assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 21 April 2009

Kenapa orang Islam hanya mampu baling batu, kasut?


Posted on Tuesday, April 21 @ 04:00:00 MYT by Paktam
Oleh LanH

Ketika men untut di sebuah sekolah berasrama penuh di Perak pada tahun 1970-an dulu, kereta api menjadi pengangkutan utama penulis ketika balik ke kampung pada setiap cuti penggal. Disebabkan perjalanan terlalu lama, kadang kala penulis memakai selipar untuk keselesaan.


Di dalam gerabak kelas ketiga, kerusinya adalah daripada jenis keras yang ada ruang antara penyandar dan tempat duduk. Kadang-kadang penulis secara tidak sengaja merehatkan kaki berselipar di ruang kosong berkenaan.

Suatu malam, ditakdirkan selipar itu terkena punggung penumpang yang duduk di bahagian depan. Belum sempat penulis membuka mulut untuk meminta maaf, lelaki di kerusi depan itu ‘menangkap’ selipar itu dan dengan pantas melemparkannya ke badan penulis.

Terasa sakit tetapi tidaklah sepedihnya hati apabila lelaki itu menyumpah seranah penulis di depan penumpang lain.

Dilempar dengan selipar (atau kasut) adalah sesuatu yang begitu mengaibkan. Terasa begitu tebalnya muka penulis ketika itu. Melihatkan wajah-wajah penumpang lain yang memandang sinis, rasanya mahu saja penulis ‘terjun ke dalam kegelapan malam’ dari kereta api yang bergerak laju itu.

Jika penulis yang tiada jawatan, pangkat malah ‘tiada apa-apa’ (ketika itu hanya seorang pelajar sekolah), berasa begitu malu akibat dibaling selipar, tentulah Presiden Amerika Syarikat (kini bekas), George W Bush, sebagai ‘orang paling berkuasa di dunia’, lebih hebat rasa malunya apabila dilempar dengan kasut oleh wartawan Iraq, Mantazer Al-Zaidi.

Di dunia Arab ‘hadiah kasut’ itu disifatkan sebagai sesuatu yang paling bermakna sempena persaraan Bush yang menyerahkan kuasa kepada Barack Hussein Obama Jr pada 20 Januari. Muntazer dengan segera dianggap sebagai wira baru dunia Arab.

Sekalipun hanya melempar kasut, beliau menunjukkan sifat penentangan paling hebat kepada pemimpin zalim yang telah memusnahkan tanah airnya. Hampir sejuta rakyat Iraq mati manakala ratusan ribu lagi mengalami kecederaan akibat pencerobohan askar Amerika ke atas Iraq sejak Mac 2003.

Dunia Islam memang memerlukan orang bersemangat tinggi seperti Muntazer yang sanggup menanggung risiko bagi menyatakan kebenciannya kepada pemimpin zalim seperti Bush, tetapi apakah pengorbanan beliau mahu dibiarkan begitu sahaja sedangkan di seluruh dunia, umat Islam terus dihina sedemikian rupa?

Sebagai contoh ketika umat Islam bersiap sedia menyambut tahun baru Hjirah 1430, rejim haram Israel melancarkan serangan roket terhadap kedudukan Hamas di Gaza, menyebabkan lebih 300 penduduk awam terbunuh.

Turut musnah dalam serangan itu adalah Masjid Al-Sheffa, tetapi seluruh dunia Islam membisu, kecuali beberapa pihak seperti pemerintah Iran dan orang awam di seluruh dunia.

Di negara kita, bantahan turut dilakukan orang awam dan persatuan tetapi semuanya secara kecil-kecilan; tidak dapat menujukkan keutuhan ummah dalam menangani keganasan berskala besar oleh rejim Zionis dan kuncu-kuncunya.

Berhubung serangan ganas rejim Zionis ini, Bush yang dibaling kasut oleh Muntazer, melalui jurucakapnya dipetik sebagai menyifatkan pejuang Hamas yang diserang itu sebagai samseng dan Israel hanya mempertahankan penduduknya.

Hakikatnya yang terbunuh dalam serangan ganas Israel adalah orang awam termasuk kanak-kanak dan wanita.

Mengapa umat Islam dihina begitu sedahsyat sekali dengan hampir tiada negara dan umat Islam berani mempertahankan saudara seagamanya? Apakah umat Islam terutama pejuangnya hanya layak membaling kasut seperti dilakukan oleh Mutazer Al-Zaidi? Ataupun mereka bagaikan pemuda-pemuda Palestin yang kerap dilihat membaling batu ke arah kereta kebal Israel?

Memanglah sukar menjawab permasalahan di peringkat antarabangsa ini, tetapi kes-kes tempatan boleh dijadikan sempadan dan teladan untuk umat Islam mencermin diri teutama pada tahun baru 1430 Hijrah dan 2009 Masihi ini.

Kalau disoroti permasalahan ummah di tanah air, sekali pun tidak berhadapan dengan perang seperti di bumi Palestin, mereka awal-awal lagi telah tewas di tangan musuh. Orang Islam, terutama pemimpinnya semakin jauh daripada mengamalkan cara hidup dan hukum-hakam Islam.

Mereka kini hidup menyerupai orang bukan Islam, seperti yang pernah disabdakan oleh Rasulullah s.a.w. Hiburan dan kehidupan nafsu-nafsi mewarnai kehidupan mereka, baik generasi muda malah golongan ‘tua bangka’ yang sebenarnya hidup dalam ‘usia subsidi’ – menuju masa saja untuk disemadikan.

Renunglah dan lihatlah kehidupan anak-anak muda. Mereka dilekakan dengan program-program hiburan melampau. Siaran televisyen tidak sunyi daripada program nyanyian, tarian manakala kehidupan di luar rumah dihiasi konsert dan majlis pesta-pestaan.

Kemudian ada majlis perayaan dan makan-makan yang dianjurkan oleh pemerintah tanpa mengambil peduli ia boleh merosak dan menjejaskan akidah ummah. Atas nama perpaduan dan medan mendapatkan sokongan, mereka menjadikan orang Islam dan bukan Islam sama saja, sedangkan al-Quran menjelaskan bahawa Islam itu paling tinggi, tiada yang lebih tinggi atau menyamainya.

Pada majlis umat Islam dan bukan Islam itu ‘bersama-sama ketawa berdekah-dekah’, ketika itulah rejim Zionis mengambil kesempatan membunuh dan menghina orang Islam. Nampaknya orang Islam berkutik sedikit saja, apakah mereka rela kezaliman dilakukan musuh ke atas saudara seagama mereka?

Berdasarkan perkembangan ini, jelas bahawa musuh memperkotak-katikkan ummah kerana mereka sendiri sudah jauh daripada Islam, mereka tidak lagi mengikuti perintah Allah dan Rasul-Nya.

Jika mereka ikuti pun, mereka mengambil sebahagian yang mereka fikir menguntungkan, sebaliknya memperlekehkan sebahagian yang lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan