assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Selasa, 21 April 2009

JAWATAN BUKAN SATU KESERONOKAN

Sumber blog ibnu muslim
Pemimpin perlu utamakan kebajikan rakyat

KEPEMIMPINAN adalah satu bentuk amanah yang cukup berat, sarat dengan tanggungjawab dan kewajipan. Ini selaras dengan kewajipan sebagai khalifah di muka bumi ini yang Allah SWT kurniakan kepada manusia dengan misi membangun dan memakmurkan bumi.

Kepemimpinan itu bukanlah satu keistimewaan, sebaliknya adalah tanggung jawab cukup getir. Ia bukan satu kelebihan atau kemegahan tetapi satu pengorbanan. Ia juga bukannya kesenangan dan kemewahan tetapi kerja keras dan usaha bersungguh-sungguh.

Bahkan ia bukan tindakan secara semberono dan membuta tuli tetapi tindakan penuh strategi dan perancangan. Pendek kata, kepemimpinan adalah wadah pembangunan, kemajuan, kesejahteraan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat.

Perlu diinsafi, Islam menganggap setiap manusia sama ada lelaki mahupun perempuan secara umumnya adalah pemimpin. Paling minimum, setiap orang adalah pemimpin terhadap dirinya sendiri dan yang paling tinggi ialah tanggungjawab pemimpin terhadap rakyat bawahannya.

Dalam hal ini, Baginda Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Setiap daripada kamu adalah pemimpin dan kamu akan dipertanggungjawabkan terhadap orang yang di bawah pimpinan kamu; seorang pemerintah adalah pemimpin dan akan dipertanggungjawabkan terhadap rakyatnya; seorang lelaki adalah pemimpin kepada anggota keluarganya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anggota keluarganya; seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap anak-anaknya dan pimpinannya; dan khadam adalah diamanahkan terhadap harta tuannya dan akan dipertanggungjawabkan terhadap apa yang berada di bawah amanahnya." (Hadis riwayat Bukhari)

Jelas daripada maksud hadis itu bahawa tanggungjawab dan kewajipan terpikul di bahu setiap Muslim berbeza antara satu sama lain bergantung kepada kedudukan dan kuasa kepemimpinan yang diamanahkan kepadanya.

Namun, tanggungjawab terbesar yang akan dipertanggungjawabkan kelak pada hari akhirat ialah tanggungjawab pemimpin terhadap rakyatnya. Tidak hairanlah Rasulullah SAW pernah memberi peringatan kepada setiap pemimpin mengenai tanggungjawab pemimpin yang sebenarnya.

Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Pemimpin yang menguasai urusan kaum Muslimin tetapi tidak bersungguh-sungguh memerhatikan kepentingan kaumnya, tidak nasihat menasihati demi kebaikan dan kesejahteraan mereka, kelak dia tidak dapat masuk syurga bersama-sama mereka." (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikianlah betapa besar dan beratnya tanggungjawab seorang pemimpin yang diamanahkan Allah SWT kepadanya kuasa kepemimpinan untuk menerajui rakyatnya ke arah kesejahteraan dan kebahagiaan abadi di dunia dan akhirat.

Pemimpin yang baik adalah pemimpin yang sentiasa ingin berkhidmat dan berkorban demi kebahagiaan rakyat yang dipimpinnya dan tidak sekali-kali mengutamakan kepentingan dirinya, keluarganya mahu pun kerabat terdekatnya.

Lebih daripada itu, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Pemimpin sesuatu bangsa pada hakikatnya adalah pelayan bagi bangsa itu." (Hadis riwayat Abu Na'im dan Ibnu Babuwaih)

Sehubungan itu, memadailah Rasulullah SAW dan Khulafa' al-Rasyidin sebagai contoh ikutan terbaik dalam konteks kepemimpinan unggul dalam lipatan sejarah Islam. Baginda Rasulullah SAW sendiri adalah pemimpin yang amat mengambil berat kebajikan rakyatnya dan Baginda sanggup berkorban demi kesejahteraan mereka.

Pernah satu hari, Saidatina Aisyah kebingungan untuk menyediakan hidangan makanan Baginda. Di dapur tidak ada bahan yang boleh dimasak kecuali segenggam gandum. Akhirnya, gandum yang sedikit itulah yang dimasaknya untuk hidangan bersama Rasulullah SAW.

Tatkala Rasulullah SAW hendak makan, tiba-tiba daripada depan pintu rumahnya datang seorang mengucapkan salam, iaitu seorang lelaki yang kurus kering tubuhnya dan pakaiannya nampak lusuh. Dia pun berkata: "Ya Rasulullah! Saya ini orang miskin. Kami sekeluarga dalam beberapa hari ini menahan lapar kerana kami tidak memiliki apa-apa lagi untuk dimakan. Oleh kerana itu, tolonglah kami."

Rasulullah SAW hanya terdiam dan Baginda tidak tahu bagaimana dia harus menjawab kerana Baginda sendiri pun tidak memiliki apa-apa. Akhirnya Baginda berkata: "Wahai saudaraku! Aku pun hari ini tidak mempunyai apa-apa untuk dimakan kecuali sekeping roti bakar. Namun, kalau kamu mahu menerimanya, dengan senang hati akan aku berikan kepadamu.

Saidatina Aisyah tidak senang hati kerana tidak ada makanan lagi yang dapat mereka berdua makan pada hari itu. Lalu Aisyah berkata: "Mengapa Rasulullah lebih mementingkan orang lain daripada diri sendiri?"

Baginda menjawab: "Wahai isteriku! Aku adalah pemimpin rakyatku. Kewajipanku adalah memberikan layanan dan perkhidmatan terbaik kepada mereka. Ingatlah, bagaimana aku harus menjawab apabila kelak Allah SWT bertanya kepadaku: Wahai Muhammad! Mana tanggungjawabmu sebagai pemimpin? Mengapa rakyatmu kelaparan sedangkan perutmu selalu kenyang?"

Begitulah contoh teladan ditunjukkan Rasulullah SAW sebagai pemimpin. Seorang pemimpin berkewajipan memberi layanan dan perkhidmatan terbaik kepada rakyat di bawah pimpinannya. Pendek kata, kebahagiaan dan kesengsaraan rakyat adalah cermin kejayaan atau kegagalan pemimpin.

Keadaan ini amat berbeza dengan realiti masyarakat dewasa ini yang rata-rata tertipu dengan kekuasaan sehingga mereka sanggup berusaha mendapatkannya dan meraihnya dengan berbagai taktik serta cara biarpun dengan saluran yang kotor dan terlarang.

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: "Sesungguhnya kalian semua berlumba-lumba untuk mendapatkan kekuasaan padahal pada hari akhirat nanti akan menjadi penyesalan kamu sekalian. Berbahagialah orang yang tidak mengejarnya dan celakalah orang yang berlumba-lumba mendapatkannya." (Hadis riwayat Jama'ah)

Sabda Baginda lagi yang bermaksud: "Apabila amanah disia-siakan, maka tunggulah saat kehancuran. Seorang sahabat bertanya: Apakah yang dimaksudkan dengan mensia-siakan amanah itu, wahai Rasulullah? Rasulullah SAW menjawab: Apabila sesuatu urusan diserahkan kepada orang yang tidak berkelayakan, maka tunggulah saat kehancurannya." (Hadis riwayat Bukhari)

Kepemimpinan dalam Islam bukan sekadar kontrak perjanjian yang termeterai antara seorang pemimpin dengan masyarakat pimpinannya, tetapi juga satu ikatan perjanjian yang suci antaranya dengan Allah SWT dalam menjunjung titah dan perintah Ilahi serta menjauhi segala larangan-Nya. Pemimpin yang sebenar akan berkhidmat kerana Allah SWT dan akan berjuang menegakkan keadilan Islam demi kesejahteraan hidup rakyatnya.

SELAMAT BERAMAL

Tiada ulasan:

Catat Ulasan