assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 16 November 2009

Ceramah Gempa bersama Ust. Mohd. Iqbal Al-Sunuri - Masjid Ar-Rahmah.

Assalamualaikum w.mt. sahabat semua,

Seperti yang dijadualkan selepas Maghrib 14 Nov. 2009 berlangsunglah ceramah pimpinan Ust. Mohd. Iqbal Al-Sunuri, walaupun jadual beliau yang padat kerana kesokan harinya 15 Nov. beliau akan pulang ke Kampung halaman di Permin, Padang tempat berlakunya gempa untuk menyambung kerja Fisabillillah membawa dana yang disumbang olah sahabat2 dari Malaysia... Dengan umur yang baru 32 thn. tetapi Ilmunya, jihadnya, dakwahnya, pengalamannya jauh meninggalkan kita (kerdil rasanya) kerana bukan umur yang dikira ALLAH tetapi ketaqwaan dan jihad kita di hitung nanti.

href="http://4.bp.blogspot.com/_iIZgphCORuk/SwCo5tHjmQI/AAAAAAAACMc/UqYLID2DnP0/s1600/uii.jpg">
Ustaz Mohd. Iqbal Al-Sunuri memulakan bicara...

Bertemankan sahabat Bendahari Sdr. Nurhisham dan Adik Safuan (DQ) kami merentasi hujan lebat untuk menjemput Ustaz dan keluarga nya di Mutiara Damansara... ALLAH menguji kami dengan beberapa peristiwa sepanjang perjalanan kami demi menagih sedikit ilmu dan dilimpahkan di Masjid yang ingin ana kongsi bersama.

Bermulanya merentasi hujan lebat sepanjang perjalanan dan ditambah kami tidak biasa dikawasan tersebut kami hanya berpandukan alamat dan hubungan telepon bersama Ustaz berlakulah kelewatan namun ALLAH permudahan kan akhirnya kami berjumpa ditinasi kami. Senyuman dari seorang Daie bersama Isteri dan 2 cahaya mata menghilangkan rasa gusar kami..

Jamaah kusyuk mendengar pengkongsian ilmu dan pengalaman

Peristiwa kedua dalam perjanlan ke Sg. Buaya dalam asyik kami bebicara bersama Ustaz adik Safuan menerima panggilan rakan sebiliknya di Darul Quran K.Kubu meninggal dunia dalam kemalangan di Batu Pahat, Johor... Innalillah.... Terhenti bicara kami tadi sebak suasana... Tumpuan kami beralih menenangkan Adik Safuan, selipar yang dipakai Safuan tupun dipinjam dari arwah... Namun hati kami terpujuk kerana yang pergi itu didalam dadanya sudah terisi 30 juzuk Al-Quran... Suhanallah...


Garapan ilmu dan pengalaman yang diluahkan penuh keikhlasan mengajak jamaah kearah keinsafan..

Bukan terhenti setakat itu, sesampai kami di Bukit Benggali Sg. Buaya satu kemalangan yang melibatkan 2 kereta... Alhamdullillah ALLAH pelihara perjalanan kami ini.

Kami tiba diperkarang Masjid dikala Imam mengangkat takbir permulaan Fardu Maghrib. Melihat Jamaah yang ramai agak terubat hati gundah tadi, namun didalam kesibukan menguruskan majlis malam itu mata melilau melihat kelibat sahabat2 yang berjanji akan membantu memakmurkan Masjid bila ada program2 begini hampa rasa hati namun itulah hakikat sebuah jihad yang kecil ini... jangan bergantung dengan manusia ALLAH kan ada!!!. Terima kasih Jamaah Al-Ikhwan, walaupun hujan dan minggu yang lalu Ustaz berceramah disana namun tuan2 tetap hadir.. itulah harga yang mahal buat ana cakap yang serupa bikin..


Anak-anak tahfiz Darul Quran Sg. Buaya dibarisan hadapan

Ceramah berjalan lancar dan pengisian lebih menjurus kepada peristiwa gempa dan digarap dengan peringatan berdasarkan Al-Quran dan Hadith. Sungguh terkesan sehingga tiada Jamaah dari riak wajah yang bosan eslama lebih kurang 1jam 30 minit.


Antara Muslimat yang hadir


Terima kasih Mantan Nazir yang turut memberi sokongan walaupun sebilangan sahabat2 tak nampak kelibat semua ada urusan yang lebih penting sehingga tak dapat hadir.




Sedikit jamuan yang Masjid sediakan tanda terima kasih kami kerana kesudian Jamaah yang hadir dan menguatkan lagi ilthizam kami mengadakan majlis ilmu sebegini.

Kami mengahantar pulang Ustaz bersama keluarga selepas makan malam bersama 2 lagi sahabat ana Tn. Hj. Abd. Rahman dan Sdr. Zaki jamaah Al-Ikhwan. Terima kasih kepada antum berdua hanya ALLAH yang membalas budi baik tuan. Aminn..

Buat Ustaz dan keluarga.. Jazakallahu khairan kathiro... yang sentiasa memnuhi undangan kami sejak ana di Al-Ikhwan... Semuga ALLAH memberikan kekuatan untuk sentiasa ber Istiqamah dalam menyebarkan dakwah, menuntut ilmu dan berjihad...

Dipohon ampun dan maaf sekira ada kekurangan sdan tesinggung dalam coretan ini.

Jazakallahu khairan kathiro... Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan