assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 16 November 2009

Pelihara anak seperti permata

Oleh NURUL IZZAH SIDEK

HARI demi hari kita dikejutkan dengan kisah-kisah penganiayaan kanak-kanak. Amat menyedihkan apabila melihat kanak-kanak didera dan diabaikan, dipaksa menjadi buruh, diperlakukan dengan perbuatan jenayah dan seksual malahan bayi ditinggal atau dibuang bagaikan sampah. Seolah telah terhakis sifat ihsan dan belas kasihan pada kanak-kanak ini yang tidak berdosa ini.

Sukar membayangkan anak-anak yang suci ini diperlakukan sebegitu rupa. Di manakah hilang kasih sayang serta ihsan yang Allah kurniakan kepada manusia? Apalah dosa anak-anak ini sehingga menerima nasib yang begitu menyedihkan?

Anak anugerah Allah

Allah menjadikan manusia sebaik-baik kejadian dan dipertanggungjawabkan pula untuk menjadi khalifah di muka bumi ini. Untuk itu, manusia memerlukan keturunan dan zuriat untuk mengembangkan tujuan tersebut.

Justeru, anak adalah anugerah Allah yang tidak ternilai harganya dan amanah yang wajib dijaga dan dipelihara sebaik-baiknya supaya membesar menjadi khalifah Allah yang berguna. Malangnya ramai yang tidak menyedari dan mengabaikan tanggungjawab tersebut.

Anak-anak itu ibarat kain putih. Jalinan coraknya ditentukan oleh acuan persekitarannya. Jika baik acuan persekitarannya, maka warna-warni coraknya pasti menjadi contoh teladan dan sumber ikutan yang baik.

Jika sebaliknya, maka ia boleh merosak masa depannya serta bakal membebani orang-orang di sekelilingnya.

Justeru ajaran Islam sangat mementingkan penjagaan anak-anak sedari kecil. Anak-anak wajar disayangi dan dimanjakan, tetapi harus dididik mengenal Allah, Rasul dan ajaran Islam. Zaman remajanya pula dilayan seperti sahabat, asalkan tidak melampaui batas keibubapaan.

Nabi Muhammad SAW sangat menyayangi anak-anak serta cucu-cucu baginda. Rasulullah SAW tidak pernah memarahi atau meninggikan suara terhadap kanak-kanak semasa ingin menasihati mereka. Baginda sering berlemah-lembut dalam percakapannya dengan kanak-kanak.

Satu hadis dari Sunan Abu Dawud: "Seorang sahabat Nabi pernah berkata, "Semasa saya kecil, saya suka menjatuhkan buah kurma dengan membaling batu pada pohon kurma. Pada suatu hari, ada seseorang (Rasulullah) yang mendukung saya dan menasihati saya agar memungut buah kurma yang jatuh dari pohon dan bukan menjatuhkannya menggunakan batu. Dia kemudiannya mengusap kepala saya dan memohon rahmat untuk saya".

Baginda banyak mengamalkan konsep pemberian ganjaran dan bukannya hukuman denda dalam hal mendisiplin kanak-kanak.

Luka menjadi barah

Kanak-kanak suka dimanjai, dibelai dan ditatang bagai minyak yang penuh. Pasti ramai yang bersetuju bahawa kanak-kanak sangat jujur pada diri mereka sendiri. Ini kerana tidak matang lagi untuk mengawal tingkah laku dan perasaan mereka. Tingkah laku mereka kadangkala menguji kesabaran dan pertimbangan diri ibu bapa.

Justeru orang dewasa seharusnya menjadi nahkoda dan ikutan yang baik kepada mereka dalam mendidik watak dan emosi. Usah kita lupa bahawa tingkah laku semasa kanak-kanak juga bakal membina sikap, pendirian, watak dan kebiasaan terhadap sesuatu perkara atau pun amalan apabila menjejak alam remaja dan dewasa.

Jika zaman kanak-kanaknya ia didera, bakal dewasanya membesar dengan ketakutan dan hilang keyakinan diri. Apabila meniti zaman remaja, ketakutan akan bercambah manjadi dendam dan seterusnya apabila ia sudah mengerti maksud kedewasaan, maka dendam tadi tidak mustahil akan diterjemahkan dalam bentuk perbuatan pula.

Islam umumnya tidak menghalang ibu bapa menghukum anak-anak, tetapi mestilah bersifat mendidik, tidak didorong perasaan amarah dan tidak melampaui batas syarak dan kemanusiaan.

Trauma daripada zaman malang kanak-kanak boleh menghantui alam remaja serta dewasa seseorang dan lukanya amat sukar disembuhkan. Ada juga anak-anak yang membesar dengan kejadian dera dan pengabaian menjadi seorang yang agresif, sangat ofensif, serta tidak boleh menerima pendapat orang lain.

Maka mereka ini akan selalu memberontak dan meronta-ronta untuk diberikan kebebasan. Bayangkan generasi yang dihasilkan akibat kelalaian ibu bapa dan penjaga menjalankan tanggungjawab.

Begitu juga dengan anak-anak yang telah ditinggalkan atau dibuang. Tidak mustahil mereka akan membesar dengan perasaan rendah diri dan malu kerana merasakan kelahiran mereka di dunia tidak dialu-alukan oleh ibu bapa mereka.

Anak-anak yang terhasil daripada perbuatan luar nikah tidak seharusnya dibuang dan diabaikan hanya kerana ingin menutup dosa dan khilaf ibu bapa. Anak-anak ini akan akhirnya akan menjadi seorang yang pendendam dan sensitif. Malah tidak mustahil juga api kebencian itu akan diwarisi zuriat seterusnya.

Elemen mendidik

Melihat kepada arus perubahan zaman, tidak dinafikan proses didikan kanak-kanak menjadi lebih mencabar. Ibu bapa dan penjaga diasak dengan tuntutan untuk meningkatkan taraf hidup keluarga. Mahu tidak mahu anak-anak terpaksa diserahkan kepada pembantu rumah atau kepada pusat jagaan.

Namun didikan bersama pembantu rumah atau di pusat asuhan tentulah tidak boleh menggantikan peranan ibu bapa. Malah ada yang berpendapat bahawa kesibukan mereka juga adalah untuk kepentingan anak-anak juga.

Terdapat juga kajian yang diterbitkan oleh Medical News Today pada Mac 2005 bahawa tiada perbezaan di antara perkembangan sosial dan kanak-kanak dalam tiga tahun pertama kehidupannya, di antara ibu yang meluangkan banyak masa bersamanya ataupun tidak.

Tetapi jangan dilupa, kanak-kanak adalah individu yang cepat belajar, peka dengan keadaan sekeliling serta sentiasa memerlukan rangsangan untuk mindanya berkembang secara sihat. Mereka cepat mengadaptasi keadaan diri mereka dalam kelompok lingkungan serta meniru perbuatan orang lain.

Oleh itu, perhubungan ibu bapa dan kanak-kanak adalah asas kepada perkembangan yang sihat. Tabung Kanak-kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) dalam The State of the World's Children 2001 turut menyatakan bahawa kasih sayang dan asuhan yang diterima oleh anak-anak dalam tahun pertama atau kekurangannya akan meninggalkan kesan yang mendalam kepada minda yang muda ini.

Justeru, harta benda yang dicari untuk anak-anak harus diimbangi dengan perhatian dan didikan agama yang sempurna. Akan wujud kelompongan dalam diri anak-anak sekiranya tidak diasuh dan dibimbing dengan persekitaran agama. Ibu bapa juga wajar meningkatkan ilmu keibubapaan dari semasa ke semasa serta wajar menyediakan persekitaran yang membina, merangsang daya dan potensi kanak-kanak.

Tidak dinafikan juga peranan media dan masyarakat sekeliling juga membantu dalam proses pembesaran anak-anak iaitu dengan memberikan contoh ikutan yang baik serta menyajikan bahan-bahan yang berilmu dan bermoral.

Lambakan rancangan yang menonjolkan kanak-kanak sebagai penyanyi dan pelakon harus dipandang serius oleh pihak-pihak yang berwajib.

Tidak salah menonjolkan bakat mereka dalam bidang seni, tetapi untuk mendedahkan mereka ke alam seni yang penuh ranjau akan menyebabkan fokus dan perhatian kanak-kanak ini akan hilang.

Kesimpulan

Mendidik anak-anak bukanlah tugas sehari dua. Ia bermula sejak dalam kandungan sehinggalah ke akhir hayat. Kesinambungan zaman kanak-kanak yang memberangsangkan akan dapat dilihat apabila mencecah alam remaja dan dewasa.U/M

Tiada ulasan:

Catat Ulasan