assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Khamis, 18 Jun 2009

Ajaran Al-Babiah Yang Menyesatkan

Posted by TokPenghulu
Agama Oleh: alkhattab

Sudah berkurun lama kisah-kisah sejarah menceritakan bagaimana bermula dan berlakunya episod kepalsuan agama bertopengkan ajaran Islam sebenar. Apabila wafatnya Habibul Mustafa pada tahun 11 H, umat Islam seakan-akan hilang suatu arah tujuan persis terpadamnya sebuah cahaya di zulmat malam.

Sebahagian umat Islam setelah mendapat perkhabaran kewafatan itu menjadi ragu-ragu kepada ajaran Islam sehinggalah pada suatu ketika Saidina Umar r.a merasa syak ke atas perlakuan mereka. Menurut Kitab Tarikh Tasyriq Al-Islami, Apabila situasi itu berlaku maka Khalifah Abu Bakr r.a ketika itu lantas membacakan ayat Al-Quran daripada surah Ali-Imran bermaksud:


“Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang rasul, sungguh telah berlalu sebelumnya beberapa orang rasul. Apakah Jika dia wafat atau dibunuh kamu berbalik ke belakang (murtad)? Barangsiapa yang berbalik ke belakang, maka ia tidak dapat mendatangkan mudharat kepada Allah sedikitpun, dan Allah akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.” (Ali-Imran: 144

Bila mendengar sahaja ayat itu hati-hati kaum Muslimin kembali semula kepada jalan yang benar semula dan terus memaut serta mendokong perjuangan yang haq yakni agama Islam. Lalu diingatkan pula dengan ayat daripada surah Az-Zumar berbunyi:

“Sesungguhnya kamu akan mati dan sesungguhnya mereka akan mati (pula).” (Az-Zumar: 30)

Namun begitu siri penentangan terhadap pemerintahan Khalifah pertama ini tidak terhenti begitu sahaja. Wujud beberapa kelompok yang tidak mahu mendirikan solat dan membayar zakat bahkan ada segelintir di kalangan mereka murtad daripada agama Islam.

Kesan dahsyat yang lebih ketara selepas kewafatan baginda SAW ialah wujud beberapa golongan yang mengaku menerima wahyu dari Allah SWT dan telah dilantik menjadi Rasul baru. Di antara individu tersebut ialah Al-Aswad Al-Anasi dari Yaman, Musailamah dari Bani Hanifah Bil Yamamah, Talhah dari Bani Asad.

Atas kapisiti sebagai pengawal dunia Islam, maka Saidina Abu Bakr r.a mengambil inisiatif menghapuskan golongan penentang talam dua muka itu sehingga lenyap siri pertentangan yang dimomokkan.

Ajaran Sesat Yang Menyesatkan

“Orang masuk syurga dia?..hehe. Dijamin tu, Rasul (Kahar) jamin dah..Rasul (Kahar, merujuk kepada Rasul Melayu) jamin kita..Rasul ade bukan cakap-cakap saja..” Seorang mak cik menjawab selamba bila disoal berkenaan Ajaran sesat Kahar.

“Bila cakap-cakap banyak, Wallahu a’lam..” Sambung mak cik itu lagi seolah-olah mengejek.

Inilah realiti kesesatan yang berlaku di kalangan umat Islam seluruh dunia. Kerosakan demi kerosakan hasil tangan-tangan manusia itu sendiri tidak pernah terhenti selagi mana punca utamanya tidak dicantas sedari awal. Apakah logik kita mahu mencabut pokok hanya pada pucuk bukan bermula akar?

Deretan ajaran sesat sudah penuh disenaraihitamkan semenjak dahulu sehingga sekarang. Namun penyelesaiannya seolah-olah melepaskan batuk ditepi jalan.

Ayah Pin yang popular itu juga sudah terlepas ke langit tanpa pendakwaan.

‘Pintu’ Yang Sesat

Tahukah anda bahawa kebanyakkan agama dan ajaran sesat diasaskan oleh Yahudi?

Buktinya? Ajaran sesat Babiah juga merupakan antara kesesatan yang diasakan oleh Yahudi.

Munculnya ajaran sesat Babiah di Iran iaitu pada tahun 1844 di kalangan Syi’ah Imamiah di sebuah kawasan yang bernama Syirazi. Ia dibawa oleh seorang Yahudi yang menyamar sebagai orang Islam menggunakan nama Mirza Ali Muhammad al-Syirazi dan menggelarkan dirinya al-Bab yang bererti pintu.

Lalu dia mendakwa; “Sesungguhnya yang ingin sampai kepada Allah mestilah melalui jalan rasul, nabi dan wali. Oleh kerana untuk mencapainya sangat susah, mestilah melalui pintunya maka sayalah pintunya.”

Kemudian, ketua yang sesat ini menukarkan namanya kepada al-Bab. Justeru, bersempena namanya, ajaran itu dinamakan al-Babiah.

Siapa Mirza Ali?

Mirza Ali dilahir pada tahun 1820 Masihi dan mempelajari ajaran al-Batiniah daripada Syed Kazim al-Rasyti. Gurunya adalah murid kepada pemimpin kebatinan bernama Ahmad al-Ahsaei. Tahun 1844 tersebut merupakan pertengahan zaman persembunyian ahli sufi.

Setelah mengasingkan diri daripada masyarakat sekian lama, beliau muncul di khalayak ramai dengan mendakwa bahawa beliaulah ‘al-Bab’ (Jalan menuju Allah) dan mengaku bahawa dirinya Nabi dan juga Rasul ‘utusan baru’ yang diutuskan oleh Allah. Dia juga mendakwa bahawa ajarannya berupaya untuk memperbaharui akidah mukmin dan seterusnya membawanya menuju jalan yang benar.

Konklusinya, kebanyakkan ajaran sesat bertopengkan Islam ternyata seringkali menggunakan alasan ‘penurunan wahyu’, ‘Rasul baru’ dan segala macam propaganda berkonsepkan kepimpinan dalam organisasi. Bukan sahaja sesat untuk diri sendiri, malah menyesatkan umat pula.

Lihatlah betapa kucar-kacirnya manusia bila ‘perisai umat Islam’ lenyap di muka bumi. Bila PEDOMAN yang DUA itu ditinggalkan, bila RUJUKAN yang EMPAT itu dipinggirkan.

Jangan sampai harapkan pagar, pagar makan padi!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan