assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Khamis, 4 Februari 2010

Penentu arah Qiblat Masjid Ar-Rahmah

Assalamualaikum wmt wbt. Sahabat seaqidah sekilian,
Dipanjatkan keSyukuran kita kehadrat ALLAH S.W.T. dengan limpah kurnia serta Innayah NYA jua kita selakali lagi dipertemuka dimaya ini. Selawat dan Salam buat Junjungan kita Baginda Nabi Muhammad S.A.W., ahli kerabat, sahabat, tabiien, tabien2, alim ulamak dan pejuang2 sunnah yang sentasa beristiqamah bercita2 menegakkan kalimah ALLAH di bumi ini.

Tanggal 19 Safar 1431H / 3 Feb. 2010M, 8.30pagi temujanji Pejabat Mufti dari Jabatan Falak bersama Masjid Ar-Rahmah berlansung dengan jayanya dan mencapai objektif iaitu penyemak semula arah Qiblat setelah l/kurang 13 tahun tidak disemak. Lokasi kami ialah Masjid dan Tanah perkuburan.





kerja ukur sedang dijalankan... tanah perkuburan

Dengan Rahmat ALLAH S.W.T. cuaca menyebelahi kami seolah-olah meredhai kerja murni ni. Subhanallah... Kaedah yang kami gunakan adalah cerapan Matahari untuk mendapatkan arah (bearing)yang betul iaitu kiraan berdasarkan kepada "star almanac" 2010. Matahari sentiasa menujukkan diri menghalau awan2 yang melindungi untuk melancarkan kerja2 kami yang mengambil masa l/kurang 2jam menyelesai kesangsian kesangsian kami terhadap arah Qiblat di dua lokasi tersebut.

Bacaan bearing Qiblat kami 292o 26' 29", dimana bagi bacaan di Masjid hanya 14"(minit) tersasar tetapi bolah diterima kerana masih dalam jajaran Masjidil Haram. Manakala utuk tanah perkuburan tersasar agak jauh iaitu 4o (digree)dan wajib diperbetulkan denagn membina replika yang akan jadi panduan dimasa hadapan.

Yang Berkhidmat bukan Yang Berhormat (YB)

Haa.. jangan terpedaya ini satu lakunan dari Sdr. Zamanhuri(Atan)skoden apa tuuu...

cayalaa... Pemuda kita
Terungkai sudah satu kesangsian kami terhadap arah Qiblat didua Lokasi yang diamanah kepada kami untuk ditadbir. Sekalung ucapan terima kasih yang tak terhingga kepada Pejabat Mufti Jabatan Falak yang di barisi oleh Sdr Khairul dan rakannya, begitu effisyen datang merungkai kesangsian kami tidak lebih 2 minggu dari tarik surat kami, Begitu juga Sahabat AJK yang menemani ana iatu Sdr. Shamsul (Pemuda), Sdr. Rosli Sufaat (Siak), Sdr. Zulkifli(AJK), Sdr. Zamanhuri(AJK, Muazim). Hanya ALLAH S.W.T. jua yang dapat mebalas jasa baik tuan2.

Didoakan tuan bersama keluraga sentiasa dalam peliharaan ALLAH S.W.T. dan dimurahkan rezeki lagi halah dan dan di berkati. Aaminnn Yarabbal Alimin...

Jazakallahu khairan kathiro
Wassalam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan