assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 6 Julai 2009

Salam Tahniah - Syaff Kepimpinan Al-Ikhwan Sessi 2009 - 2012

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh,

Tanggal 4 Julai 2009, berlangsungnya satu majlis yang paling bersejarah dalam kamus hidup ana. Perasaan bercampur-baur sedih, pilu, terharu dan gembira, namum tiada perkara yang kekal kecuali ALLAH S.W.T.. Ana memanjatkan keSyukuran kehadrat ALLAH S.W.T dengan limpah kurnia serta Innayah NYA jua masih lagi sempat menyempurnakan satu peralihan kuasa yang lancar dengan penuh keberkahan Insy'Allah.

Sekitar bulan Julai 2001, bermulalah detik penubuhan Al-Ikhwan dengan bangunan rumah sewa bealamat No. 2, Jalan Kembojasari 6, Berbekalkan roh kecintaan kepada Agama ALLAH berganding bahu dengan beberapa sahabat satu fikrah dan bersandar janji ALLAH, kami mengorak langkah menyelusuri tembok halangan sepanjang jalan mencari kerdhaan NYA membina satu institusi yang diangankan menjadi pusat perkembangan ibadah dan kemasyarakatan didalam ruang lingkup kesyumulan ISLAM.

2001-2004, Bangunan di sewa menjadi pusat aktiviti yang paling aktif dikunjungi Ulamak-ulamak tersohor, kuliah mingguan, Aqiqah, Majlis Qurban dan aktiviti termasuk yang bukan muslim. Antaranya di mulakan ceramah Ust. Rahim Nasir, U. Daud Che Ngah, U. Zainuddin Hashim, U.Firdaus Al-Hafiz, U.Najibmuddin Al-Hafiz dan ramai lagi.

Pasar Malam Bdr. Sg. Buaya juga lahir di sini satu perkara yang sentimental yang masih berdiri gagah sehingga sekarang. Fitnah mehnah, tribulasi menjadi Sunnahtullah dalam gerakkan memperjuangankan agama. Namun berkat jamaah yang konsisten serta pertolongan ALLAH semuanya bejaya ditempuhi. Entah dimana silapnya kami pertengahan 2002 satu bangunan semacam surau hanya 100 meter dari Al-Ikhwan dibina, tanpa memberi salam atau maklumat yang sudah menjadi adat masuk kerumah orang. Ditanya jamaah katanya hendak dibina 'jogging track'. Tiba-tiba arahan di keluarkan untuk menutup Al-Ikhwan kerana surau baru telah siap dengan syaratnya nama dan AJK Al-Ikhwan tidak boleh digunakan. Syarat kami pulak buka dulu baru tutup Al-Ikhwan, bukan setakat itu sahaja bila di semak pendaftaran Al-Ikhwan tidak pernah di hantar ke Shah Alam sebaliknya nama AJK juga semua bukan dikalangan jamaah Al-Ikhwan tetapi mereka-mereka yang bernaung dibawah parti polotik yang tak nampak hadir berjamaah.

2004 - Sekarang. Berkat perancangan yang rapi dari jamaah Al-Ikhwan dan pertolongan ALLAH urusan pendaftaran selasai dalam masa 2 hari. Subhahnallah, Alhamdulillah, Allahu Akhbar, hanya lfaz itu terkeluar dari mulut kami.1 Muharram 1425H titik sejarah berhijrahlah Al-Ikhwan daripada 2, Jalan Kembojasari 6 ke bangunan Surau di Jalan Kembojasari 10. Menitis air mata kami bukan kerana bangunan kami perolehi, tetapi kenikmatan perjuangan dan merasai sentuhan bantuan ALLAH, lagi rasa kerdil kami di sisiNYA.

Langkah disini lebih teratur, kuliah dimingguan di perbanyakkan, Datuk Dr. Harun Din, Datuk Ismail Kamus, Dr, Badrul Amin, YB Ust. Ismail Noh, U. Rozali Al=Hafiz, u. Awang Mamat, U. Hadi Talhah, U. Syslvester, U,Shahkirit dan banyak lagi ulamak-ulamak tersohor yang tak tersebut disini sudi menumpahkan ilmu mereka disini. Meriah dengan aktiviti keagamaan berbentuk kerohanian dan kemasyarakat melibatkan semua anak kariah termasuk yang bukan Islam, Al-Ikhwan sekali-sekala menoleh perasit-perasit yang sentiasa mencari ruang menggagalkan usaha kami kerana percaya dengan pertolongan ALLAH, setiap aktiviti kami mendapat nasihat daripada Ustaz-Ustaz yang kini ramai yang menjadi kenalan rapat kami supaya tidak tersasar dari landasan syariat agama. Sekali lagi kami menempa sejarah satu-satunya surau di Bdr. Sg. Buaya yang di beri amanah mentadbir Dewan yang di kenali Dewam Komuniti Kembojasari olah Kerajaan Negeri Selangor.

Perasaan Tawadduk, rendah diri dan takut yang amat sangat, ujian kemenangan ALLAH menjelma lagi kali ini lebih besar Jammah kami telah terpilih dalam satu pilihanraya Masjid Sg. Buaya, dimana jawatan Nazir dan Bendahari telah diamanahkan kepada jamaah Al-Ikhwan bermula 1 Jun 2009. (Subhanallah besar sungguh amanah dan ujian Mu ALLAH terhadap hamba Mu yang kerdil ini), tanpa pertolongan Mu siapalah kami yang kekurangan serba-serbi ilmunya hartanya. Kalau di beri pilihan pada Ana yang serba kekurangan ni Al-Ikhwan yang paling utama, namun perancangan ALLAH banyak hikmahnya.

Kepada Syaff kepimpinan baru tahniah, pesan ana jagalah seperti menjaga ahli keluarga dan rumah sendiri, Ana bersedia pada bila-bila masa sekiranya khidmat Ana diperlukan, sungguh sedih dan janggal rasanya seolah-olah ana berada sangat jauh ketika ini dari Al-Ikhwan, doa Ana semuga ALLAH sentiasa memelihara Al-Ikhwan sehingga keakhir hayat. Aminn.

Kepada jamaah yang bersama-sama jatuh dan bangun susah senang membantu ana sepanjang 9 tahun mentadbir Al-Ikhwan hanya ALLAH jua yang dapat membalasnya, harapan ana bantuan antum semua sangat diperlukan untuk bersama-sama menempuh arus di medan yang lebih besar dan mencabar di Masjid Ar-Rahmah Sg. Buaya.

Di kesempatan ini ana dan AJK yang bersama ana menyusun jari sepuluh memohon ampun dan maaf sekiranya sepanjang mentadbir Al-Ikhwan ada kata2, perbuatan, tingkah laku, gerakgaya, tuturkata yang di sedari atau yang tak di sedari menyinggung tuan2 selama ini, begitu juga sebaliknya ana sentiasa berlapang dada dan memaafkan tuan2.

Wallahu'alam bissawab...

Jazakallahu khairan kathiro.
Wassalam.

*Ana masih berminat mentadbir blog ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan