assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Sabtu, 5 September 2009

Pergi belajar mengaji walaupun.....

Oleh hishambp

"Sudah memasuki malam ke 16 kita berterawih. Bagi setengah-setengah surau dan masjid, majlis tadarus dilaksanakan. Alangkah baiknya. Lagi ramai jemaah menyertainya, lagilah baik dan bersinar suasana surau dan masjid tersebut.

Di surau saya saban malam (bulan ramadan) lebih kurang adalah 5 hingga 10 orang, kadangkala kurang kadangkala lebih. Mungkin ramai memilih bertadarus di rumah dan sebahagian pula bertidur - terus.

Ada yang istiqamah dikebanyakan malam, ada pula yang datang silih berganti. Masing-masing berlatarbelakang pelbagai jenis kerja, pendidikan dan perangai. Begitulah saban tahun, silih berganti selagi masih ada iman untuk ke surau dan masjid dan of course …selagi masih ada nyawa di badan.

Semasa inilah (majlis tadarus) baru terdedah rahsia di dalam rahsia. Pelbagai rentak dan gaya dalam membaca ayat-ayat al Quran. Ada jemaah yang penampilan dan pemakaiannya begitu berkarisma tetapi kemampuan bacaaannya lemah. Ada yang selalu sempoi tapi bacaannya baik pula. Ada yang membaca dengan kelihatan begitu fasih namun tajuwidnya banyak lintang pukang. Geramnya, bila ditegur, dibuat selamba. Ada yang seperti bertatih namun caranya begitu sopan,bila ditegur diikutinya. Dimulakan semua dengan kemas dari awal ayat, (bukan sebarangan dibetulkan pada ayat itu sahaja). Nyata dia tahu dia lemah tapi dia sedang dalam pengajian dengan ustaz. Ini bukan kisah kanak-kanak atau remaja bawah umur 18 tahun. Ini kisah rema-tua atau insan-insan yang ada kanak-kanak sebagai anak-anak.

Saya masih tidak dapat lupa (kisah lama), seorang sahabat yang istiqamah bersolat jemaah namun bila bertadarus, amat meranjatkan saya- sangat perlu pergi kelas- Urgent case. Saya telah menegurnya secara baik dan beliau menerimanya. Semoga beliau telah boleh membaca alQuran dengan baik.

Inilah hakikat sebuah drama kisah benar majlis tadarus al Quran. Tak tahulah pula keadaan di surau dan masjid lain. Jemah-jemaah yang hadir ini boleh dikira bagus kerana kesanggupan mereka. Bagaimanalah agaknya keadaan mereka yang lain.

Kenapa wujud keadaan “membaca tidak betul, tidak bagus?” Ia tidak lain kerana tidak belajar membaca dan kurang membaca.

Kalau membaca ayat Al Quran pun tidak. Bila pula kita nak membaca terjemahannya. Memahami tafsirannya. Melaksanakan tuntutan dan perintah dalamnya. Salah siapa???

Mesej penting yang saya nak sampaikan kepada kesemua ialah jika diri sendiri tahu diri sendiri lemah (patut tahu) segera belajar dengan guru quran bertauliah! Jgn tunggu lagi.

Terlalu banyak perlanggaran dan kesalahan. Sama ada dari segi tajuwid dan etika dalam membaca al-Quran. Masih ramai membaca dengan cara tak betul, 1 harkat jadi 2 harkat, huruf lain sebut lain. Ini kes berat. Belum lagi kesalahan cara mulakan semula bacaan setelah tersilap, ketepatan meletakkan harakat, sifat huruf dll.

Ingatlah! Janganlah sampai kita kepada keadaan bahawa kita membaca al Quran tetapi al Quran mencela dan mengutuk kita.

Biapun kita dah dewasa atau berusia, Belajarlah. Belajarlah secara insentif sebelum menjelang Ramadan tahun depan. Saya sendiri ramai dewasa (termasuk yang dah mempunyai anak yang dah dewasa) rajin mengikut kelas al Quran dan hasilnya sudah tentu semakin baik bacaannya. Peruntukan masa dalam kesibukan kerjaya.

Di Batu Pahat sahaja ramai guru bertauliah. Antara yang terbaik ialah Imam Ahsin, Parit Besar. I knowlah, I am talking tru experience.

Semoga semua mengambil iktibar. Kisah ini walaupun benar tetapi tidak dikhususkan kepada sesiapa. Janganlah terasa ‘pedas’ ye walaupun anda yang makan cili.

Justeru, Pergilah Belajar Mengaji. Pergilah Belajar Mengaji walaupun anda rasa malu, tua atau dah terlambat.

Dan Allah juga yang lebih Mengetahui.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan