assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Rabu, 22 Julai 2009

Dalam Mengobarkan Semangat Akhlak Juga Perlu Dijaga!

Oleh Mohd Sayuti Omar

RAYUAN dan nasihat ikhlas yang diberikan oleh bekas Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin yang meminta para pemimpin Pas menasihat pengikutnya agar tidak memaki hamun pihak-pihak yang tidak sealiran dengan pemimpin mereka dalam blog-blog rasanya perlu diberi perhatian.

Alasan Asri (foto) ialah kerana Pas menggunakan nama Islam. Menurutnya adalah tidak kena kalau ahlinya bersikap demikian. Tentunya nasihat Asri itu lebih meluas lagi kepada parti-parti lain juga (yang tidak menggunakan nama Islam), agar tidak berpolitik secara sembrono dan memaki hamun pihak lain.

Tetapi di sini beliau menumpukan kepada Pas kerana Pas menggunakan nama Islam dan mendakwa lebih Islamik daripada parti lain khususnya Umno dan PKR. Saya percaya kalau Pas tidak menggunapakai nama Islam, semisalnya parti liberal atau sosialis, Asri tidak akan membuat teguran berupa rayuan itu. Beliau juga mungkin bersedia untuk dikritikan oleh para pembambu Pas yang dimaksudkan itu apabila membuat teguran itu.

Memang buruk sangatlah kalau parti Islam terikut-ikut dengan gelagat dan telatah parti sekular lain. Sewajarnya parti Islam menjaga akhlak dan menunjukkan suri teladan yang murni kepada rakyat.

Banyak orang yang menjadi mangsa maki hamun pengikut Pas, (yang pada saya mereka ini tidak pernah menerima tarbiah Pas - Islam sejati). Bukan saja Mufti Perak, Harunssani Zakaria dan Asri sendiri tetapi ramai yang menjadi mangsa termasuk dikafirkan oleh Pas. Saya juga turut sama menerima maki hamun sekali sekala bila idea saya bercanggah dengan kehendak naluri mereka.

Namun itu bagi saya ianya perkara biasa saja, memandangkan yang memaki hamun ini kalangan remaja yang penuh dengan emosi dan semangat perjuangan menurut acuan 'hora hore' mereka.

Saya percaya bila mereka dewasa kelak mempunyai otak penuh mereka akan mengubah sikap dan mula mencari kebenaran dalam apa yang mereka perjuangkan itu.

Hendaknya pemimpin Pas perlulah menerima pandangan Asri itu secara terbuka. Tanggungjawab mendisplinkan ahli atau penyokong atau simpatisan terletak kepada pemimpin. Pemimpin Pas kena memantau dan tidak boleh membiarkan ia menular. Wibawa dan maruah Pas sebagai parti Islam perlu diawasi dan tidak dicemari anasir-anasir sekular alias jahiliah.

Selain itu pemimpin Pas juga harus menjaga tatatertib diri mereka sendiri. Pemimpin tidak sepatutnya menggunakan kata-kata kesat dalam menolak sesuatu kerana kata-kata itu akan ditutur ataupun dijadikan fatwa untuk menghalalkan tindakan mereka kepada pihak lawan atau orang yang tidak sebulu dengan mereka oleh pengikut bawahan.

Makanya di sini sesetengah pemimpin Pas itu yang perlu diakhlakkan. Mereka yang perlu dibetulkan agar menjaga akhlak dan memastikan aqidah mereka benar. Ura-ura untuk mengetatkan disiplin dalam Pas sangat dialu-alukan. Kenapa sesetengah pemimpin Pas berani bertindak diluar batas susila parti dan adat budaya dan agama, kerana peranan dan fungsi jawatankuasa disiplin itu tidak ketat lagi. Lantaran itu sesetengahnya merasa dirinya sebagai maksum dengan kedudukan dan pemujaan ke atas dirinya.

Dulu Pas sangat menjaga fiil perangai ahlinya. Mereka yang melanggar hukum agama tidak teragak-agak akan dipecat dari Pas. Begitu juga mereka berkelakuan yang boleh menjejaskan aqidah akan dipecat atau digantung. Apa yang berlaku kepada salah seorang ahli Parlimen dari Perak, cikgu Hahsim Gera, adalah sejarah dan pengajaran. Beliau dipecat dari Pas hanya kerana menari di satu majlis santai di Parlimen. Pas tidak pernah mengira atau merasa sayang untuk bertindak meskipun beliau adalah ahli Parlimen.

Mungkin tindakan itu kolot dan dianggap usang tetapi itulah sebenarnya pribadi ataupun yang membezakan Pas dengan parti-parti siasah lain.

Betapa Pas waktu itu sangat menitik berat kepada disiplin dan kemurnian akidah ahlinya. Kerana itulah Pas dihormati oleh pihak kawan dan lawan.

Seharusnya Pas di era kepimpinan ulama lebih menekan soal ini. Sewajarnya kalau Pas juga turut memberi nasihat kepada mana-mana pemimpinnya yang berkahwin dua tetapi tidak mendaftar perkahwinan ataupun bercerai tetapi enggan membayar nafkah dan sebagainya.

Pas juga perlu menengur sesetengah pemimpinnya yang turut membakar lilin sebagai menyatakan simpati kepada mendiang Teo Beng Hock. Ulama Pas perlu menjelaskan apakah tindakan itu tidak merosakan aqidah muslim mereka? Ingatlah sesuatu kemungkaran itu tidak boleh dilakukan walaupun kerana apa termasuk politik!

Walaupun itu urusan peribadi tetapi ia perlu dipelihara kerana mereka adalah pemimpin parti parti Islam.

Semasa pilihan raya kecil Manik Urai baru-baru ini saya nampak dan dengar sendiri apa yang anak-anak muda Pas yang memakai kopiah memaki hamun atau melaungkan kata-kata kurang manis kepada pengundi warga emas yang dikira tidak mengundi mereka. Antara yang tertangkap di telinga saya, misalnya kata-kata berbunyi; pak cik insaflah gigi sudah tinggal dua, takkan nak undi Umno lagi?

Mungkin kepercayaan anak muda itu benar bahawa Pas lebih suci daripada Umno. Tetapi kenapa harus menggunakan kata-kata kesat begitu untuk berdakwah? Rasulullah s.a.w. mengajar umatnya agar menggunakan kata-kata yang sesuai dalam berdakwah. Bukan bermakna kita tidak boleh mencaci dan mencerca, boleh, tetapi biarlah ianya digunakan pada masa dan tempat yang sewajarnya dengan penuh keadilan.

Mungkin menyedari situasi beginilah menyebab Asri bersuara meminta pemimpin Pas mendisiplinkan para penyokongnya. Bukan itu saja, apabila Pas bergerak atas nama Islam mungkin beliau bimbang takut Islam itu disalah anggap oleh mereka yang kurang faham dengan Islam.

Dengan beberapa tindakan yang melampau dilakukan oleh setengah pengikut Pas itu menyebabkan orang bukan Islam menerima pakai apa yang salah itu sebagai benar dan keadaan ini sangatlah malang dan mencemarkan Islam itu sendiri.

Alasan bahawa Umno juga mencaci dan mencera orang tidak boleh dipakai dan dijadikan fatwa menghalalkan tindakan kita. Masakan kita yang mengaku cerdik, beriman, lebih hampir dengan syurga bersedia untuk mengikut sikap dan perangai mereka yang dianggap jahiliah dan berada jauh dari birai syurga? [wm.kl. 5:00 pm 21/07/09]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan