assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 4 Mei 2009

Fatwa merokok Haram

Dar Fatwa Negara Mesir telah mengeluarkan fatwa bahawa merokok hukumnya haram qat'ie (secara putus/ tidak syak lagi). Fatwa tersebuMerokok Haram!

Dar Fatwa Negara Mesir telah mengeluarkan fatwa bahawa merokok hukumnya haram qat'ie (secara putus/ tidak syak lagi). Fatwa tersebut telah dikeluarkan pada 25 Jamadil Awal 1420 Hijriah bersamaan 05 September 1999M. Ini kerana penggunaan tembakau memberi mudharat pada diri sendiri, yang mana rokok banyak menyebabkan kemudharatan kepada perokok dan juga kepada mereka yang berada di sekelilingnya. Merokok juga hanyalah satu pembaziran yang amat ditegah oleh Allah SWT.

Allah azza wajalla berfirman yang bermaksud: "dan janganlah kamu membunuh diri kamu sendiri, sesungguhnya Allah Maha menyayangi kamu". FirmanNya lagi: "Dan janganlah kamu mencampakkan dirimu ke arah kebinasaan, dan hendaklah kamu berbuat baik, sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berbuat kebaikan".

Oleh itu dapat difahami bahawa merokok adalah haram mengikut ukuran hukum syarak.


Oleh:
Dr. Nasr Farid Wasil
Mufti Kerajaan Mesir.

(sila lihat risalah asal dalam Bahasa Arab:
http://sitihaslizaa.blogspot.com/2008/07/merokok-haram.html )
___________________________________________

Kepada perokok-perokok samada lelaki atau perempuan yang cinta dan kasih pada rokoknya, diharapkan dapat berfikir secara waras dan rasional agar kita dapat membelanjakan duit kurniaan Allah sesuai dengan apa yang dikehendakinya berpandukan perlembagaan syarak. Jika anda seorang 'gentleman' atau 'gentlewoman', kenapa anda sanggup merosakkan diri anda dengan rokok musuh dalam selimut itu?. Dan tak lupa juga anda suka menghumbankan orang di sekeliling anda agar turut sama menerima padah kesan dari asap rokok yang ada hembuskan. Fikir dan renunglah sejenak, semoga kita dapat menjadi kuli Allah yang diredhainya, pengemis yang mendapat perhatian dariNya. Aamin!
Back to top
View user's profile Send private message Visit poster's website

Tiada ulasan:

Catat Ulasan