assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 1 Mei 2009

Filem Bohsia papar terlalu banyak unsur negatif

SAYA bakal guru sedih dan kesal kerana sejak akhir-akhir ini penerbitan filem tempatan semakin kerap bertemakan perkara negatif, keji, haram dan songsang. Ia bertentangan dengan identiti rakyat Malaysia yang terkenal dengan adab sopan dan keluhuran budi.

Filem yang diterbitkan mempunyai unsur kelucahan dan keganasan melampau bertentangan dengan budaya, adat dan agama. Filem terbaru yang pada pandangan saya penuh dengan isu panas dan ganas ialah Bohsia.

Pada pandangan pengarah, filem itu bertujuan menunjukkan kepada masyarakat penyakit sosial di kalangan remaja dan seharusnya mereka menjauhi perkara itu. Filem itu mengandungi watak lelaki dan wanita bergaul bebas, melakukan zina dan keganasan seperti bergaduh.

Aksi wanita yang mengghairahkan tentu meningkatkan berahi kebanyakan remaja yang baru mengenal erti kehidupan. Tidak hairan jika ada remaja yang akan menjadikan perlakuan sumbang dan keji dalam filem itu sebagai panduan dan tidak keterlaluan jika dikatakan filem itu ibarat simulator seks dan keganasan.

Tiada hasil yang baik melalui penayangan filem berkenaan tetapi hanyalah kerosakan akhlak muda-mudi di Malaysia. Seseorang yang mempunyai akal sihat dan waras pasti akan dapat melihat kejahilan dan maksud tersirat di sebalik jalan cerita filem berkenaan. Tidakkah kita melihat akhlak muda-mudi di negara Barat seperti Amerika dan United Kingdom yang hancur? Tidakkah kita mahu mengkaji faktor kehancuran akhlak mereka?

Saya mengesyorkan kerajaan terutama Lembaga Penapisan Filem mengharamkan semua filem tempatan atau luar negara yang mengandungi unsur lucah, ganas, keji dan menyentuh sensitiviti keagamaan. Filem ini ibarat barah yang mampu merebak dan jika tiada tindakan keras diambil.

Pedang Allah,
Kuala Lumpur.

My share:
Apa sebenarnya tujuan para penerbit dan pengarah filem sebegini. Adakah tujuan mengangkat gengre hitam dan lucah adalah berpaksikan untuk mendidik masyarakat yang menonton, atau sekadar mengejar keuntungan dengan mempromosikan secara tak lansung kehidupan tidak bermoral ini kepada muda-mudi.

Jika dilihat kepada banyak filem atau drama Melayu pada masa kini, tidak nampak adanya unsur pendidikan di dalam karya-karya itu. Ia hanya sekadar hiburan dan pembikinannya hanya sekadara mendatangkan keuntungan pada karyawan dan lebih masalah kepada masyarakat. Contohnya filem Rempit... sejak filem itu ditayangkan, tidak pernah ada laporan mengatakan kegiatan rempit makin berkurangan. Malah kita disajikan dengan berita mat rempit makin mengganas boleh dikatakan saban hari di akhabar-akhbar utama.

Sekarang ini dijaja pula pula dengan kehidupan cinta sejenis, bohsia, dan bermacam-macam lagi masalah sosial di dalam drama-drama dan filem Melayu. Adakah para karyawan ini ingin menjadi talibarut golongan kafir yang secara halus menjulang dan mempromosi kehidupan tak bermoral kepada para remaja Islam. Yang pasti, karya-karya sebegini, majoriti penontonnya adalah mudi-mudi Melayu, dan jika agenda itu berjaya, yang rosak adalah muda-mudi Melayu.

Para karyawan harus sedar, banyak cara untuk mereka mendidik masyarakat. Bukannya meletakkan gengre hitam sebagai publisiti murahan hasil kerja mereka, dan jalan mudah meraih keuntungan. Peranan mereka amat penting untuk membina anak bangsa, jangan disalah gunakan untuk meraih populariti dan keuntungan semata-mata. Mereka harus melahirkan karya yang bermutu, bukan yang merosakkan... dan sudah sampai masa mereka berkerjasama dengan golongan tertentu seperti ahli agama, atau akademik atau sebagainya untuk melahirkan karya yang betul-betul bersifat mendidik.

Saya ada menyaksikan drama Jepun bertajuk Gira-gira. Walaupun ia memaparkan kehidupan pelayan lelaki atau boleh disamakan GRO, tetapi cara drama itu diangkat menjadikan ia sebuah drama yang banyak nilai dan pengajaran disebaliknya... dan walaupun ia adalah karya berkaitan kehidupan pelayan lelaki yang semestinya banyak dikaitkan dengan kehidpuan sosial, tidak pula saya temui adengan di dalam drama bersiri itu yang bertunjangkan aksi seksi, ganas, atau berbaur lucah. Malah, boleh dikatakan 99 peratus pelakonnya baik lelaki atau wanita memakai pakaian yang cukup sopan...malah jauh lebih sopan jika dibandingkan dengan pakaian yang sering kita lihat pelakon wanita kita pakai di dalam filem-filem atau drama tempatan.

Bukan memuji filem asing sebarangan, tetapi apa yang baik patut diketengahkan dan dikongsi untuk pengajaran bersama. Syamsul harus menonton drama sebegitu itu jika benar beliau ingin menerbitkan filem yang dapat mendidik masyarakat...bukan hanya setakat cakap tak serupa bikin, dan menjadi acuan perosak akhlak.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan