assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 20 April 2009

ANTARA HAK BUKAN ISLAM, DAN JAWATAN MEREKA DALAM KERAJAAN


Dr Fikrah

Artikel ini ditulis susulan daripada artikel lalu yang menjawab tentang “PAS bekerjasama dengan orang kafir”. Artikel tersebut sangat penting untuk difahami terutamanya kita sebagai rakyat Malaysia, yang dikatakan sebagai rakyat berbilang kaum. Setiap manusia mempunyai hak masing-masing, tidak kira dia itu muslim atau tidak. Contohnya, orang bukan Islam berhak beribadah dengan caranya, selagi mana dia tidak mengganggu orang Islam beribadah.

Saya mengajak kepada pembaca budiman supaya melihat kepada Sirah Nabi Muhammad SAW, dan khalifah-khalifah selepasnya. Ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Baginda SAW tidak bermusuhan dengan sesiapa orang, walaupun mereka bukan beragama Islam. Tetapi, Baginda SAW sangat memusuhi sesiapa sahaja yang merampas hak manusia lain, dan cuba mencabul hak Islam.

Contohnya, Baginda SAW sendiri menerima kunjungan orang Masehi Najran yang bertandang untuk membincangkan beberapa perkara dengan Nabi Muhammad SAW. Selain itu, Baginda SAW juga pernah melantik beberapa orang bukan Islam, untuk tujuan-tujuan tertentu. Contohnya, Baginda SAW pernah meminjam 100 buah perisai daripada Safwan bin Umayyah yang masih kafir ketika itu, untuk digunakan oleh orang Islam semasa Perang Hunain.

Selain itu, Baginda SAW pernah Uyainah al Khuza’ie semasa Perjanjian Hudaibiah, untuk mengintip pergerakan orang kafir Quraisy. Inilah beberapa contoh yang telah ditunjukkan oleh Baginda SAW semasa berhubung dengan orang bukan Islam. Hari ini, jelas perbezaan yang ketara terhadap apa yang dilakukan oleh Barisan Nasional terhadap orang bukan Islam.

Tetapi, Baginda SAW sangat tegas sekiranya orang bukan Islam cuba mencabuli hak orang Islam, seperti apa yang terjadi kepada Bani Qainuqa’, Bani Quraizah dan Bani Nadhir yang melanggar perjanjian dengan Islam. Ya, setiap manusia di dunia ini (tanpa mengira agama), sangat bencikan mereka yang melanggar perjanjian. Apatah lagi Islam. Islam bersedia menentang sesiapa yang mencabuli perjanjian.

Bani Qainuqa’ telah dihalau keluar dari Madinah kerana cuba mencabul kehormatan seorang wanita Islam. Sama seperti yang terjadi semasa kempen di Bukit Gantang. Penyokong BN juga melakukan perkara yang sama! Begitu juga Bani Nadhir, mereka dihalau keluar dari Madinah kerana cuba mengadakan komplot membunuh Baginda SAW. Sama seperti yang terjadi di Malaysia, Barisan Nasional sememangnya angkara memenjarakan ulama’-ulama’ PAS.

Bani Quraizah pula telah melanggar Piagam Madinah kerana mereka telah bersatu dengan Kafir Quraisy (dari Mekah) semasa Perang Ahzab. Ini kerana mereka (Quraizah) telah berjanji dengan Islam supaya tidak memberi kerjasama kepada sesiapa yang cuba memerangi penduduk Madinah. Apa yang terjadi di Malaysia hari ini, Barisan Nasional mengimport (bekerjasama) dengan pengundi hantu (bukan dari kawasan tersebut), untuk mengalahkan Pakatan Rakyat, sedangkan mereka telah berjanji tidak akan menggunakan pengundi hantu!

apa yang telah diceritakan, jelas menunjukkan cara Baginda SAW berhubung dengan orang bukan Islam. Baginda SAW bersedia bermanis muka dengan sesiapa sahaja, tetapi bencikan sesiapa sahaja yang mencabul hak manusia lain. Di dalam siri 2 ini pula, saya mengajak pembaca budiman supaya melihat pula contoh yang dilakukan oleh Khulafa ar Rasyidin.

Saidina Umar al Khattab, ketika membuka Baitul Maqdis yang pada mulanya adalah sebuah Negara Yahudi, telah berjanji untuk menjaga keselamatan diri dan harta benda mereka (penduduk Baitul Maqdis). Beliau juga memberikan kebebasan kepada mereka untuk beragama, dan tidak “mengusik” gereja dan tempat ibadah mereka. Beliau melarang mana-mana umat Islam daripada meruntuhkan tempat ibadah tersebut, menyakiti hati mereka dan menyekat adat istiadat mereka.

Tetapi, apa yang berlaku kepada Altantuya, jelas berbeza. Begitu juga apa yang terjadi pada Elizabeth. Mereka adalah orang bukan Islam, tetapi telah dicabul hak mereka. Sekiranya hari ini Saidina Umar al Khattab masih hidup, sudah pasti Barisan Nasional dijatuhkan hukuman yang setimpal dengan kelakuan tersebut.

Selain itu, pada zaman Saidina Uthman dan Saidina Ali, orang bukan Islam digalakkan menceburkan diri dalam bidang ekonomi dan pertanian, selagi mana ia tidak melanggar atau mencabul hak orang lain, seperti mengamalkan riba, tipu dalam perniagaan dan sebagainya. Tetapi, kerajaan Malaysia hari ini, mempersilakan kepada sesiapa sahaja untuk mengamalkan riba.

Ketika zaman pemerintahan Mu’awiyah (selepas Khulafa’ ar Rasyidin), beliau telah melantik beberapa orang bukan Islam untuk menjawat jawatan-jawatan tertentu. Hakikat ini kerap dipersoalkan oleh orang Barisan Nasional. Mereka bertanya “Bolehkah kita menyerahkan jawatan kepada orang bukan Islam?”. Sedangkan Barisan Nasional sendiri telah mengamalkan perkara tersebut, tetapi apabila PAS melakukan perkara yang sama, mereka persoalkan pula.

Antara contoh-contoh yang terjadi di zaman Mu’awiyah :

- Mu’awiyah telah melantik Ibnu Athal yang beragama Kristian sebagai doktor peribadinya dan Sarjun (kristian) sebagai setiausaha peribadinya.

- Khalifah Yazid telah melantik seorang Masehi sebagai pentadbir wilayah Iskandariah di Mesir

- Khalifah Abdul Malik bin Marwan telah melantik Samir yang beragama Yahudi dalam urusan mengeluarkan wang dirham

- Khalifah Sulaiman bin Abdul Malik telah melantik seorang Masehi sebagai setiausahanya.

Inilah beberapa contoh yang jelas berbeza dengan pengamalan Barisan Nasional hari ini. Adakah Barisan Nasional hari ini lebih “baik” daripada zaman Nabi Muhammad SAW, dan khalifah? Anda sendiri boleh memikirkannya. Saya mempersilakan kepada sesiapa sahaja terutamanya orang Barisan Nasional sendiri, supaya mengkaji sejarah-sejarah Islam. Janganlah jadi seperti katak bawah tempurun.

Demikianlah apa yang telah dilakarkan di dalam sejarah Islam. Memang benar, walaupun orang Yahudi telah disifatkan sebagai golongan yang tidak akan meredhai kewujudan orang Islam, namun, kita sebagai seorang Islam, haruslah menampilkan kemuliaan Islam sepertimana yang telah ditunjukkan oleh Nabi Muhammad SAW sendiri.

Artikel kali ini akan menceritakan pula zaman pemerintahan Islam selepas zaman Muawiyah, supaya dapat kita bandingkan dengan apa yang terjadi hari ini di Malaysia. Zaman Khilafah Abbasiah telah melakarkan sejarah yang sama apabila orang bukan Islam juga diberikan jawatan-jawatan tertentu :

- Khalifah Harun ar Rasyid telah melantik Jibrail bin Bakhtishu sebagai doktor peribadinya

- Khalifah al Mutawakkil telah melantik beberapa orang pegawai yang beragama Kristian dalam pentadbirannya, seperti Dalil bin Ya’kub

- Khalifah al Mu’tadid telah melantik Abu Ishaq al Sabi sebagai setiausaha kerajaan dan Thabit bin Qurrah sebagai menteri. Kedua-duanya beragama Kristian

- Khalifah al Muqtadir mempunyai empat orang setiausaha yang beragama Kristian

- Khalifah al Ta’i telah melantik seorang Masehi sebagai setiausahanya

Selain itu, ketika zaman ini juga, golongan bukan Islam mudah untuk mendampingi ulama’-ulama’ Islam seperti Sibawih seorang ulama Nahu, Khalil bin Ahmad, al Farabi, Muhammad bin Musa dan Ali bin al Walid. Mereka adalah golongan ilmuan Islam yang terkenal dengan perubatan, falsafah, fuqaha’, pakar bahasa dan banyak lagi.

Semuanya ini adalah kesan daripada “hikmah” yang ditunjukkan oleh pimpinan-pimpinan Islam di zaman tersebut. Demikianlah apa yang dilakukan oleh pimpinan PAS hari ini. Walaupun kita merasa ragu-ragu dengan kelakuan orang bukan Islam terutamanya Kristian, namun, tidak dinafikan, semua fakta inilah yang mencari titik temu untuk kegemilangan Islam.

Di dalam al Quran jelas menunjukkan bahawa orang Yahudi dan Kristian tidak akan redha dengan kewujudan Islam, namun tidak dinafikan, terdapat juga orang-orang Yahudi dan Kristian ini yang memeluk Agama Islam. Contohnya ketika zaman Nabi Muhammad SAW, Ka’ab al Ahbar, Wahab bin Munabbih, dan Abdullah bin Salam.

Tetapi apa yang berlaku di Malaysia adalah sebaliknya. Di Malaysia, orang Kristian mendapat kebebasan untuk menggerakkan gerakan Kristianisasi. Gerakan Kristianisasi ini adalah satu bentuk perbuatan yang perlu diperangi, dan tidak boleh diberi muka terhadap golongan ini. Manakala orang bukan Islam (kristian atau tidak) yang bersungguh-sungguh menegakkan keadilan, dan sanggup bergabung dengan Islam, tidak mendapat tempat. Bahkan dicerca kerana cuba bertopengkan Islam. Wahai penyokong BN, bercakaplah dengan hati dan pemikiran. Jangan jadi seperti orang gila yang berkata-kata tanpa menggunakan akal fikiran!

Salam Perjuangan
Dr Fikrah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan