assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Khamis, 3 September 2009

Puluhan maut gempa kuat di Jawa


BEBERAPA orang melihat sebuah rumah yang rosak teruk akibat gempa bumi di bandar Sukabumi, Jawa Barat semalam.

JAKARTA - Beberapa jam sebelum umat Islam berbuka puasa, satu gempa bumi kuat menggegarkan Pulau Jawa semalam menyebabkan lebih 33 orang maut akibat dihempap runtuhan batu atau bangunan manakala beribu-ribu orang awam bertempiaran lari ke kawasan lapang.

Gempa bumi itu berpusat dekat bandar Tasik Malaya dan Bandung yang mempunyai banyak universiti.

Namun, menurut Bernama, Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta mengesahkan bahawa semua rakyat Malaysia, termasuk pelajar yang tinggal di beberapa wilayah di Indonesia, berada dalam keadaan selamat.

Hospital-hospital penuh sesak dengan mangsa yang cedera selepas gempa bermagnitud 7.0 pada skala Richter itu berlaku di selatan pesisir pulau Jawa.

Pulau utama di Indonesia itu menempatkan kebanyakan penduduk Indonesia yang berjumlah 235 juta orang.

SEJUMLAH pekerja berhimpun di luar bangunan selepas gegaran gempa bumi dirasai di Jakarta semalam.

Angka kematian akibat bencana itu dijangka terus meningkat.

"Gempa bumi itu membuatkan setiap benda dalam rumah saya bergegar selama hampir seminit," kata Heni Maryani yang merupakan seorang penduduk di bandar Sukabumi, 80 kilometer ke selatan Jakarta.

"Saya membawa anak-anak saya dan berlari keluar, saya melihat orang ramai berada dalam keadaan cemas, ramai wanita menjerit dan kanak-kanak menangis," tambahnya.

Pegawai-pegawai bencana alam berkata, ratusan buah rumah dan bangunan runtuh atau rosak teruk di tiga daerah di Jawa Barat yang sarat dengan penduduk.

Agensi berita Antara melaporkan kematian terburuk berlaku di sebuah perkampungan di daerah Cianjur, 120 kilometer ke barat daya Jakarta di mana kira-kira 30 orang dipercayai masih terperangkap di bawah timbunan batu dan bangunan.

Satu amaran tsunami dikeluarkan selepas gempa bumi itu melanda pada pukul 2.55 petang waktu tempatan tetapi ia ditarik balik sejam kemudian.


Muharaham Ardan iaitu seorang pensyarah universiti di bandar Tasikmalaya, kira-kira 270 kilometer dari Jakarta dan 115 kilometer dari pusat gempa berkata, gempa bumi itu adalah yang terkuat pernah dialaminya.

"Kami semua berlari keluar dalam keadaan cemas, kami tidak sempat memakai selipar.

"Jiran-jiran kami berteriak: Keluar dari rumah sekarang! Keluar dari rumah!," katanya.

Agensi pengurusan bencana melaporkan kematian berlaku di daerah Cianjur, Tasikmalaya dan Sukabumi di Jawa Barat.

Menurut agensi berita Antara, sebanyak 12 keluarga atau kira-kira 30 orang terperangkap dalam beberapa buah rumah yang ditimbus tanah runtuh di kampung Rawa Hideung, daerah Cianjur.

"Kebanyakan mangsa ialah suri rumah dan kanak-kanak yang leka bermain permainan video di dalam sebuah rumah," kata seorang lagi penduduk, Entang Kurniawan.

Gempa bumi itu menggegarkan hampir separuh Pulau Jawa manakala di Jakarta, 190 kilometer dari pusat gempa, bencana itu membuatkan bangunan-bangunan tinggi bergoyang. Bimbang nyawa mereka terancam, ramai pekerja pejabat di ibu kota Indonesia itu bertempiaran lari ke jalan-jalan raya untuk menyelamatkan diri.

Seorang pegawai kesihatan berkata, sekurang-kurangnya 27 orang cedera di Jakarta.

SEBUAH masjid rosak akibat gempa bumi di bandar Sukabumi, Jawa Barat semalam.

Selain ibu kota berkenaan, gempa itu turut dirasakan di Surabaya iaitu bandar raya kedua terbesar di Indonesia selain di pulau peranginan Bali.

Pusat gempa Amerika Syarikat menyatakan gempa bawah laut itu berpusat pada kedalaman 50 kilometer dari dasar laut.

Pusat Amaran Tsunami Pasifik berkata, gempa itu cukup kuat untuk mencetuskan ombak besar tetapi menarik semula amaran tersebut selepas tiada peningkatan pada bacaan paras laut. - Agensi

Tiada ulasan:

Catat Ulasan