assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 1 Mac 2010

Si Mati Telah Kirim Dosa dan Pahalanya ke Akhirat

Assalaa mu'alaikum w.b.t., Salam Mahabbah Fillah dan Perjuangan,


Segala puji milik Tuhan Yang Maha Agung Pemilik Seluruh Alam ini, selawat dan salam atas Rasul Junjungan, Nabi Muhammad s.a.w., ahli keluarga dan para sahabat baginda.

Ya Allah ajarkan kepada kami 'ilmu yang bermanfaat, dan berikan manfaat kepada kami daripada 'ilmu yang Kau ajarkan.
----------------------------------------------------
Kewajipan keenam dalam adab bersahabat adalah mendoakan rakan kawannya semasa dia hidup di dunia dan selepas kematiannya.

Doa perkara yang disukai untuk diri dan ahli keluarganya, serta setiap orang yang ada hubungan dengannya seperti doa untuk diri sendiri. Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:"Apabila seseorang berdoa untuk sahabat di luar pengetahuannya, maka malaikat berkata;demikian juga semoga Tuhan perkenankan untuk dirimu."

Tuhan menjawab doa tersebut:"Begitu juga lebih dahulu Aku perkenankan untuknya sebelum Kuperkenankan untuk kawannya."

Allah s.w.t. ialah Tuhan yang Maha Mengenang budi, justeru sebelum Dia perkenankan doa untuk sahabat yang didoakan, lebih dahulu diperkenan doa untuk diri orang yang berbudi.

Sebelum diampun dosa sahabat yang dipohon oleh seseorang, terlebih dahulu Allah s.w.t. ampunkan dosa orang meminta keampunan.

Keampunan dosa suatu perkara mustahak yang amat dihajati oleh setiap orang, kerana tiada yang boleh ampun dosa selain Allah s.w.t. Sebuah doa Nabi s.a.w. yang bermaksud:

"Allah s.w.t. mustajabkan doa seseorang mengenai sahabatnya, dengan cara dimustajab doa unutk dirinya sendiri."

Ada kalanya Allah s.w.t. mustajabkan doa untuk sahabat kita, lantaran berkat tolong-menolong saling berdoa untuk sahabatnya.

Berkata Abu Dardak r.a.: "Bahawa aku berdoa dalam sujudku (solat sunat) untuk 70 sahabatku, dengan menyebut setiap nama sahabat karibku."

Inilah contoh persahabatan orang mukmin pada zaman silam. Begitu akrab hingga disebut setiap nama sahabatnya dalam doa ketika sujud pada solat sunatnya, agar Allah s.w.t. ampuni dosa sahabatnya.

Tuhan puji orang mukmin zaman dahulu, sebagai manusia contoh hasil tarbiyah Nabi s.a.w. Berkata seorang solih bernama Muhammad bin Yusof Asfahani: "Di manakah kamu dapat bandingan kalau tidak dengan sahabat yang solih, kerana apabila kamu mati anak buahmu gembira lantaran akan mendapat pusaka dari harta tinggalanmu.

Tetapi sahabatmu yang salih apabila kamu mati, beliau akan keseorangan merindui padamu, runsing tentang dosa yang kamu lakukan dan akibatnya yang akan kamu terima di akhirat kelak."

Apabila seseorang mati lalu kebanyakan manusia bertanya: telah matikah si polan dan apakah pusaka yang ditinggalkan?

Tetapi para malaikat pula bertanya: apakah pahala atau dosa yang telah dikirim ke akhirat oleh si mati.

Begitulah bezanya antara ulasan manusia terhadap kematian seseorang, berbanding ulasan para malaikat tentang kematian seorang hamba.

Malaikat bertanya mengenai dosa pahala yang telah dikirim ke akhirat, kerana amalan buruk dan baik manusia dicatat oleh malaikat Roqib dan Atid.

Amalan buruk disimpan dalam stor yang bernama "sijjin" seperti firman Allah s.w.t. bermaksud:

"Sekali-kali jangan curang, kerana sesungguhnya kitab orang derhaka tersimpan dalam sijjin."-Surah Al-Mutoffifin, ayat 7

Seperti amalan solih tersimpan dalam stor yang bernama " 'illiyyin " seperti yang ditegaskan firman-Nya yang bermaksud:

"Sekali-kali tidak, sesungguhnya kitab orang yang berbakti itu (tersimpan) dalam 'Illiyyin."-Surah Al-Mutoffifin, ayat 18

Firman Allah s.w.t. yang bermaksud:
"Hai orang-orang yang beriman, bertakwalah kepada Allah dan hendaklah setiap diri memperhatikan apa yang telah diperbuatnya untuk hari esok (akhirat), dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan."-Surah Al-Hasyr, ayat 18

Allah s.w.t. peringatkan tentang apa yang dikirim untuk hari esok (akhirat), peringatan amat penting hingga Allah s.w.t. apit dengan dua kalimah takwa.

Pesanan-Nya ialah: perhatikan sungguh-sungguh apa yang diperbuat untuk bekalan akhirat. Ertinya segala gerak kerja manusia di dunia ini landasannya ialah takwa, selain takwa hanya jadi beban yang tidak tertanggung oleh manusia.

Cari ilmu atau harta untuk akhirat dasarnya takwa, termasuk masalah siasah pemerintahan negara mesti atas dasar takwa.

Tanda takwa ialah segala program berlandas Al-Quran, patut rasa malulah dakwa negara Islam tetapi tidak berpaksi Al-Quran.

Berkata ulama salaf: "Adapun doa untuk orang yang mati ibarat beri hadiah kepadanya ketika hidup. Orang mati gembira menerima hadiah doa seperti dia gembira menerima hadiah ketika hidup."

Ketika seseorang diberi tahu si fulan telah mati, dia segera menyebut "Innalillahi wainna ilaihi roji'un" kemudian berdoa dengan "Allahummaghfir lahu warhamhu wa'afihi wa'fu 'anhu," malaikat mencatatkan seolah-olah dia menziarahi dan sembahyang serta doakan jenazah si mati itu. Nabi s.a.w. bersabda yang bermaksud:

"Orang mati di alam barzakh ibarat manusia lemas dalam air, akan berpaut apa jua yang hanyut di depannya."

Ahli kubur amat berharap pertolongan doa orang yang hidup, umpama orang yang lemas dalam air terlalu berharap sesuatu yang terapung hanyut di depannya untuk menyelamatkan dirinya.

Penghuni barzakh menunggu doa daripada anak-anak atau bapanya, serta saudaranya dan karib kerabatnya. Alangkah bahagianya jika semua yang dinanti mendoakan dia.

Ya ALLAH, kukuhkanlah ikatan pergantungan kami kepada-Mu. Keredhaan-Mu matlamat buruan kami. Tetapkan kami dalam mentaati-Mu.

Oleh:
Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
Dipetik daripada Mauidzah, Harakah, 13-15 November 2009

Tiada ulasan:

Catat Ulasan