assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 11 Mei 2009

Sepanjang Jalan Kenangan

Oleh Kadir Jasin

APA-APA pun yang berlaku ada hikmah dan pengajarannya. Sehari suntuk di Ipoh, ibu negeri Perak Darul Ridzuan melihat kelakuan pembesar politik, saya mendapat banyak pengajaran.
Go to fullsize image
Bukan daripada para pembesar politik, tetapi daripada apa yang saya lihat, dengar dan ingat. Orang Pakatan Rakyat marah. Noktah. Orang Umno pun marah, tetapi mereka juga berasa malu.

Mungkin Bandaraya Ipoh, seperti pokok beracun yang memberi nama kepadanya, telah kembali menjadi tempat toksik. Getah pokok ini digunakan oleh Orang Asli sebagai racun untuk menyumpit binatang.

Saya kembali teringat cerita Allahyarham datuk saya, Haji Hassan Md Isa mengenai kehebatan Ipoh pada tahun 1930 dan 40-an.

Pada zaman datuk saya, Ipoh dipenuhi orang putih pengurus estet dan lombong, tauke-tauke balak Cina, pekerja ladang dari India, perempuan kabaret, sarang candu, kedai todi dan kongsi gelap.

Pada waktu itu, candu halal dan pengedarannya dilesenkan oleh penjajah Inggeris. Sarang candu atau opium den dan kedai todi adalah institusi yang sebati dengan buruh ikatan dari China dan India.

Apabila orang Inggeris membenarkan dan membawa masuk buruh dari negeri China dan India, mereka mengizinkan pendatang itu membawa bersama tabiat mereka – buruh Cina dengan penagihan candu dan pekerja India dengan minuman todi.

Sesiapa yang membaca sejarah tentu terbaca cerita mengenai monopoli Inggeris ke atas perniagaan candu setelah mengalahkan Negeri China dalam dua Peperangan Candu (Opium War) daripada 1839 hingga 1860.

Siri peperangan ini berlaku apabila Inggeris melanggar undang-undang Negeri China dengan menyeludup candu dari India untuk kegunaan rakyat China.

Pada hari Khamis, 7 Mei walaupun tidak ada lagi manager orang putih, perempuan kabaret, kedai todi dan sarang candu di bandar raya itu, namun perangai segelintir penduduk dan pelawatnya tidak tumpah orang khayal candu dan mabuk todi.

Sangat mengaibkan. Kredibiliti dan kesahihan politik Perak terus menjadi bahan pertikaian. Mungkin sudah sampai masanya difikirkan kearifan mengembalikan mandat kepada pengundi.

Tetapi bukan semua yang berlaku dan dialami sehari di Ipoh itu buruk. Saya berkesempatan bertegur sapa dengan beberapa orang pembaca blog ini daripada kedua-dua belah pihak.

Bakar Penarik Beca ada di sana. Dia pakai baju hitam tsunami. Tetapi kali ini dia tidak ditangkap. Mungkin kerana dia di luar kawasan larangan macam saya. Bakar adalah veteran tunjuk perasaan dan kena tangkap sudah jadi alah bisa tegal biasa baginya.

Makanan di Ipoh boleh tahan. Jelingan seorang wanita bertudung di kedai makan Yong Suan aka "wangge" mencetuskan ilham untuk berpuisi. Siapa gerangan dia?

Pemandangan di luar daripada kawasan kepungan polis melegakan. Bangunan-bangunan lama mengingatkan kembali tahun 1950 dan 60-an. Moga-moga Majlis Bandaraya Ipoh mengekalkan bangunan-bangunan lama ini.

Perjalanan pulang melalui Jalan Persekutuan 1, iaitu jalan lama membawa saya menyusuri pekan Kampung Kepayang yang sudah ditinggalkan, Gopeng, Kampar, Temoh dan Tapah.

Sejak adanya Lebuhraya Utara-Selatan, pekan-pekan di sepanjang Jalan Persekutuan di Perak semakin usang dan ditinggalkan.

Rumah-rumah kampung yang tidak dihuni telah ditelan belukar dan semak-samun. Kita terpaksa mengintai baru nampak rumah-rumah kayu yang berseni ini dicelah-celah pokok durian, manggis, langsat dan rambutan.

Tapi teh dan kopi di kedai kopi usang yang diusahakan oleh sepasang suami isteri tua Cina di Tapah, berhampiran stesen bas masih melegakan.

Jadi, sekali-sekala elok kita tinggalkan keselesaan lebuh raya dan meninjau semula pekan-pekan kecil dan kampung-kampung yang pastinya mengembalikan nostalgia.

Pendek kata, kalau kita kenal sejarah dan kita dekati Perak di luar lingkaran sempit politik hodoh Bandaraya Ipoh, insya-Allah kita tidak akan berasa terlalu gundah-gulana, amarah dan kecewa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan