Jamaah

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 28 September 2009

Setiap keburukan hendaklah disusuli dengan kebaikan

AgamaOleh:LebaiYoB

Dari Abu Dzar Jundub bin Junadah dan Abu Abdirrahman Mu’adz bin Jabal radhiallahu ‘anhu, bahawa Rasulullah shalallahu ‘alaihi wa sallam pernah bersabda, “Bertaqwalah kamu kepada Allah di mana pun kamu berada, iringilah kesalahanmu dengan kebaikan nescaya ia dapat menghapuskannya dan pergaulilah semua manusia dengan budi pekerti yang baik.”

(HR Tirmidzi. Ia berkata, “Hadits ini hasan. Dalam naskhah lainnya dikatakan, hadits ini hasan sahih)

TAQWALLAH

Makna taqwallah (taqwa kepada Allah) adalah membuat perisai antara dirinya dengan azab dan murka Allah, baik di dunia ataupun di akhirat. Dan perisai yang paling asasi adalah menegakkan tauhidullah.

Perintah untuk bertaqwa ditujukan kepada tiga sasaran, iaitu:

1. Ditujukan kepada seluruh manusia, maka taqwa di sini maknanya adalah menunaikan tauhid dan membersihkan dari syirik. Seperti mengikhlaskan diri dalam ibadah.

2. Ditujukan kepada kaum mukminin, maka taqwa di sini maknanya adalah melaksanakan ketaatan kepada Allah berdasarkan petunjuk Allah dan meninggalkan kemaksiatan kepada Allah berdasarkan petunjuk Allah (Al Quran dan Hadis-Hadis Rasulullah Shalallahu ‘alaihi wa sallam).

3. Ditujukan kepada seseorang yang sudah bertaqwa, maka perintah taqwa di sini maknanya adalah perintah untuk melestarikan ketaqwaannya.

Ruang lingkup Taqwallah meliputi seluruh tempat dan waktu, ini bermakna di manapun dan bila pun berada serta dalam keadaan apapun terkena dengan kewajipan taqwallah. Dengan demikian itu, sifat taqwallah berbeza-beza sesuai dengan tempat, waktu dan keadaannya.

Kebaikan Menghapus Keburukan

Kebaikan adalah sesuatu yang mendatangkan pahala, dan keburukan adalah sesuatu yang mendatangkan dosa atau siksa. Kebaikan yang dapat menghapus keburukan ada dua tingkatan, iaitu:

1. Melakukan kebaikan dengan niat untuk menghapus keburukan. Jika melakukan kebaikan dengan niat menghapus keburukan maka sudah terkandung di dalamnya penyesalan dan taubat atas keburukannya.

2. Melakukan kebaikan tanpa adanya niat menghapus keburukan. Kebaikan seperti ini secara umum akan menghapuskan keburukannya sesuai dengan kadarnya masing-masing. Darjat yang kedua ini lebih rendah dibanding darjat yang pertama.

HUSNUL KHULUQ

Husnul Khuluq adalah banyak berderma, tidak menyakiti makhluk lain dan berwajah ceria. Inilah tafsir Husnul Khuluq kepada sesama manusia. Seseorang mendapatkan Husnul Khuluq secara tabi’í atau hasil usaha. Seseorang yang melakukan Husnul Khuluq sebagai hasil dari jerih payahnya lebih besar pahalanya dibanding dengan yang melakukan kerana sudah tabiatnya. Kerana kaedah menyatakan, “Jika sesuatu diwajibkan oleh syariat maka yang lebih mendapatkan kesulitan dalam pelaksanaannya lebih besar pahalanya. Berbeza dengan apabila sesuatu itu disunahkan, maka tidak secara otomatik yang lebih mendapatkan kesulitan lebih besar pahalanya.”-menongkah-arus.blogspot

Tiada ulasan:

Catat Ulasan