assalamualaikum Pictures, Images and Photos

Jamaah


Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011

Tempat ke2 Masjid terbaik Daerah Hulu Selangor 2011
;
;
MASJID AR-RAHMAH, Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Sdr. Wan Hairul Anuar (Nazir) - 019 335 0466
2- Sdr. Norhisham (Bendahari) - 019 213 1405
3- Affin Islamik Bank (Rawang) - Acc. No. 105430000711

SURAU AL-IKHWAN, Bdr. Sg. Buaya
Sangat memerlukan dana bagi menampung pengajian , maintanence dan pembangunan demi kelangsungan agenda pengislahan dan dakwah kami :
Disalur terus :
1- Tn. Hj. Abd. Rahman (Pengerusi) - 019 303 7383
2- Sdr. Yazid Adam (Bendahari) - 013 609 2972
3- Bank Muamalat (Rawang) - Acc. No. 12010000718711

Kuliah Maghrib Bulanan Masjid Ar-Rahmah pimpinan Al-Fadhil Ustaz Awang Mamat (JAKIM) setiap Isnin minggu ke 3 setiap bulan bermula malam ini Isnin 18.10.2010

Jumaat, 1 Mei 2009

Memperkasa sukarelawan dakwah


Oleh MOHD. SYAHRIL ROSDI AHMAD ZAHUDI

Mencari individu untuk melaksanakan tugas secara sukarela bukanlah mudah. Lebih-lebih lagi dalam kegiatan dakwah.

Namun, Islam telah menggariskan bahawa tugas mengajak manusia membuat kebaikan dan meninggalkan maksiat melibatkan setiap individu Muslim.

Ini bertepatan dengan firman Allah yang bermaksud: Dan hendaklah ada di antara kamu satu golongan yang menyeru (berdakwah) kepada kebajikan dan menyuruh berbuat segala kebajikan dan melarang melakukan perkara yang keji. Dan mereka yang demikian itu adalah orang yang berjaya. (ali-Imran: 104)

Menyedari hakikat itu, Pertubuhan Kebajikan Islam Malaysia (Perkim) Kebangsaan mengambil inisiatif menganjurkan Seminar Sukarelawan Perkim dari seluruh semenanjung Malaysia.

Seminar itu mendapat kerjasama Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Islamic Outreach Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM), Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM) dan Majlis Belia Malaysia (MBM)

Ia dianjurkan untuk memberi ilmu khidmat masyarakat kepada sukarelawan di dalam pembabitan aktiviti dakwah, kebajikan dan pendidikan.

Ini sejajar dengan misi dan visi Perkim iaitu menjadikan ia pertubuhan penggerak dakwah terunggul untuk memberi sokongan kepada institusi Islam di Malaysia dan antarabangsa.

Seminar sehari pada 18 April lalu itu diadakan di Hotel Grand Pacific, Kuala Lumpur. Ia disertai oleh 250 peserta terdiri daripada saudara muslim dan pelajar-pelajar Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), UKM dan Pusat Asasi Matrikulasi Universiti Islam Antarabangsa Malaysia.

Perasmiannya dilakukan oleh Naib Yang Dipertua Perkim, Prof. Emeritus Datuk Dr. Ariffin Suhaimi.

Naib Pengerusi Islamic Outreach ABIM, Norma Sulaiman membentangkan kertas kerja 'Metodologi Dakwah Pemandu Pelancong Masjid' manakala mantan Pengarah Hospital Kuala Lumpur, Datuk Dr. Abdul Razak Kechik pula membentangkan kertas kerja 'Sukarelawan dari Perspektif Islam'.

Seorang lagi pembentang kertas kerja ialah Pengerusi Persatuan Sahabat PPUM, Dr. Dzulkhaini Hussain ('Metodologi Dakwah Ziarah Pesakit').

Pada sebelah petangnya diadakan sesi diskusi dan dialog di antara penceramah dan sukarelawan.

Sesi ini melibatkan tiga modul iaitu 'Ke arah Pembangunan Belia Cemerlang', 'Senario Dakwah Semasa' dan 'Manhaj Dakwah Semasa'.

Ia dikendalikan oleh dua pensyarah Jabatan Pengajian Dakwah Kepimpinan UKM, Prof. Madya Dr. Zulkepli Abd. Ghani dan Prof. Madya Dr. Ghaffar Don dan Presiden MBM, Azizuddin Ahmad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan