assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 19 Februari 2010

Maulidur Rasul bukan terletak pada perarakan atau majlis tertentu

Oleh Syed Imran

Umat Islam akan sekali lagi menyambut Maulidur Rasul atau hari kelahiran junjungan mulia baginda Nabi Muhammad s.a.w. Setiap tahun tarikh 12 Rabiulawal muncul, umat Islam di Malaysia, khususnya, akan menyambutnya dengan majlis-majlis himpunan ramai dan majlis ilmu.

Sejak dahulu hingga sekarang, polimik mengenai sunnah atau bidaahnya menyambut Maulidur Rasul akan dibangkitkan. Tetapi, itu bukan persoalannya di Malaysia kecuali di sebuah negeri di sebelah utara Tanah Melayu, dan mantan seorang mufti muda yang menyatakan ia adalah bidaah.


Walau apapun, persoalan yang tiba-tiba tercetus ialah mengenai laporan bahawa pentadbiran Pakatan Rakyat di Pulau Pinang yang diterajui oleh Parti Tindakan Rakyat (DAP) membatalkan perarakan sempena Maulidur Rasul tahun ini.

Ketua Menteri Pulau Pinang yang menjadi sasaran kritikan dan kutukan, bagaimanapun, menafikannya. Siapa yang benar dan betul hanya Tuhan yang tahu.

Seperti biasa, media tidak ketinggalan melaporkan isu "pembatalan" acara perarakan itu dengan penuh bersemangat. Ianya sedemikian rupa mungkin kerana kerajaan atau pentadbiran negeri yang terlibat bukan daripada keluarga Barisan Nasional (BN).

Kita tidak pasti sama ada laporan sedemikian hebat akan dibuat sekiranya pentadbiran negeri yang membatalkan acara perarakan adalah pentadbiran BN dan bukan Pakatan Rakyat. Saya yakin ia tidak akan sehebat ini atau mungkin tidak menjadi satu isu yang panas.

Bermacam tuduhan dan kutukan dibuat termasuk kritikan atau teguran oleh orang politik - dari mantan Perdana Menteri Tun Abdullah Haji Ahmad, Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin dan "panglima-panglima" platun politik termasuk dari kalangan pemimpin kecilan yang datang dari sayap-sayap parti politik. Semuanya dibuat berasaskan laporan media.

Isu perarakan sempena Maulidur Rasul dijadikan sesuatu yang seolah-olah "wajib" dan majlis sambutan tidak akan sempurna tanpa perarakan. Itulah gambaran yang diberikan jika dilihat dari sudut bantahan dan kritikan yang dilemparkan.

Persoalan yang penting dan lebih utama yang harus diteliti adalah sama ada majlis-majlis yang dianjurkan itu benar-benar memperlihatkan kecintaan umat Islam akan baginda Rasul S.A.W. dan bukan sama ada perarakan diadakan atau tidak.

Sambutan Maulidur Rasul adalah lebih daripada hanya berarak dari satu tempat ke satu tempat lain, mengadakan ceramah, jamuan dan sebagainya. Selepas sesuatu majlis itu, hadirin akan pulang dan selesailah tugas dan tanggungjawab penganjur.

Kita akui ceramah adalah majlis ilmu yang perlu, majlis berzanji, marhaban dan qasidah yang lazimnya diadakan sempena Maulidur Rasul juga bagus kerana ia menceritakan dan mengingatkan kita akan sirah Rasulullah. Malangnya, kebanyakan hadirin tidak faham kerana ia adalah dalam bahasa Arab, kecuali ada terjemahan.

Dengan adanya terjemahan maka hadirin akan faham dan mengetahui akan pentingnya mereka untuk mempelajari, memahami dan akhirnya mengamalkan sunnah Rasulullah. Bukankah ini jauh lebih baik daripada hanya berarak dalam kumpulan-kumpulan atau pasukan yang mewakili sama ada jabatan dan agensi kerajaan, pertubuhan sukarela mahupun pertubuhan-pertubuhan bukan kerajaan?

Yang penting adalah sama ada majlis-majlis yang diadakan itu, terutama perarakan, dapat menyemai perasaan cinta akan Rasulullah, iaitu sesuatu yang semestinya ada dalam sanubari setiap umat Islam. Cinta akan Rasulullah bukan hanya pada tanggal 12 Rabiulawal tetapi mesti sepanjang hayat.

Tanyalah diri sendiri sama ada kita benar-benar cinta akan Rasulullah atau tidak?

Adakah kita mentauhidkan Allah, taat kepada perintah Rasulullah, mempertahankan diri Rasulullah dari dihina seperti yang dilakukan oleh media Barat kebelakangan ini, dan mentaati sunnah baginda?

Sambutan Maulidur Rasul seharusnya dilihat sebagai satu majlis yang menginsafkan kita supaya benar-benar cinta akan Rasulullah dalam erti kata yang sebenar.

Dengan mengadakan acara perarakan dan perhimpunan yang tidak lebih daripada satu majlis rasmi yang dihadiri oleh pembesar negeri dan negara, adalah tidak mencukupi.

Persoalannya yang harus dijadikan perdebatan adalah adakah syarahan atau ceramah yang diadakan sempena majlis-majlis sambutan Maulidur Rasul berjaya menyemaikan kecintaan ke atas Rasulullah dan bagaimana umat Islam mengamalkan sunnahnya dengan betul.

Pihak yang diamanahkan berkaitan urusan dan pentadbiran agama Islam seharusnya mengadakan majlis-majlis susulan seperti kuliah tentang hadis dan sirah Rasulullah untuk menambahkan ilmu di kalangan umat Islam. Ia jauh lebih penting daripada bertikam lidah sama ada perarakan patut diadakan atau tidak sebagai satu acara sambutan Maulidur Rasul.
http://kudaranggi.blogspot.com/

Tiada ulasan:

Catat Ulasan