang," kata seorang teman. "Awak apa yang ada?"

Kebanyakan soalan ini menyinggah ke benak kita ini datang daripada kaum wanita. Tak kurang juga, kaum lelaki bersifat demikian. Semua soalan ini semakin melemahkan semangat juang.

"Tak kasihankah kepada keluarga, isteri dan anak-anak bila kena tahan ISA?" tanya seorang teman lagi.

Di kuliah, kalau menyanggah Hal Ehwal Universiti dan Akta Universiti dan Kolej Universiti (Auku) soalan ini pula yang akan menjengah, "Tak takutkah kalau-kalau pinjaman PTPTN ditarik balik? Tak takutkah kalau dibuang universiti?"

Akhirnya, dalam pergelutan kita membela kebenaran dan melawan kezaliman pemerintah, maka kita pula yang dipersalahkan oleh teman-teman.

Jika musuh yang bercakap begini tak terasa pedih amat hingga bisanya tertikam di hujung hati. Tapi, yang mengucap hal ini adalah rakan-rakan dan teman rapat kita sendiri.

Tidak dinafikan bahawa mereka ini berkemungkinan berniat baik juga, prihatin dengan nasib dan masalah kita.

Tetapi, sepatutnya dalam zaman yang semakin menuju ke arah ruang demokrasi yang semakin melebar kini, soalan ini sudah kuno lagi purba dan sepatutnya tidak ditanyakan lagi soalan-soalan sebegini.

Apa yang penting sekarang ialah sikap kita untuk membantu keluarga pejuang kebenaran yang teraniaya.

Atau kalau tidak mahu menolong, kita boleh menolong dengan cara menutup lidah daripada terus menyakiti hati dan perasaan manusia yang sedang berjuang itu. Dan, kita boleh menolong dengan cara tidak menyakiti hati dan perasaan ahli keluarga mereka.

Kalau kita boleh beri bantuan, bantulah keluarga kita yang menderita. Beri barang basah agar dapur mereka berasap. Tolong keluarkan sedikit belanja agar anak-anak mereka itu dapat sambung belajar di IPT. Itu saja. Jangan keluarkan lagi soalan yang melemahkan fikiran.

Tidak perlu ditanya lagi soalan itu kepada seorang 'penjenayah' yang mahu melawan kezaliman pemerintah.

Kisah melawan kezaliman dalam al-Qur'an

Al-Qur'an tidak pernah sunyi merakam kisah para nabi, orang-orang soleh terdahulu dalam melawan kezaliman pemerintah.

Al-Qur'an tak pernah mengasuh kita agar mengambil sikap kompromi dengan pemerintahan yang zalim. Kalau kita punya kekuatan, maka lawanlah sehingga tumbang pemerintahan tersebut.

Tetapi, jikalau kita tidak mampu melawan pemerintahan zalim itu kerana kita ada kelemahan, maka tiada pula al-Qur'an menyuruh kita bergabung dan menyerah kalah kepada pemerintahan tersebut.

Tuhan menyebutkan pelbagai kisah berhubung kaedah melawan jika musuh yang zalim itu ternyata jauh lebih kuat daripada kita. Iaitu, kita perlu melarikan diri, jangan sampai ditahan musuh.

Kata-kata, "If you cannot beat them, then join them.." (kalau anda tak boleh melawan mereka, maka bergabunglah dengan mereka.. atau serang mereka daripada dalam dengan menjadi sebahagian daripada mereka) adalah kata-kata yang tiada asasnya dalam agama kita.

Jika demikian, bagaimanakah caranya melawan pemerintahan yang zalim itu jika telah lumpuh segala kekuatan kita?

Maka, jawapannya ialah, dengan cara melarikan diri, jangan sampai kita ditangkap jentera penguasa yang akhirnya menyebabkan kita bergabung dengan kezaliman penguasa setelah dibasuh fikiran dengan tawaran-tawaran yang mengiurkan - harta, pangkat dan perempuan.

Dalam perjuangan, masa bukanlah ukuran

"Sampai bila nak melawan?" seorang rakan bertanya, seolah-olah memang ada penamatnya perjuangan ini. Jawapan yang nilainya agak sastrawi; 'Sehingga bertemu dua hal, iaitu sama ada syahid atau menang."

Kembali kepada isu ISA ini, antara yang paling lama merengkok dalam penjara ialah Said Zahari, 17 tahun lamanya.

Maka, seorang rakan bertanya, "Lagi rugi dan tak kasihankah dia terhadap keluarganya?"

Soalan ini sepatutnya ditanyakan kepada kerajaan, polis yang menahan orang yang tak bersalah itu. Dan, tidak sepatutnya kita bertanyakan soalan ini kepada tahanan ISA.

Ada yang sampai isteri mereka menuntut fasakh, bercerai-berai dalam keluarga, meninggal di dalam tahanan seperti Dr Burhanuddin al-Hulaimy. Dan, bukan mereka yang bersalah, sebaliknya tuduhan ke atas mereka telah direka-reka dan mereka enggan mengaku ke atas tuduhan yang direka-reka itu.

Oleh kerana insan seperti Said Zahari enggan mengaku suatu perkara yang tidak dilakukannya, maka tempoh tahanannya dilanjutkan terus selama dua tahun sehinggalah lengkap 17 tahun beliau di dalam penjara tersebut.

Maka, masa bukan lagi persoalan penting. Yang penting, apakah kita mahu berlawan, mahu bergabung dengan kezaliman pemerintah setelah ditahan, dibasuh fikiran oleh ISA atau terus berlari daripada buruan penguasa yang zalim sehingga penguasa berasa tertekan? Ini saja pilihan yang ada.

Mungkin, sengaja Allah s.w.t bangkitkan kisah Ashabul Kahfi dalam Surah al-Kahfi itu. Mereka ini telah 'dirugikan' masa mereka di dalam gua itu selama 700 tahun. Walaupun ada beberapa pendapat yang mempertikai mengenai berapa ratus tahun mereka ditidurkan, namun hal itu tidak penting.

Yang penting adalah, al-Quran menjelaskan kepada kita bahawa dalam perjuangan ini, berapa banyak masa yang terbuang sekali pun, tetaplah dianggap bernilai, berkualiti dan bermutu dalam pandangan Tuhan, walaupun manusia berasa suatu kerugian hatta terpenjara 17 tahun seperti Said Zahari.

Kita juga boleh berkata, kenapa Ashabul Kahfi habiskan masa berlindung dalam gua sampai 700 tahun itu? Apakah yang Ashabul Kahfi dapat? Ketakutan? Perpisahan daripada keluarga?

Dalam tempoh itu, ketujuh-tujuh pemuda itu mungkin telah bercerai-berai dengan ahli keluarga, dan terputus kasih sayang isteri dan anak-anak jika mereka yang bernikah.

Dalam tempoh itu, ada cicit dan keturunan mereka yang mungkin sudah membesar dan pernah mendengar kisah wali 7 yang lari ke gua, tapi tidak pernah bertemu kelibat mereka itu.

Mungkin sesetengah mereka menganggap kisah itu cuma sekadar serpihan kisah dongengan dan ada pula yang meyakini kewujudan 7 pemuda yang hilang dalam gua itu.

Mereka cuma tidur, ditidurkan dan tidak pernah keluar berdakwah manusia ke jalan Tauhid, sekadar menyimpan keimanan di dalam dada selama 700 tahun.

Tapi, lihatlah bagaimana Allah s.w.t telah memuliakan kisah mereka dalam al-Quran, sedangkan ada watak Zulkarnain, seorang raja yang hebat dalam siri penaklukannya di belahan dunia Timur, Barat, ada pula watak Musa dan Khidhir, dua rasul yang tak kurang hebat peranan mereka dalam dakwah.

Namun, Allah julang nama Ashabul Kahfi sebagai nama surah lalu Rasulullah menyeru umatnya membaca al-Kahfi setiap hari Jumaat atau pada setiap malam Jumaat.

Tidur mereka adalah tidurnya seorang pejuang. Tidur mereka tidur perjuangan. Imam as-Syafie dapat menyelesaikan seribu satu macam persoalan fiqah masyarakat lewat tidurnya. Tidur mereka ini tidur yang berkualiti.

Sesiapa yang membaca Al-Kahfi, tentu menyebut dan mengulang-ulang kisah mereka ini di lidah dan meresaplah api kesedaran di dalam dada terhadap perjuangan mereka bagi menyelamatkan iman itu.

Bukankah Ashabul Kahfi telah menjadi wira yang diangkat kisah mereka itu sebagai pengetahuan umat Nabi Muhammad s.a.w? Kisah mereka telah menjadi iktibar kepada umat terbaik; umat Muhammad!

Ashabul Kahfi yang mendiami gua itu selama 700 tahun jauh lebih lama terperap berbanding penjara Outram, Singapura yang memerangkap jiwa seorang tahanan ISA, Said Zahari selama 17 tahun.

Antara raja dan rakyat yang melawan kezaliman

Surah itu sengaja dinamakan Al-Kahfi dengan sebab wujudnya kisah pemuda Al-Kahfi walaupun dalam surah tersebut termuat kisah Raja Zulkarnain yang hebat, kisah Khidhir a.s mendidik Musa a.s yang mana kedua-duanya bertaraf nabi.

Kalau dilihat sekali imbas, tentulah jasa Raja Zulkarnain yang lebih besar kerana penguasa yang adil itu telah mengembangkan risalah Tauhid di sebelah Timur dan Barat dengan lebih luas lagi.

Demikian juga, Nabi Musa a.s yang berdakwah terhadap umat Bani Israel yang jauh lebih ramai lagi. Sedangkan Ashabul Kahfi cuma memendam keimanan, memelihara aqidah Tauhid. Manakala, jumlah mereka tidaklah bertambah, sebaliknya kekal seramai tujuh orang sahaja.

Barangkali, mereka itulah 'wira yang sebenar', 'pejuang yang tulen' walaupun Raja Zulkarnain itu kelihatan gagah di sudut pandang mata kita, yang meluaskan empayar Tauhid!

Bagi Raja Zulkarnain, tiada lagi yang perlu ditakutkan. Baginda mempunyai kekuatan tentera, tiada raja lain yang dapat memaksanya agar membuang aqidah Tauhidnya, sebaliknya baginda punya kekuatan untuk mengarahkan penduduk lain memeluk ajaran risalah Tauhid.

Demikian Nabi Musa dan Nabi Khidhir yang masing-masing mereka telah dibekalkan mukjizat membelah lautan, tongkatnya berubah menjadi ular sehingga mengalahkan sihir orang-orang Fir'aun serta ilmu kerohanian, ilmu laduni sehingga mengetahui latarbelakang di sebalik sesuatu peristiwa.

Sedangkan pemuda Al-Kahfi itu tidak dikurniakan kekuatan seperti raja-raja. Mereka juga bukanlah rasul-rasul yang dikurniakan mukjizat untuk menundukkan kezaliman penguasa seperti Musa a.s.

Mereka hanyalah pemuda biasa seperti kita, yang enggan berkompromi dengan kezaliman raja, enggan tunduk kepada sikap kekejaman raja pada zaman mereka. Lalu, mereka melarikan diri, hidup terasing daripada mata manusia.

Ditidurkan selama berapa ratus tahun semata-mata kerana mahu memelihara iman dan kepercayaan yang mereka yakini selama ini. Itu sahaja inti perjuangan mereka. Enggan ditahan, enggan ditangkap dan tidak rela berkompromi dengan kekejaman dasar pemerintahan yang zalim.

Tapi, siapalah yang tahu hal mereka. Bagi Tuhan. Kedudukan mereka di sisiNya sangatlah tinggi.

Ia suatu surah yang sunat dibaca oleh umat Islam dan 'wajib' dibaca oleh mereka yang anti ISA!

9:21 p.m, 28 Julai
Sekolah Pemikiran Kg Baru

Tiada ulasan:

Catat Ulasan