assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 1 Februari 2010

Keturunan Atau Asuhan?


Keturunan atau asuhan? Dalam isu perkembangan intelektual, persoalan ini telah mencetuskan kontroversi yang berpanjangan. Pakar Perunding
Psikologi Klinikal, Profesor Madya Dr Teoh Hsien-Jin dan Pakar Perunding Pediatrik, Datuk Dr Zulkifli Ismail menghubungkan titik-titik ini untuk
mendapatkan kewajaran bagi isu ini, yang telah dibahaskan secara meluas.
Kecerdasan bukan semata-mata bergantung padagen atau persekitaran, tetapi kombinasi keduaduanya.

Ia adalah bakat semula jadi yang diwarisi daripada keturunan dan asuhan, bukan bakat semula jadi yang diwarisi daripada keturunan atau asuhan.
Malah, Profesor Madya Dr Teoh Hsien-Jin berkata bahawa bakat semula jadi yang diwarisi daripada keturunan dan asuhan saling menyokong, masing-masing mempengaruhi satu sama lain pada masa yang berlainan.

Namun, menerusi banyak kajian, ramai telah menyedari peranan penting yang dimainkan oleh persekitaran dalam mempengaruhi kepintaran. Sebagai contoh, ‘kesan Flynn’ enyarankan peningkatan markah ujian darjah kecerdasan atau intelligence quotient (IQ) ejak zaman-berzaman. Kesan ini adalah hasil daripada perubahan turun-temurun antara lain alam status sosioekonomi, pemakanan dan pendidikan yang lebih baik – yang memainkan peranan penting dalam memastikan persekitaran optimum untuk membolehkan anak-kanak membina keupayaan dan memperlihatkan keupayaan mereka.

Menurut anggaran terkini, terdapat kira-kira 30,000 hingga 40,000 gen dalam adan manusia. “Setiap satu daripada gen ini mempunyai hubung kait
dengan aspek tertentu seperti ketinggian, berat badan, warna rambut, kecerdasan, dan sebagainya,” kata Datuk Dr Zulkifli Ismail. “Kecerdasan itu sendiri dianggarkan bergantung pada sekurang-kurangnya 150 gen yang berlainan,” tambahnya.

Satu kajian antara sepasang kembar seiras dan sepasang kembar tidak seiras telah dijalankan untuk menyiasat hubung kait antara keturunan dan ciri-ciri psikologi kecerdasan dan ukuran ektsraversi). Hasilnya menunjukkan bahawa apabila kembar seiras dibesarkan secara berasingan, mereka lebih menyerupai satu sama lain berbanding kembar tidak seiras yang dibesarkan bersama di bawah satu bumbung.(Sumber: Twin Studies, dipetik daripada Pederson et al., 1992 and Rowe, 1993)

“Daripada kajian ini, kita boleh membuat kesimpulan bahawa ciri-ciri psikologi dipengaruhi oleh keturunan. Kembar seiras mempunyai gen yang sama kerana mereka berasal dari satu persenyawaan zigot. Hasil kajian ini menunjukkan bahawa keturunan mempengaruhi kecerdasan,” jelas Datuk Dr Zulkifli. beliau membuat kesimpulan selanjutnya bahawa gen adalah antara banyak faktor, bukan satu-satunya faktor, yang mempengaruhi kepintaran. Perkembangan adalah bergantung kepada kombinasi antara faktor-faktor genetik, pengalaman dan pemakanan.

“Kesan Flynn telah menonjolkan hubungan yang jelas antara pengaruh persekitaran dan kecerdasan. menerusi pengamatan, kita juga dapat melihat ramai ibu bapa semakin bimbang memikirkan perkembangan intelektual anak-anak mereka dan berusaha melakukan sesuatu untuk menggalakkan perkembangan intelektual berbanding ibu bapa pada
zaman dahulu. Namun demikian, ibu bapa perlu berhati-hati supaya tidak keterlaluan dalam segala yang dilakukan,” kata Dr Teoh.

Cereka & Fakta

Cereka: Semua intervensi atau campur tangan awal (seperti penggunaan mainan berunsur pendidikan) membantu perkembangan intelektual.
Fakta: Ini adalah tanggapan yang salah. Pertama sekali, bukan semua intervensi sedemikian terbukti dapat membantu dan kelebihan IQ sedemikian boleh hilang apabila kanak-kanak mencapai usia tertentu.
Bagaimanapun, masih terdapat beberapa intervensi lain yang boleh memberi kelebihan intelektual yang kekal.Begitu pun, adalah penting bagi ibu bapa berwaspada engan apa jua bentuk intervensi yang digunakan.

Cereka & Fakta

Cereka: “Oleh sebab kecerdasan diwarisi, kita tidak boleh buat apa-apa untuk membantu anak kita.”

Fakta: Walaupun ini tidak benar, ramai yang beranggapan demikian. Ibu bapa tidak boleh mengubah gen anak mereka untuk membantunya cemerlang di sekolah, tetapi mereka boleh mempengaruhi persekitaran anak mereka. Teruskan membaca untuk mengetahui lebih lanjut tentang peranan yang boleh dimainkan oleh ibu bapa.

Apabila Bakat Bergabung Asuhan

Bakat semula jadi dan asuhan sering berhubung kait. Pertama sekali, kita perlu faham bagaimana kedua-duanya “bekerjasama” – gen tertentu
boleh mempengaruhi orang sekeliling melayan individu dengan cara tertentu. Ini seringkali bergantung kepada keperibadian kanak-kanak.
Sebagai contoh, apabila bayi aktif menerima lebih perhatian daripada bayi pasif, bayi aktif lebih berminat terhadap interaksi sosial berbanding
bayi pasif. Justeru, sifat semula jadinya diperkukuh oleh respons yang diperoleh daripada orang lain. Inilah yang berlaku apabila bakat semula jadi
bergandingan dengan asuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan