assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Isnin, 20 April 2009

PESAN TOK GURU...


Allahyarham Tuan Guru Ustaz Hj Ghaus Bin Ahmat. Mungkin nama tersebut tidak se gah nama Tuan Guru Dato Hj Nik Aziz Nikmat yang terkenal si seluruh Malaysia malah di serata dunia. Namun nama Arwah Ustaz Ghaus amat terkenal di negeri Melaka oleh pencinta ilmu Islam. Arwah Ustaz Ghaus telah kembali ke rahmatullah pada bulan 12 tahun 2008.

Dengan kembalinya beliau maka telah hilanglah sebutir mutiara Islam di bumi Melaka di mana segala-galanya bermula. Menurut para cendekiawan Islam di Melaka, setelah kematian Arwah Tok Guru Mualim Hj Wahid wali Allah yang terkenal maka yang tinggal hanyalah Arwah Ustaz Ghaus. Bila kembalinya Ustaz Ghaus, penduduk Melaka masih menunggu siapakah penggantinya kerana hanya Allah Taala yang Maha Mengetahui atas segala-galanya. Mungkin timbul persoalan kenapakah saya ingin berkongsi maklumat tentang Tuan Guru Ustaz Ghaus ini.

Sebenarnya dalam tahun 1997, saya pernah menanyakan kepada arwah, apakah boleh untuk kita menyokong Barisan Alternatif yang mula timbul pada masa itu. Beliau telah menghuraikan kepada saya dengan lengkap mengenainya. Dipendekkan cerita, jika kita tahu sebuah kapal yang besar mempunyai kelemahannya maka eloklah kita menolaknya. Perumpaan ini dibuat kepada BN. Rasuah, ketidakadilan,memainkan hukum Allah dan bermacam-macam lagi. Jika jelas perkara ini berlaku di dalam sesebuah parti maka selaku umat Islam hendaklah kita menolaknya.

Lihatlah kepada hukum-hukum yang dibuat di Malaysia, menurut beliau ia lebih berbentuk denda berbanding dengan hukum hudud yang mampu untuk menyelamatkan dunia akhirat bagi orang Islam. Kebenaran jangan disembunyikan. Lihatlah di Palestin menurut beliau batu tergantung yang mengikut Nabi Muhammad SAW ketika peristiwa Israk Mikraj disembunyikan dari pengetahuan dunia kerana orang yang takut dengan kebenaran akan hilang modal untuk membuat kejahatan dan tidak mahu sejarah Islam diagung2kan dan diketahui umum kesahihannya. Media dunialah yang memutarbelitkannya dan menyembunyikan kisah tersebut. Kalau ikut sayalah batu tergantung itulah perlu disenaraikan sebagai benda2 yang paling ajaib di dunia.

Arwah Ustaz Ghaus menuntut ilmu-ilmu Islam ini kalau tidak silap saya di Universiti Al-Azhar Mesir dan di India. Di Mesir beliau digelar sebagai kamus kerana cepat menghafal dan menjadi sumber rujukan pelajar. Arwah ustaz Ghaus pernah mengajar dibeberapa sekolah di negeri Melaka. Setelah bersara ada dermawan yang telah menjemputnya untuk membuka pondok di Melaka dan mengajar di sana.

Selain dari mengajar di pondok tersebut beliau juga mengajar di surau dan masjid di negeri Melaka. Arwah juga pernah menjadi agenda di dalam mesyuarat JPN Melaka iaitu siapakah pengetua yang sanggup mengambil Ustaz Ghaus menjadi guru di sekolah mereka. Kenapa boleh jadi begini? Jawapannya mudah, jika ia mendapati sesuatu kemungkaran berlaku maka beliau akan berhujah dan menentangnya.

Ada juga KARAMAH yang dapat dilihat kepada beliau antaranya ada orang yang jumpa dia di Mekah sedang tawaf tapi sebenarnya dia ada di Melaka sedang mengajar di surau. Arwah juga boleh tahu apa yang kita lakukan sebelum ini tanpa kita menjelaskan arwah boleh membacanya. Pendek kata janganlah buat benda2 yang tidak elok kemudian berjumpa dengannya nescaya dia akan menegur kita terlebih dahulu. Perkara ini disimpulkan sebagai KASHAF.

Di Malaysia ini anak murid Arwah merata seluruh negeri. Saya salah seorangnya, Ketua Pemuda Keadilan Saudara Samsul Iskandar, Ustaz Zahazan UIA dan ramai lagi. Teringat saya waktu kematian arwah, Jalan Solok Duku di Masjid Tanah mengalami kesesakan lalulintas,kereta melata di tepi jalan berkilometer dan orang ramai penuh di rumah arwah. Saat dahi arwah saya kucup saya berjanji pesan TOK GURU akan saya tunaikan, walaupun saya jauh di Bukit Gantang...ALFATIHAH...

ANAK KOMANDO REJIMEN 1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan