assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Sabtu, 25 Julai 2009

Masjid kaya lupa tanggungjawab, bangga simpanan di bank

Terdapat masjid kaya lupa tanggungjawab sosial hasil sumbangan orang ramai atau institusi tertentu tetapi "sebaliknya berbangga mempunyai simpanan beku di bank-bank," kata seorang menteri.

"Mereka berpuas hati dengan sekadar mendapat keuntungan yang diagihkan setiap tahun tetapi tidak tahu menjanakan dana masjid itu.

"Kepimpinan masjid seperti ini tidak mempunyai kemahiran, tidak mengetahui cara membelanjakan dana tersebut untuk faedah masyarakat Islam yang memerlukannya," kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Jamil Khir Baharom.

Beliau berucap demikian ketika merasmikan Seminar Pengurusan Masjid Peringkat Asean 2009 di Universiti Utara Malaysia (UUM) di Changlon malam tadi, lapor Bernama.

Sususlan itu, beliau menyarankan masjid berdana besar menjalankan tanggungjawab sosial dengan mewujudkan program berkembar bagi membantu masjid daif, terutama di luar bandar.

Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Jabatan Agama Islam Negeri perlu bekerjasama merangka skim pelaburan dana masjid atau
koperasi masjid secara berkesan.

Jamil Khir berkata, kepimpinan masjid memainkan peranan penting dalam mewujudkan keunggulan institusi masjid di samping mendapat sokongan penuh anak kariah terhadap semua aktiviti yang dianjurkan.

Beliau berkata, sebagai institusi yang juga merupakan aset umat Islam yang amat tinggi nilainya, masjid perlu menganjurkan pelbagai program yang boleh menarik kumpulan sasar terutama golongan remaja.

Katanya, institusi masjid perlu merangka program yang bukan sahaja mampu mencerminkan kesesuaian dengan semua golongan masyarakat malah juga selari dengan pemikiran masyarakat itu sendiri.

"Program yang dilaksanakan tidak hanya perlu menumpukan kepada yang berteraskan keagamaan tetapi perlu juga merangkumi program yang mempunyai nilai keduniaan," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan