assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 24 April 2009

Kampung Halamanku nan terpencil - Bandar Sg. Buaya (BSB)

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh,
Bissmillahi rahman nirohim..

Segala puji bagi ALLAH tuhan yang MAHA pencipta, MAHA pentadbir, MAHA adil dan segalanya MAHA, yang tidak akan berlaku sesuatu tanpa kehendak NYA. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, keluarga baginda, sahabat serta pewaris2 perjuangan baginda.

Bandar Sg. Buaya satu nama yang gah diperkenalkan dipertengahan tahun 90an menerusi media2 arus perdana. Terbayang diruang mata, hamparan suasana keindahan yang mengisi ruang iklan tv, kenyamanan udara dipadang yang hijau bersantai satu keluarga disaluti alunan lagu ala2 T.S. P.Ramli dengan bait2 kata.. 'Sg. Buaayaa... Ku.. rinduuu...'(melodi Getaran Jiwa). Ditambah broser2 layout kedudukan BSB 18 minit toll(BSB) to toll(J.Duta).


Hakikatnya sehingga kini inilah satu2nya laluan utama BSB adalah jalan masuk asal bagi peneroka Felda Sg. Buaya yang di upgred dan selalu berlaku tanah runtuh di kala hujan lebat. TV3, STAR, Metro semua media utama menjadikan isu ini sebagai bahan berita sensasi memenuhi ruang kosong media mereka. Sekali dijentik sekali melatah itulah resam orang kita. Datanglah pemuka2 menjanjikan yang manis2 didepan penhuni BSB dan media sampai sanggup berjanji ' jangan pilih saya kalau 'interchange' tak dapat dalam 2 tahun ni, akhirnya keluar banyak versi masing2 main sorong tarik masing nak 'taichi'. Kesimpulan suara kami seolah tak didengari atau keujudan kami tak dirasai. Agenda bermusim ini bukan sahaja melibatkan ahli politik malah berjangkit pada segelintir mereka yang mempunyai 'hidden agenda' menyelusup masuk dalam NGO2 yang di tubuhkan yang kononnya memperjuangkan isu ini.

Tak cukup dengan itu jenayah pecah rumah, samun, mencuri harta awam keruntuhan moral remaja dan remaja yang dah senja kerap berlaku. Masalah ketiadaan bekalan air akibat masalah diantara Pemaju dan PUAS, ribut melanda BSB hampir sebahagian besar rumah2 rosak teruk, hikmahnya terbentuklah uhkuwah dikalangan penguhuni. ALHAMDULILLAH berkat usaha penduduk, surau2, polis dan warga asal dan munajat kita kapada ALLAH, sedikit sebanyak berjaya yang termampu ditangani.

Sekolah Agama Felda Sg. Buaya tidak dapat menampung kebanjiran anak2 kami yang menjadi anak khariah, mencetuskan lagi masalah di mana nak dihalakan mereka ini bagi menyediakan generasi ini budaya cintakan Agama dan menbezakan yang haq dan yang batil. Peranan surau2 di BSB sangat berkesan, pengkuliah2 sentiasa sibuk memenuhi ruang waktu hampir setiap malam bagi mengisi santapan Rohani setelah penghuni2 yang sentiasa sibuk mencari rezeki disiang hari. Peringkat awalnya An'Nur satu2 surau yang memainkan peranan yang memberi impak yang cukup besar kepada masyarakat yang cintakan Agama. Bertitik tolak dari sinilah terbentuknya satu Jamaah yang besar dari seluruh BSB sehingga tercetusnya ideal penubuhan SAR An'Nur (SARAN), bagi merungkai masalah tiada tempat mendidik anak2 diperingkat rendah. Alhamdulillah..

Jamaah yang besar ini juga telah melahirkan daii2, bagi menyebar luas dakwah dengan tertubuh nya beberapa surau diantaranya Al-Ikhwan, As-Syuro, Hidayah, Nurul Iman, Al-Ansar, Al-Ikhlas dan At-Taqwa. Subhanallah... berkat kekuatan Jamaah peraan Surau diterjemahkan lagi dengan menjana ekonomi, kebajikan dan amar makruf nahi mungkar menjadi lebih terserlah selaras tututan Agama yang disunnah oleh Rasulullah SAW.

Harta yang dikumpul menjadi berkat bila dibelanjakan kan di jalan yang haq. Itulah ungkapan popular pengkuliah2, namun bukan semua boleh menghadham apa yang ungkap oleh penyambung lidah Rasulullah dan Ulamak itu, tercetus pula perbezaan pendapat tuduh menuduh dikalangan Jamaah yang menjadi mangsa orang awam. Sunnahtullah itulah ungkapan yang sesuai,tiap peristiwa ada hikmahnya, bila ilmu sudah dituntut dan kefahaman telah disimpul wajib pula diterjemahkan dengan amalan itulah Islam yang Syumul. ALLAH akan menyaring mengikut kemampuan makhluk NYA 'Jangan kamu mengaku beriman selagi kamu tidak diuji' firman NYA. Akhirnya benda yang tersimpul terlerai bersama masa dengan sendiri. Baru kita kenal hati budi orang disekeliling kita. Ini lah resam hidup bermasyrakat.

'Demi masa' bertepatan dengan sumpah Allah ke atas masa, setelah hampir 10 tahun berada diBSB bermacam2 peristiwa pahit manis dari yang datang berdua dah jadi berlima, yang kurus dah jadi sihat ada yang masuk pindah dan pindah semula. Peristiwa2 inilah yang mengiring telah mematangkan kami menenal erti bermasyarakat bersama pertambahan usia. Inilah kampung halamanku BSB buruk baik, suka duka selagi kita disini akan dipertanhankan dari segala anasir2 jahat terutamanya yang melibatkan Syariat Islam. Allahu Akhbar...

Semuga Allah merahmati dan menberkati Kampung Halamanku ini dari segala mara bahaya, bencana, wabak penyakit dan perpecahan. Amien... Ya Rabbal Alamien...

Wallahu'alam, Jazakallahu khairan kathiro.
Wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan